Tips ang Trapper Baltic

Jag är för en väns räkning spekulant på Trapper Baltic K1. Min vän är medelstor, nybörjare men har inga problem med lite rankare kajaker. Den aktuella kajaken har antagligen några år på nacken och styrs med styrpinne (inget stöd för fötterna). Är det en Balticen en vettig kajak för min vän?
 
Malmö Kanotklubb hade en Trapper Baltic för några år sedan. Ingen i klubben trivdes med kajaken. Den dåvarande materialförvaltaren lyckades sälja den. Om jag minns rätt så tyckte många att den uppförde sig konstigt i vågor och kändes rank utan att man för den skull fick några fartfördelar.

Detta är naturligtvis en subjektiv iaktagelse och det finns säkert någon/några paddlare som trivs med Trapper Baltic.
 
Provpaddling

Hej Henrik,

det finns en Baltic vid Björnögården i Västerås att hyra för provpaddling om det är aktuellt. ( Isen har inte lagt sig ännu här på Mälaren.) Hur man trivs med olika kajaker är så oerhört individuellt att provpaddling är att föredra.

Jag vet också att Björnögården blev bestulen på en Baltic under hösten. Hur ofta denna kajaktyp dyker upp på marknaden vet jag inte, men finns ev. oklarheter om kajakens bakgrund är du välkommen att höra av dig.

Mvh Stefan H.
 
ok tack info. Lite ny materia för mig det här. Kan en kajak vara rank utann motsvarande fartfördelar? Balticen är i denna version ganska rund i bottenprofilen men det finns väl fördelar med en rund bottenprofil också? Skrovet är tydligen detsamma som gamla point 65 har jag läst mig till.
 
Hej!

Paddlar själv Pointen och jag tycker mycket om denna kajaken.
tycker den vakar bra och går lagom stabilt.
en kommentar från en måsenpaddlare säger att han tycker den är mer slutstyv äm seagullen.
och sen är en helvit kajak som min vacker att se på sjön - fina linjer!
 
blötdjur; sa:
Kan en kajak vara rank utann motsvarande fartfördelar?

En rund botten minskar den våta ytan och därmed friktionen.

Balticen är dock bara 510 cm. Detta i kombination med överhäng i för och akter gör att vattenlinjen inte blir särskilt lång. Bredden är 57 cm. Hur bred den är i vattenlinjen vet jag inte, men den är knappast att betrakta som en smal kajak.

Den som har vilja och förmåga att paddla lite snabbare kommer att få kämpa mot ett betydande vågmotstånd.

Mer om friktion och vågmotstånd kan läsas på:

http://www.thomassondesign.com/doc/kayakperform3.php

PS. Jag är ingen expert på Trapper Baltic. Jag försökte bara hitta en förklaring till att de i Malmö KanotKlubb som använde Balticen inte upplevde den som snabb. Andra faktorer är att det är svårt att paddla snabbt om man inte behärskar rankheten. Hur kajaken (och paddlaren) uppför sig i vågorna har också betydelse.
[Ändrat av gorans 2005-12-07 kl 19:25]
 
Ahh Trapper Baltic

Balticen var kajaken som startade flodvågen av kajaker från Estland. Trapper var bland dom som var tidigast med att importera kajaken. Modellen med svängslstyrning var nog ganska tidig. Har för mig att det är samma styrning som på Trapper Fighter. Senare modeller försågs med Prijon styrning.

Som sagts tidigare så finns det en mängd olika firmor som importerat modellen både större och mindre. Och modellen är helt klart en av dom vanligaste man kan se ute.

Dock är det ingen ren nybörjarkajak det är den för rank för att vara. På grund av rankheten så frågade Trapper Estländarna om en ny stadigare modell. Och man tog fram Response modellen. Även den har senare importeras av mängder av olika aktörer.

I marknadsföringen brukar kajakerna kallas för den ”rundbottnade” kajaken och den ”flatbottnade” kajaken. Rankheten har förstås ingenting med bottenformen att göra utan det är självklart bredden i vattenlinjen som är helt avgörande för stabiliteten. Responsen har nästan raka fribord vilket gör att den är bredare i vattenlinjen.

