Lägga i kajak från is?

Hade tänkt paddla nu men tack vare det fantastiska vädret så sträckte sig isen en bra bit ut i viken, med endast branta klippor där det var isfritt. Så eventuell iläggning av kajak måste ju ske från is... finns det något smart sätt? Och nåt annat smart sätt att komma upp igen?
Eller är det bara dumt? Isen lär väl va bräcklig längst ut?

Andra tips om paddling när det är is på vattnet mottages tacksamt. Antar att isdubbar är en bra säkerhetsgrej att ta med.
 
Antar att du har torrdräkt, bra på huvudet och händer och andra bra kläder. Om du inte är jätterädd om kajaken (eller om den är kolfiber utna hellre plast) kan du sätta dig i den på isen och dra dig fram med isdubbar över iskanten och ner i vattnet. Att dra sig upp blir inte lika enkelt men hittar du en bra stabil iskant kanske du kan lägga dig längs med kanten och lägga paddeln bakom dig upp på isen som vid flottörräddning och kliva av upp på isen. Kan gå att kliva i så också, givet att isen är rejält bärig fram till iskanten.
Om isen är bräcklig vid iskanten kan bara du på plats avgöra. att bryta is av märkbar tjocklek med kajak är nog svårt och en onödig balansövning.
Jag hade inte valt att ge mig ut ensam i så kallt vatten oavsett kläder och utrustning, oddsen att bli en siffra i statistiken är för stora för mig. Litet fel kan snabbt få stora konsekvenser.

/Patrik
 
Har man torrdräkt och varmt underställ under så är det väl inte större risk att paddla än att åka skridskor. skulle hellre hamna i vattnet från kajaken än åkandes skridskor. Antar att man inte har torrdräkt när man skrinnar, men det skulle nog jag iof.

men knepigt om det är full med is runt om. Vet att jag hört om folk som dragit sig fram på isen sittandes i kajaken med isyxor fram till nån ränna, men det låter lite over kill. Jag skulle nog undvika om det inte finns öppet vatten än in till land. Ofta lättare att komma i än att komma upp sen tror jag.
 
Har man torrdräkt och varmt underställ under så är det väl inte större risk att paddla än att åka skridskor. skulle hellre hamna i vattnet från kajaken än åkandes skridskor. Antar att man inte har torrdräkt när man skrinnar, men det skulle nog jag iof.

men knepigt om det är full med is runt om. Vet att jag hört om folk som dragit sig fram på isen sittandes i kajaken med isyxor fram till nån ränna, men det låter lite over kill. Jag skulle nog undvika om det inte finns öppet vatten än in till land. Ofta lättare att komma i än att komma upp sen tror jag.

Kajakplurr doppar oftast huvudet vilket långt ifrån alltid skridskoplurr gör, så lite skillnad i "köldchock vid plurr" kan det nog bli.

/Patrik
 
Torrdräkt är för töntar, jag paddlar i mina speedos året om! Roligt att man får den frågan varje gång man gör inlägg om vinterpaddling :) Har självklart torris o bra handskar som jag har testat (och är van vinterbadare så vet hur kallvatten känns). Dock aldrig testat att paddla i såhär kallt väder innan. Tack för tipsen på hur man kan göra, det var nog bra att jag inte gav mig ut själv (och missade förmodligen enda chansen på 10 år att paddla i sånt här väder på västkusten). Men blir det fler tillfällen ska jag ta med kompis, isdubbar, räddningslinan etc och testa att glida fram över iskanten med kajak.

Det måste väl förövrigt finnas många tekniker kring det här gissar jag på, med tanke på kajakens grönländska ursprung? Men kanske lättare att med lite fart paddla upp på isen med en lätt skin on frame och ett helt livs erfarenhet av jakt från kajak? :)
 
Värst är det när isen varken bär gående eller brister när man paddlar. Med tjock iskant mot öppet vatten är det ganska enkelt att hantera iläggning och istigning samt urstigning. Att paddla upp på en iskant är vettig taktik.

Frysningar av roder och skädda kan förekomma men ofta tinar det sedan man sjösatt.

Thure
 
Senast ändrad:
Torrdräkt är för töntar, jag paddlar i mina speedos året om! Roligt att man får den frågan varje gång man gör inlägg om vinterpaddling :) Har självklart torris o bra handskar som jag har testat (och är van vinterbadare så vet hur kallvatten känns). Dock aldrig testat att paddla i såhär kallt väder innan. Tack för tipsen på hur man kan göra, det var nog bra att jag inte gav mig ut själv (och missade förmodligen enda chansen på 10 år att paddla i sånt här väder på västkusten). Men blir det fler tillfällen ska jag ta med kompis, isdubbar, räddningslinan etc och testa att glida fram över iskanten med kajak.

Det måste väl förövrigt finnas många tekniker kring det här gissar jag på, med tanke på kajakens grönländska ursprung? Men kanske lättare att med lite fart paddla upp på isen med en lätt skin on frame och ett helt livs erfarenhet av jakt från kajak? :)

Då du inte själv skrev något om din gedigna erfarenhet av paddling och uttryckte dig ganska vagt om isens bärighet så tyckte jag det var på sin plats att nämna torrdräkt och sällskap. Skriver du själv mera om vad du redan vet så behöver inte vi som svarar skriva om det, i all välmening.

/Patrik
 
Ja, det var mest tänkt som en fundering jmf med om man skulle ställt en fråga kring säg vinterfjällturer, då får man inte frågan om man har på sig vindtät skaljacka och vindsäck i ryggsäcken, för det är ju självklart. Men just med paddling får man alltid den frågan. Måste väl bero på att det är en del fommar som ger sig ut utan torrdräkten antar jag. Så kanske bra att di svarande frågar det för säkerhets skull :)
 
Torrdräkt är för töntar, jag paddlar i mina speedos året om! Roligt att man får den frågan varje gång man gör inlägg om vinterpaddling :) /.../

Äntligen en till här inne med lite mod! Det är en bra egenskap som håller på att bli en bristvara idag. Jag blev upprymd när jag dessa meningar.


(Läser man vidare i det citerade inlägget vidgas bilden en aning, men det är en annan historia.)
(Och givetvis ska man inte göra någonting dumdristigt.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joakim Ambrosson Lägga upp finfina rutter Paddling allmänt 0
salgo60 Geo tagga bilder och lägga upp paddlingsturer Paddling allmänt 9
Bästa sättet att lägga på ny gelcoat?? Paddling allmänt 1
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.