Trapper Salmon K2 Combi reparation

Jag har fått ärva en gammal Trapper Salmon K2 Combi som tyvärr är i sämre skick.

IMG_0082.jpeg

Jag skulle vilja få den sjöduglig men har inga erfarenheter av att laga/täta glasfiber.
Är det någon här som jobbat med glasfiberkajak och kan ge lite tips, eller behöver man hitta nån som gör det åt en?

Vad kostar en reparation och vart kan man vända sig i Stockholmsområdet?

IMG_0084.jpeg


IMG_0086.jpeg


Skadan är där styranordningen är/var inrättad och hela ovansidan av kajaken sviktar något när man lägger tryck på den.

Tacksam för svar av någon kunnig!
//Love
 
Saknar även ett sittbrunnskapell, är det någon som har ett extra eller sitter på en som man kan använda som mall?

Dom flesta beslagen av plast är trasiga eller i dåligt skick, framförallt så är fästet för rodret paj. Någon som har en gammal K2 combi som går att plundra på lite delar?
 
Jag har lika fast 1p

Konstiga skador har ej fått lika sprucken fast legat ute minst 1/2 tiden sedan köptes på 70 T

Du eller den som ska fixa får skära upp skadan tex med vinkelslip och laga med glasfiberväv och polyester.

Finns tex på biltema.

Skador utv lagas med Gelcoat vilket är polyester med färg och ev lite fyllmedel,jag hade kontakt på flaggstångsfabrik samt färg från Jotun Fabriken fick blanda flera färger för att få liknande färg men lyckades ej helt ändå.

Jag har sprutat ny gelcoat på undersidan men har inga skador på ovansidan.'

Anledningen till att den känns ömtålig på ovansidan är att det endast är några lager väv mot flera gånger fler på undre halvan, detta för att spara vikt.

Roderfäste kunde jag köpa liknande nytt på firman jag köpte kanoten på ny men det var ca 20 år sedan och vet ej om de säljs nu.

Jag har haft mest problem med kantlisten mellan halvorna och min tidigare modell hade endast en tunn tejp runt om .

Lämnar du in kanoten för lagning är väl ett mindre småbåtsvarv för plastbåtar en ev idé ,jag skulle då även få stuvluckor i för och akter för lättare lastning fixat.

Jag har mest använt kanoten till dagsturer och korta helgturer med övernattning.

Den är tung och svår stuvad och jag skulle ej lägga några större belopp på reparationer utan då ist skaffa en beg modernare kanot.
 
Hur ser styranordningen ut?

Kanuk gör många sorters kapell
Kanske har de även till denna modell?

Att laga sprickan i framkant av sittbrunnssargen är troligen hyfsat enkelt.

Thure
 
Jag har lika fast 1p

Konstiga skador har ej fått lika sprucken fast legat ute minst 1/2 tiden sedan köptes på 70 T

Du eller den som ska fixa får skära upp skadan tex med vinkelslip och laga med glasfiberväv och polyester.

Finns tex på biltema.

Skador utv lagas med Gelcoat vilket är polyester med färg och ev lite fyllmedel,jag hade kontakt på flaggstångsfabrik samt färg från Jotun Fabriken fick blanda flera färger för att få liknande färg men lyckades ej helt ändå.

Jag har sprutat ny gelcoat på undersidan men har inga skador på ovansidan.'

Anledningen till att den känns ömtålig på ovansidan är att det endast är några lager väv mot flera gånger fler på undre halvan, detta för att spara vikt.

Roderfäste kunde jag köpa liknande nytt på firman jag köpte kanoten på ny men det var ca 20 år sedan och vet ej om de säljs nu.

Jag har haft mest problem med kantlisten mellan halvorna och min tidigare modell hade endast en tunn tejp runt om .

Lämnar du in kanoten för lagning är väl ett mindre småbåtsvarv för plastbåtar en ev idé ,jag skulle då även få stuvluckor i för och akter för lättare lastning fixat.

Jag har mest använt kanoten till dagsturer och korta helgturer med övernattning.

Den är tung och svår stuvad och jag skulle ej lägga några större belopp på reparationer utan då ist skaffa en beg modernare kanot.
Tack för svar!
Kommer försöka våga mig på att laga skadorna själv med ny väv och gelcoat.

Läst runt lite på utsidan och färgen kallas för ”trapper gul” eller ”pippi gul”

Tog bort den gamla svarta listen runt om som jag tror är gjord i vinyl. Listen är i riktigt dåligt skick och tänkte byta ut den mot kealeazy tejp. Läste i en liknande tråd om en trapperkanot där man var ute efter en ny ”aftermarket” list men jag tror att tejp är enklast.