Balticen har en ganska tight sits och man skall inte vara alltför stor för att få plats. De äldre modellerna har dock en lite större bekvämare sittbrunn än dom senare.

Kajaken är inte super rank men rankare än ”medel” kajaken, klarar man av modellen så är den som tidigare sagts trevlig att paddla och den uppför sig helt OK i sjön. Den är också relativt lättdriven och har tävlats i Bruksådran och man kan fortfarande se Baltic kajaker göra bra ifrån sig i Åre Extrem.

Kajaken är trevlig att se på och den är väldesignad. Skrovet är vackert format, ryktet säger att kajaken är designad av en Rysk lanslagspaddlare vilket inte skulle vara förvånade. Personligen tycker jag att skädda varianten är trevligare än rodervarianten. Kajaken är helt klart inte designad för roder. Detta är förstås bara en utseende fråga.

Kajakerna är grovt byggda och det brukar inte vara några problem med hållfastheten dock kan finishen vara lite si och så. Och man bör kolla att luckorna är täta. De äldre modellerna hade nitade lucksargar och ibland har nit pinnarna rostat bort. Men det är grejer man kan fixa till själv.

Baltic och Response har stegvis ersatts av Trappers egna modeller och man säljer väldigt få (inga)av dessa modeller i nuläget, dock har man reservdelar till kajakerna

Hans Friedel
 
Tack alla för all info.

Jag var och hämtade Balticen igår. Den såg mycket fin ut och har klarat åren mycket bra. Uppenbarligen är kvaliteten helt ok. Jag börjar bara bli orolig över att den är lite för kvick om den används i tävlingar. Själv paddlar jag en crunch men vill inte bli frånpaddlad av min kompis!!

Det enda jag funderar över är fotpinnen. Räcker den som stöd för fötterna eller ska man skruva dit en bit plywood så att man fördelar trycket?
 
Du lär inte vinna några ädlare medaljer med Balticen.

Blev själv förvånad när jag så ett antal kajaker av Baltic typ i ÅEC dock passar denna kajak väldigt bra för just denna tävling.

Den är tillräkligt stadig för att man inte skall gå runt i forsarna. Tipparna man i forsarna tappar man väldigt mycket tid som är svårt att ta igen även om man har en betydligt snabbare kajak.

På slätvattnet är förstås kajaken betydligt snabbare än dom polyetenbaljer som är vanliga i ÅEC.

Kajakens låga pris är också perfekt för multimotionären som behöver endel utrustning.

Hans Friedel
 
Hmmmm

Hej Hans, considering you are employed by Trapper, its not very diplomatic for you to write "På slätvattnet är förstås kajaken betydligt snabbare än dom polyetenbaljer som är vanliga i ÅEC.", as a Prijon Barracuda ( one of ÅEC most popular models ) slaughters this kayak definitely and a Kodiak I would consider faster plus more stable.

I am sure if Trapper had a close eye on the future they would be looking at manufacturing plastic kayaks, just for example Point does, who I believe have more vision than say many other companies.

So please be a little more careful in what you write, comments like these dont do you or Trapper any favours.

MVH

James / Kajaktiv

PS Our plastic kayaks have won medals in ÅEC.

hassex; sa:
Du lär inte vinna några ädlare medaljer med Balticen.

Blev själv förvånad när jag så ett antal kajaker av Baltic typ i ÅEC dock passar denna kajak väldigt bra för just denna tävling.

Den är tillräkligt stadig för att man inte skall gå runt i forsarna. Tipparna man i forsarna tappar man väldigt mycket tid som är svårt att ta igen även om man har en betydligt snabbare kajak.

På slätvattnet är förstås kajaken betydligt snabbare än dom polyetenbaljer som är vanliga i ÅEC.

Kajakens låga pris är också perfekt för multimotionären som behöver endel utrustning.

Hans Friedel
 
Diskutera fart?

