Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Värme

Jag gick och funderade på hur mycket värme ett knivståls härdning tål innan det är risk att det börjar anlöpas. Inser att det kan vara olika beroende på stålets innehåll osv men är det någon som har känsla för ungefär hur varmt som är ok och vad som är ok att utsätta det för och när det blir för varmt? Kan tänkta på några situationer som skulle kunna uppstå där värme är involverad.

Oförsiktig slipning. Vet att det varit uppe på tal på diverse ställen i diskussioner om slipning att det är risk att överhetta eggen i samband med detta. Undviker själv icke-kylda slipmetoder men hur känsligt är det?

Sterilesering genom att koka bladet i vatten. Klarar härdningen 100 grader? Ibland finns det anledning att vilja ha bladet riktigt rent.

Fånga tappad grillkorv. Vet att jag läste att det kan hinna bli för varmt bara den korta stunden som räddningsaktionen äger rum. Hur snabbt går det till överhettad egg? Klarar det sig om man är snabb eller är det kört direkt? Skulle inte chansa med en bättre kniv men om det var en plastmora som hängde i bältet och det var ont om korv så...

Finns säkert andra situationer som kan uppstå men någon som vet mer om hur det funkar?
 
Nummer först: finns det folk som kan bättre än vad jag kan.
Nummer två: hundra grader är inte varmt för stål.
Nummer tre: köp en billig stekpincett från IKEA för 19 kronor så är problemet löst. Om du dessutom sågar av upphängningsöglan så att det blir en krok kan du använda det att ställa på och av kaffepannan :)
 
Den lägsta anlöpningstemp jag använt är 150.C Men det varierar ända upp till 500 grader har jag förmej allt beroende på vilket stål man använder. Jag vet inte nån knivmakare som slipar bladen med nån sorts kylning, annat än mellan slipningarna, känner man på bladet mellan varje slipningsdrag och kyler om man tycker det blir för varmnt å är det ingen fara alls. Om skärper på en bandslip så är det A och O att man har fräscha band.
Att koka bladet i vatten är ingen fara då blir bladet alldrig varmare än 100 grader, jag är tveksam om det finns nåt stål som är anlöpt lägre än 100 grader.
Att hämnta upp en grillkorv lite snabbt är ingen fara, så länge du inte håller kvar spetsen på ett tunnt blad 2-4 mm för länge speciellt inne i glöden.

Seved
 
Tackar för informativa svar. Då kan jag lugnt sterilisera blad medelst kokning och när det behövs och rädda korvar vid behov.

Bra idé med grillpincett. Kanske inte alltid som den får följa med ut i skogen dock.
 
Det blev en aurora

Jag har gått och funderat i nästan ett år på vilken av modellerna jag ska välja. Rostfritt stål är ju klart det tyngst vägande skälet för Nebulan. Att A2-stålet är tuffare tror jag inte spelar så stor roll för min del, jag tror att båda knivarna håller för det jag kommer att utsätta dem för. Men jag ville ändå ha en kolstålskniv.
Mycket handlar mitt val också om smådetaljer i knivarnas utseende. Fulltånge t.ex. tycker jag passar bättre i det här fallet (som sagt, tror inte att risken är särskilt stor att jag bryter kniven oavsett konstruktion), auroran verkar vara något spetsigare och den är flatslipad mot nebulans sabelliknande slipning.

Det blir en beställning senare i höst räknar jag med. Så jag hinner vrida och vända på argumenten några varv till.

/Andreas



1238331492-DIB-Aurora01.jpg


1238331910-DIB-Aurora08.jpg


Mycket trevligare i verkligheten än på bild. Har inte hunnit använda den än, har precis fått den. Skärpan är det i alla fall inget fel på har jag konstaterat.
Jag är riktigt nöjd med mitt köp.

Dock kunde tajmingen varit bättre. När jag beställde kniven låg dollarn på knappt sex kronor, när det väl var dags för leverans kostade den över åtta spänn.

/Andreas
 
Den ser trevlig ut. Den påminner lite om Ray mears bushcraft, men jag gillar den där bättre tufft stål och fullflat slipad. A2 liknar väl 2260 om jag minns rätt.

Seved
 
Ja, den påminner lite om hans Woodlore knife, men det finns rätt många s.k. bushcraft-knivar med ungefär det här utseendet.
Jag gillar dock Bark Rivern bättre än Ray Mears. Bland annat på grund av slipningen, den har ju skandinavisk slipning. (Inget fel på det, men jag har redan mora-knivar.) Auroran är flatslipad med konvex egg. Vidare har Ray Mears-kniven längre (onödigt lång) ricasso. (Heter det väl?)

Dessutom har jag fått (nåja) min aurora med kriminellt snyggt desert ironwood-skaft.
 
Ja det är rätt många som gör bushcraftknivar. Jag kan inte hjälpa det, men jag gillar inte scandislipning (lågslipfas) .
Kriminellt snyggt var ordet, desert ironwood är så jäkla snyggt, det är dyrt oxå. Men det är praktiskt oxå man behöver inte olja in det nånting.
Lång riccaso tycker jag kan vara snyggt om det inte är överdrivet.

Seved
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.