göra kniv av sågblad

jag har ett ganska rejält sågblad liggandes, från en kallsåg där man sågar metall, det är kanske 3-4mm tjockt 10cm högt & bortåt 40-50cm långt (har gått av)

det kommer från sandvik, det står nåt om 10% progressiv... om jag kommer ihåg rätt, jag har det tyvärr inte här nu

två frågor:

jag har för mig att det stog nån varning på det, som jag tolkade det att det fanns "spänningar" i bladet, fick för mig att det kanske inte bara var att ge sig på vinkelslipen... stämmer det eller har jag helt blandat ihop saker och ting


om man nu kan kapa i det, har ni nåt bra tips, för att försöka behålla härdningen som finns i det.
min tanke var att låta kapskivan löpa i långa drag med låg belastning och pausar emellan.
jag har redan kört 220V genom armen när jag skulle kapa en granitskiva och kylde med vatten, så att blaska med vatten igen är nog inte så aktuellt.


eller är jag fel ute med att försöka behålla härdningen? är det kanske bättre att den via värmen vid kapningen får gå ur stålet?

det ska inte bli några avancerade grejjer, mest en kul grej, men man kan ju göra det bästa av utgångsläget...

stort tack på förhand om någon har lust att engagera sig.
 
Jag såg en gång en man som gick på ett kallsågsblad med vinkelslip. Han lade bladet på snön och skar långsamt. Det var inte första gången han gjorde det. Tydligen ska det fungera.
 
Om du inte löper ut bladet före kapskivemötet är det stor risk för att chip följer med kapklingan och de kommer fort. Så rejäla skyddsglasögon är att rekommendera. Att härda om efter formning är vare sig svårt eller dyrt.
 
Jag har kapat ett par macheteblad till mindre knivblad i vinter,
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=53022
och de håller iaf en för mig godtagbar hårdhet efter uppkapningarna.
Använde Dremel med kapskiva och försökte hålla kapytan nedsänkt under vatten, iaf där det skulle bli egg.
Jag har även ett gammalt sågblad på lut som jag kommer att kapa upp på samma sätt.

Har även provat att slipa ur fulltångeknivblad ur en gammal fil med vinkelslipen utan kylning för att se vad som hände med härdning,
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=413120#post413120
Nu är ju filar såpass hårda från början så jag vet inte om det säger så mycket om sågblad.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.