Att diskutera vilken kajak som är snabbast känns lite befängt på den här typen av kajaker, känns som att diskutera vilken cykel som är snabbast, min militärhoj eller mammas treväxlade.

Detta är dock ingen kritik mot dom ovan nämnda kajakerna, har själv haft en Kodiak och paddlat Barracuda. Jättebra kajaker men inte direkt motionslådor.

Dessutom är väl ingen av dom ett val för dom som siktar på den snabbaste tiden på kajaksträckan i ÅEC. Då har väl du James vassare saker att sälja?
 
Howdy James

Jag är själklart inte fast anställd av Trapper utan jag får royalties för mina konstruktioner. Och jag tas in på timmar för mässor och liknade. Jag sköter även om deras hemsida

Dock är Trapper en väldigt teknikglad och trivsam firma att jobba med. Det är helt enkelt ett bra gäng.

Jag har paddlat en Baltic två säsonger så jag känner till kajaken bra. Dock är det förstås korkat att rekommendera en kajak som man kan köpa på närmaste stormarknads parkering av en skum typ i skinnjacka till ett ”bra” pris

Polyetenprodukter känner Trapper till väl man har sedan flera år samarbetat med en Italiensk tillverkare främst canadensare. Trapper har givetvis koll på marknaden men än så länge har inte polyeten tekniken varit något vettigt alternativ, styvheten och vikten är klart dom största begränsningarna.

Såg dock dessa på kanotslalom SM och dom hade en väldigt bra finish och styvhet och hyffsat låg vikt dock vet man förstås ingeting om livlängden

http://www.dragorossi.com/body.asp

en annan duktig plastmakare är amerikanska Jackson dom samarbetar även med en marin designer och verkar ha bra pejl

http://www.jacksonkayak.com/

Hans Friedel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
MattiasIHelsingborg Några tips ang kajak?? Paddling allmänt 18
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
anholl Lång och smal torrdräkt dam, tips? Paddling allmänt 0
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
MrP Tips om en SUP paddleboard Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
Mats L Tips torrdräkt Paddling allmänt 5
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Charityman Packraft i Jämtland - tips! Paddling allmänt 0
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
Garoto Byte av roderlina och hölje, behöver tips! Paddling allmänt 3
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
brglnd Tips kajakköp Paddling allmänt 4
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Karinsan Knarrande fotstöd. Tips? Paddling allmänt 4
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
majkelsson Tips sea kayak podcasts.com Paddling allmänt 0
Lasse Be Tips från SSRS Paddling allmänt 4
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Viljan82 Tips på paddeltur Paddling allmänt 8
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
larsn1 Söker tips för kanadensare i vildmarksmiljö Paddling allmänt 6
Slitvargen Tips på packbar flytväst för packrafting Paddling allmänt 11
Villevillut Letar efter tips på kanot. Paddling allmänt 11
Erikhelen Tips på kajak Paddling allmänt 14
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
watchEm Tips på uppblåsbar kajak! Paddling allmänt 2
Valpish Tips på mat inför långtur. Paddling allmänt 7
thureb Tips och tricks sköta och trivas med torrdräkt Paddling allmänt 8
fekki Tips på 3-dagars tur med packraft Paddling allmänt 5
Lars R Kajak vid Vancouver Island. Tips på paddelvatten? Paddling allmänt 3
Lico SOT som motionskajak, tips och erfarenheter. Paddling allmänt 5
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
FotoMarkus Gräsö: Tips på dagstur Paddling allmänt 1
shardell Båtsportkort och tips Helgelandskusten, Norge Paddling allmänt 0
kanis Tips paddelvatten närheten norra Småland? Paddling allmänt 3
DalecarliaBushcraft Malingsbo-Kloten tips? Paddling allmänt 3
The_Lost_Cyclist Tips på paddelforum med fokus på Kanada/USA Paddling allmänt 2
Ake Larsson Tips på sjöpaddling Dalarna, Härjedalen Paddling allmänt 0
jensskogås ProXplore K1 GF och North Shore Aspect RM - tips? Paddling allmänt 0
Elin75 Tips på nybörjartur i Stockholms skärgård? Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.