Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Det verkar vara många som hittar hit och skriver sitt första inlägg. Någon "nymedlemsmagnet" i tråden?
Googlade på någon av knivmodellerna ovan och hittade följande tråd: http://talks.guns.ru/forum_light_message/64/059106.html
Oändligt många knivar, bilder av mycket varierande kvalité. Obegripligt språk, men det finns datoröversättningssajter bla Google för den som vill prova. Ibland funkar de, ibland inte.

Bilder, här har nog skärpan hamnat fel. http://talks.guns.ru/forums/icons/forum_pictures/001319/1319289.jpg
Sned horisont, bojen till höger irreterar, men kul med fågeln och spegelilden.
 
Det verkar vara många som hittar hit och skriver sitt första inlägg. Någon "nymedlemsmagnet" i tråden?
Googlade på någon av knivmodellerna ovan och hittade följande tråd: http://talks.guns.ru/forum_light_message/64/059106.html
Oändligt många knivar, bilder av mycket varierande kvalité. Obegripligt språk, men det finns datoröversättningssajter bla Google för den som vill prova. Ibland funkar de, ibland inte.

Bilder, här har nog skärpan hamnat fel. http://talks.guns.ru/forums/icons/forum_pictures/001319/1319289.jpg
Sned horisont, bojen till höger irreterar, men kul med fågeln och spegelilden.


Kul sida!
Heeeelt sjukt roligt att se hur många arrangerar sina foton. :)

...många konstiga/ovanliga knivar.
 
Inte alls illa :). Vilket stål handlar det om?
Ja du, den som det visste:) Det är en gammal metallfil, märke Öberg. Nedslipad fullt härdad, sen tempererad i ugn 200grC/1timme och sen så blåat skaft och bladrygg med gasolbrännare.
OAL 205 mm, blad 94x25x4 mm.

Nedan första filen jag provade på att misshandla för nån vecka sen;
3300170312_9ff47dfbb4.jpg
 
Ja du, den som det visste:) Det är en gammal metallfil, märke Öberg. Nedslipad fullt härdad, sen tempererad i ugn 200grC/1timme och sen så blåat skaft och bladrygg med gasolbrännare.
OAL 205 mm, blad 94x25x4 mm.

Nedan första filen jag provade på att misshandla för nån vecka sen;
3300170312_9ff47dfbb4.jpg
OK, förmodligen handlar det om W2 (SKS43, Werkstoff no 1.1645), alt W1.

Fint arbete där. Har du själv värmebehandlat kniven?

~Paul~
 
OK, förmodligen handlar det om W2 (SKS43, Werkstoff no 1.1645), alt W1
Vet du nått mer om W2/SKS43? Egenskaper mm? Provade att googla men hittade inte så mycket som jag förstod...
Förstår iaf av W:t att det 'bör' vattenkylas vid härdning.

Fint arbete där. Har du själv värmebehandlat kniven?
Ja, om du med värmebehandling menar att slå på ugnen och tända gasolbrännaren:)

Gjorde dessa enligt tråd på annat forum,
http://www.bladeforums.com/forums/showthread.php?t=247266
mest för att testa hur lätt det går att slipa fram blad ur härdade filar och ändå bibehålla en mer än acceptabel hårdhet.
Har idag ingen möjlighet att härda själv, men tänker prova att göra antingen en enkel kol- eller gasolässja till våren.
 
Min?
Bladet är det du länkar till från Slöjddetaljer, fast jag har smalnat av spetsen en del, både bladrygg och buk.
Att prova på att göra egen kniv rekommenderas, den där är i princip helt gjord med borrmaskin med kardborreslipskivor så man behöver inte en massa specialgrejer...

Den var det! Jag tog mig friheten att spara ner bilden för inspiration. Hoppas att du inte misstycker.

Bra att veta att det var moras blad de hade på slöjddetaljer. Det framgick inte av bilden och stod inte. Dessutom skiljde de det 5 mm i bladlängd mellan vad slöjddetaljer angav och vad mora skrev själva, så jag blev lite osäker.

Inte för att det är så exlusivt i sammanhanget men för mig räcker stålkvaliteten gott. Är inte rädd för att behöva slipa kniven i mellan åt. Vill inte lägga ner arbetet med att göra en egen kniv och ha ett dåligt blad.

Så nu är blir det till att lura på vad jag vill ha för material i skaftet. Trä är givet och till mora får det nog bli svenskt trä men finns en del trevligt att hitta. Kanske skulle såga ner någon gren i föräldrarnas trädgård.
 
Senast ändrad:
Tack för svaren. Kul att du valde den här tråden för ditt första inlägg! Kan de här kanske vara något?
Framför allt den sista kniven är en riktig skönhet. Jag har en liten svaghet för Bushcraft knivar.

~Paul~
Tack för det! Jo de var attans fina knivar det där! Tvåan och trean såg riktigt trevliga ut.

Jo jag gillar knivar som jag kan använda. Har några som samlar damm av sentimentala anledningar men annars har jag knivar som jag brukar. En liten samla-på-sig-gen finns det väll där någonstans men gillar att använda grejerna och gillar när de funkar. Ska jag ut i skogen så brukar det hänga något i bältet. De gånger jag inte har det så är det påfallande ofta jag saknar den till någonting.

Har du någon aning om varför min rapala ser identisk ut med Normark Soft Handle Jakt 4"? Är det samma kniv med olika tryck (och varför är det det då?) eller skiljer något i stål eller liknande?
 
Senast ändrad:
1. Vet du nått mer om W2/SKS43? Egenskaper mm? Provade att googla men hittade inte så mycket som jag förstod...
Förstår iaf av W:t att det 'bör' vattenkylas vid härdning.

2. Ja, om du med värmebehandling menar att slå på ugnen och tända gasolbrännaren:)
Jo, det är på pappret ett stål som vattenkyls, därav namnet med W som prefix (water). Men. I samband med mindre stycken, såsom i samband med knivblad så är oljekylning att föredra. Gärna med en viss inblandning av salt. Ungefär ½ dl till 5 l olja. Vanlig jordnötsolja funkar väl. Den skall helst värmas till ca 60 grader för att minska risken för sprickor.

Att värmebehandla W1 och W2 kan antingen vara väldigt enkelt eller svårt, beroende på vilket resultat man är ute efter. Den svårare varianten kräver multipla anlöpningar, avsvalningar och upphettningar samt exakta temperaturer. Jag har nu inte siffrorna i huvudet men kommer ihåg att jag diskuterade detta ämne på ett brittiskt forum för ett tag sedan och snackade med en kille som var riktigt insatt i just W-stålen.

Jag skall leta lite och se om jag kan hitta konversationen.

~Paul~
 
Har du någon aning om varför min rapala ser identisk ut med Normark Soft Handle Jakt 4"? Är det samma kniv med olika tryck (och varför är det det då?) eller skiljer något i stål eller liknande?
Oj, den här frågan missade jag. Sorry.

Svaret är något komplicerat. Saken är den att Normark har ett särskilt samarbete med Fiskars. Fiskars samarbetar också med Rapala. Dessa blad tillverkas i Kina och importeras av Fiskars som vidarebefordrar dem till respektive samarbetspartner eller bygger egna knivar. Stålet är licenstillverkat AISI 420J2. HRC är låga 54.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.