Lära sig rolla?

Har ni tips på _bra_ skrifter eller filmer som visar hur man gör för att rolla? För mig finns inte möjligheten att träna i simbassäng med instruktör så böcker, tidningar, siter eller filmer med bra upplägg efterfrågas.
 
Mycket bra rollfilm

The Eskimo Roll av Kent Ford är den i särklass bästa instruktionsfilm jag har sett som behandlar eskimåsvängens ädla konst.

På ett mycket pedagogiskt vis tar Ford & co upp hur man lär sig eskimåsvängen, hur man finslipar tekniken och även hur man lär ut till andra.

Det är en modern film där man har utnyttjat datoranimeringar på ett bra sätt för att ytterligare förtydliga. Det är dock den synnerligen genomtänkta pedagogiken som gör denna film så bra.

Filmen kan köpas hos http://www.kajaktiv.se eller på amazon.com
 
Pröva

Mitt absolut enklaste och bästa tips är Karin Mentzings bok "Långfärdskajak". Den finns lite varstans, om du inte redan har den och känner dig snål med pengarna, finns den helt säkert på närmaste bibliotek.
Med sin mycket bilder, bra pedagogik och en smart metod lärde boken mig rolla min VKV Lisa (vilket ju logiskt sett borde vara en omöjlighet). Gå steg för steg, enligt instruktionerna, börja på gräsmattan, fortsätt i vattnet med flottör (simglasögon eller cyklop är ett tips) för att slutligen rolla helt för egen maskin.
I princip vad man brukar kalla "Fail-proof"!
 
En sak till!

Ha en kompis med dig på träningen.
Annars tar det tid att evigt länsa efter varje försök. Det är oxå lättare att slipa tekniken med någon som kan se vad man gör för fel.
Och framför allt hjälper till att vrida upp kajaken.
Något som kanske är självklart för dom flesta.
Men tydligen ehh... inte för mig.:))
 
Bra bok mm.

Hej Jonte,
Karin Mentzigs bok är helt ok. När jag lärde mig (själv utan medhjälpare) tyckte jag det var bra att öva höftknycken ordentligt med paddelflottör.
En annan bra bok är "Derek Hutchinson's Guide to Eskimo Rolling", ISBN 0-7136-5108-3. Den är grundlig och har massor med bra övningar (som man bra kan utföra också utan medhjälpare).
Martin Glader

PS. Vi har snöyra i Helsingfors i dag. Just nu verkar säsongen alltför avlägsen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
torger Hur lära sig en rank kajak? Paddling allmänt 35
Timo M Hur lära sig säkerhet i Stockholmsområdet Paddling allmänt 10
TriNitro Lära sig paddla kajak i Västmanland/Dalarna? Paddling allmänt 1
larsa Lära sig paddla kajak i Halland Paddling allmänt 4
thureb Hur lära barn paddla Paddling allmänt 18
manlan Jag vill lära mig rolla! Paddling allmänt 84
kajaken_yahoo.com Tragisk olycka - vi bör läsa för att lära Paddling allmänt 24
Lorre2 Vill du lära dig rolla? Paddling allmänt 2
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
andre123 Hur tar man sig genom slussen i Stockholm? Paddling allmänt 7
petmeu Göra sig av med kanot... Paddling allmänt 2
rikard454 Fira sig ned/ta sig förbi en fors med en gummiflotte Paddling allmänt 6
grymt_elak Vilken typ av karta lämpar sig bäst för skärgårdspaddling? Paddling allmänt 29
Arneri Surfski SM tuffar till sig Paddling allmänt 9
BadCash Ge sig ut själv med kajak? Paddling allmänt 22
tango kajakvagn att ha med sig i/på kajaken (ej efter cykel) Paddling allmänt 35
Stefan Torstensson Hur håller man sig torr i sittbrunnen ??? Paddling allmänt 12
ingeback Ålands skärgård - en klass för sig själv! Paddling allmänt 0
MickeB Kanoten drar sig mot vinden? Paddling allmänt 2
nikesorn Vilken paddel lämpar sig bäst för nybörjare? Paddling allmänt 5
Ett bustroll som börjar känna sig ensam i skogen, hihi Paddling allmänt 3
Kan två nybörjare hyra kajak och ge sig ut sälva i Grebbestads området? Paddling allmänt 0
Magnus_74 Ska en instruktör/ledare kunna rolla? Paddling allmänt 137
OutThere skillnad rolla med olastad resp lastad kajak? Paddling allmänt 12
arild rolla med torrdräkt Paddling allmänt 9
avslutat medlemskap 1003 Rolla. Paddling allmänt 10
sweden_faltboot Hur fort lärde ni er rolla? Paddling allmänt 22
Hinka Rolla länk Paddling allmänt 4
Anders paddlar Att rolla eller inte rolla - det är frågan. Paddling allmänt 44
storfiskarn? att rolla eller inte rolla, det är frågan Paddling allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.