Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17?

Hej!

Har försökt få någon rätsida på inköp. Tänkt mig en Bergans Ally sedan länge men blir tveksam över modell. Finns förvånansvärt lite information tycker jag kring de olika modellerna (de spretar iaf en hel del).
Jag har tänkt mig att använda den ensam och tillsammans med barn på 8 år. Tanken är sjöar och åar av lite lugnare variant, ska jag vara realistisk så blir det inte direkt någon vildare fors då jag inte kommer lasta med ungen på något sånt och annars kommer vara helt ensam så inte tal om det då heller (är även nytt för mig med paddling).

Så till min fundering, modellen 815 (17) beskrivs som en plattvattenkanot som funkar för mindre fors. Eventuellt lite rank? Men också enligt dom själva bra som solokanot. Men är den då helt odugligt i vatten som rör sig?
Väldigt mycket finns ju kring 16,5DR, men det verkar råda väldigt delade meningar kring hur användbar den är på sjöar och för min del ffa att paddla solo.
Vikten och längden på dom båda är ju snarlik, utan det är form osv jag funderar över. Kan tillägga att jag själv inte är särskilt stor eller tung (173, 65 kilo ca).

Är det någon som har något att säga kring dom två?
 
Tack, har spanat igenom forumet där men får liksom ingen bra bild av vad man kan förvänta sig. Verkar som den stora tråden om köpråd där är borttagen eller ngt.
Blir troligtvis 17-modellen, verkar svårt att få någon bra info sådär och tänker att den inte kan vara totalt oduglig i lite forsande vatten, långt ifrån det extrema
 
Jag skulle gärna skaffa en Ally, men paddlar i insjöar för sällan för att kunna motivera ett köp. Det får räcka med kajak och båt.
Jag skulle förmodligen ha samma användning som du, dvs mest ensam eller med sonen, och därför tittar jag mest på den minsta. Hur tänker du om den?
Kanske inte så jättestor skillnad i storlek, men mindre kanoter borde vara lättare att manövrera, oavsett modell.
 
Jag har aldrig använt en ally-kanot, men har två andra kanoter som skiljer sig på ungefär samma sätt.

17-modellen har rak köl, d.v.s. inget s.k. språng.
Den spårar därför bättre, vilket även innebär att den blir svårare att styra. Detta är bra om du främst vill paddla på stora öppna vatten där det alltid blåser, och där du aldrig behöver göra snabba svängar.
Även i mindre vattendrag med lätt strömmande vatten kan det nog upplevas som att den svänger irriterande sakta för att parera när vattendraget svänger kraftigt.

16,5-modellen (och de andra modellerna) har ordentligt språng. Den blir väldigt lättstyrd. Du kan nog snurra den på stället med ett par paddeltag. Men ett sådant skrov blir också vindkänsligt. Det går att parera med teknik och barlast i fören. I värsta fall får man kryssa sig fram så att man aldrig får vinden från den "sämsta" vindriktningen. Men det ska inte stickas under stolen att det blir jobbigt att hantera ett sådant skrov i sådana förhållanden.
Den är nog mer svårpaddlad för en nybörjare, men ger nog också lite mer möjlighet att utvecklas som paddlare.

Du nämner sjöar och 8-åring.
Det låter som aktiviteter som utförs mitt på dagen (när det blåser) och som inte bör innehålla några utmaningar som gör paddlingen "tråkig".
Jag tror att plattvattenkanoten blir rätt val för dig.
 
Jag har varit ute med en bekant som äger prospectorvarianten/forskanoten från ally. Den var ingen vidare för sjöar och solopaddling.... Att se honom kämpa sig fram i den i flera dagar fick mig att avsky den (för de ändamålen). Jag vill ha en sjökanot med rak köl och låg reling som inte fångar vind.
OM jag någon gång bestämmer mig för att satsa på forspaddling av svårare slag så kanske prospectorvarianten kan bli aktuell.
 
Stort tack för alla svar!

MarkusF:
Har spanat lite på den mindre varianten, men tänkt att riktningsstabiliteten är viktig och att en större modell har mer av kanotens fördelar (enkel att lasta med allt möjligt osv). Fick ögonen på den med för det uttryckligen står på deras sida att den ska fungera bra solo.

skogsbaronen:
Ja det lutar mot 17-modellen av dom orsakerna, för någon egentlig forspaddling blir det ju inte, spec inte med barn. Och kan leva med lite trögstrydhet om det är snabbare och mer lättpaddlad.
Min enda referensram är en tredagarstur med en hyr Linder av aluminium, hur den är i relation till trögstyr osv har jag ingen aning om men fick den genom ringlande åar på en 2 meters bredd utan att behöva kämpa livet ur mig iaf...

ludvig_svensk:
Är dom rapporterna jag är lite "rädd" för. Är heller inte så stor själv heller och som jag läst till mig har de som tyckt att den varianten inte varit några större problem varit personer på typ 90kg, vilket då är en 20-30 extra kg över mig i ballast om man tänker så.

Lutar kraftigt åt 17-modellen just nu iaf! Slår nog till på den.
 
Blev 17-modellen, tror den kommer passa mig bäst trots allt. Förhoppningsvis blir det en tur på några dagar om 2-3 veckor om den anländer tills dess.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Askel Erfarenheter av Bergans Ally Paddling allmänt 23
William vilde Bergans Ally Paddling allmänt 6
Skogsstjärnan Ally kanoter Paddling allmänt 18
nilsanders Någon som har monteringsanvisningen för Ally 560? Paddling allmänt 3
Sigi fran _Virihaure till Kutjaure i Ally-kanadensare? Paddling allmänt 0
Sigi Ally kanadensare, dr 15 eller dr 16,5? Paddling allmänt 8
Klurar Problem med ny Ally? Paddling allmänt 2
Kennan423 Ally Paddling allmänt 10
Kennan423 Hyra ally kanot Paddling allmänt 5
jockel70 Provpaddla Ally Värmland/Dalsland Paddling allmänt 0
aksello köpråd: feathercraft eller ally? (eller båda två?) Paddling allmänt 29
eyck Ally vs. Nautiraid Paddling allmänt 4
sterneborn Kanot Grumman VS Ally? Paddling allmänt 2
Thrashback Vilken Ally? Paddling allmänt 3
Nirrebosse ALLY kanoter Paddling allmänt 1
Razzle-Dazzle Erfarenheter av Ally kanadensare? Paddling allmänt 5
Ingrid Ö Sammanlänkbar kanot/Ally - finns de? Paddling allmänt 3
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
anholl Lång och smal torrdräkt dam, tips? Paddling allmänt 0
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
MrP Tips om en SUP paddleboard Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
Mats L Tips torrdräkt Paddling allmänt 5
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Charityman Packraft i Jämtland - tips! Paddling allmänt 0
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
Garoto Byte av roderlina och hölje, behöver tips! Paddling allmänt 3
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
brglnd Tips kajakköp Paddling allmänt 4
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Karinsan Knarrande fotstöd. Tips? Paddling allmänt 4
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
majkelsson Tips sea kayak podcasts.com Paddling allmänt 0
Lasse Be Tips från SSRS Paddling allmänt 4
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Viljan82 Tips på paddeltur Paddling allmänt 8
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
larsn1 Söker tips för kanadensare i vildmarksmiljö Paddling allmänt 6
Slitvargen Tips på packbar flytväst för packrafting Paddling allmänt 11
Villevillut Letar efter tips på kanot. Paddling allmänt 11
Erikhelen Tips på kajak Paddling allmänt 14
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.