IMG_0111.jpeg


Har spenderat nån timma med att försöka få ur skruvarna ur aluminiumlisten men kommer behöva använda borrsats då dom f rostat söder rätt rejält.

Har en tanke om att försöka plocka isär över och underdelen för att enklare komma åt och reparera skadorna framför sittbrunnen.
Har du gjort något liknande?

samt att möjligen installera skott för och akteröver o sen sätta in luckor för bättre stuvningsmöjligheter, såsom du var inne på.

har du möjlighet att fota hur din kajaks styranordning ser ut?
 
Senast ändrad:
Hur ser styranordningen ut?

Kanuk gör många sorters kapell
Kanske har de även till denna modell?

Att laga sprickan i framkant av sittbrunnssargen är troligen hyfsat enkelt.

Thure
Det är just det att styranordningen saknas!
Linorna är dragna men pedalen är borta.
Samt att roderfästet är trasigt.

någon som kan skicka en bild på en trapper styranordning, så att man kan försöka efterlikna den?

Bra tips med kanuk 👍🏻 får kolla med dom
 
´Styranordning´är ett T-kors i plast med en upphöjd ´flärp´med öga i och går att hissa upp en styr profil i Aluminium.Inga pedaler utan en träprofil utskuren för att få lite grepp för fötterna och sedan går det 2 snören inv. med utgångshål lite före skumplasten i aktern.

Du har senare modell, jag har bara en liten utskjutande kant på båda halvorna med plasttejp eller en tunn plast profil på.

Att dela på kanoten är ingen bra idé.

Står Salomon Arkö på kanoten och tillv av en firma i Västervik.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
famsundström Erfarenheter av Trapper Salmon K2 Combi? Paddling allmänt 0
Furuvikarn Laga spricka i Trapper kanadensare, hur får jag bort flytelement i fören? Paddling allmänt 0
Prippen Delar till Trapper Paddling allmänt 18
M1G Motorfäste till kanot (kanadensare, Trapper STD) Paddling allmänt 7
Tjelvar Rapids Trapper? Paddling allmänt 1
saffran Tahe wind, jämfört mot Trapper Aral/Royal Paddling allmänt 7
eyck Trapper Salomon K2 (a.k.a. Combi/Kombi) Paddling allmänt 1
leding95 Angående trapper albacore K1 // Tankar och Frågor Paddling allmänt 10
herkules84 Trapper Legend Paddling allmänt 9
sumpa Vill du ha en kanot? Trapper bytes mot kajak. Paddling allmänt 1
hannulan Trapper Adventure Paddling allmänt 10
frgu Reval viking eller Trapper BarraQ?? Paddling allmänt 3
pad Trapper adventure? Paddling allmänt 7
oberg_niklas Täcklock till Lill Trapper Paddling allmänt 5
jonathanh Trapper K1 Fighter Paddling allmänt 3
knatte Trapper albacore? Paddling allmänt 10
johan5588 "Trapper Marine" eller Boreal Design -Inukshuk ?? Paddling allmänt 5
loabanan Rodersystem på Trapper Response? Paddling allmänt 3
olmaka Trapper Dolphin med skädda? Paddling allmänt 1
Guppi Trapper vs Point65 eller någon annan Paddling allmänt 3
blötdjur Tips ang Trapper Baltic Paddling allmänt 17
vid köpa point 65 / Trapper i Estland själv hur göra ? Paddling allmänt 2
segelod Trapper Barracuda Paddling allmänt 2
Mallaskralla Har någon provat Trapper enmanskajaker? Paddling allmänt 1
maska Trapper K1 Respons Paddling allmänt 1
somelvis Trapper response vs Point 65 Paddling allmänt 6
Johan H trapper Paddling allmänt 1
lom Seagull Ocean/Trapper Dolphin via Rainbow Laser Paddling allmänt 3
Kalle E Tips om Kajaksportluckor, t ex på point, trapper mfl Paddling allmänt 3
abh Kustjägarnas nya kajak - Trapper K2 Marine Paddling allmänt 11
linlokken Trapper Response info??? Paddling allmänt 0
rockyb Trapper Dolphin Paddling allmänt 5
esno Trapper Salmom 2 kombi Paddling allmänt 3
Christian Trapper K2 Expedition - bra eller dålig kajak? Paddling allmänt 1
Trapper Respons eller Fighter? Paddling allmänt 3
Trapper Response Paddling allmänt 1
freewheeler62 Salmon Arkö? Paddling allmänt 7
perdans Prijon 359 Combi ? Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.