Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Än så länge har jag ju inte använt kniven på riktigt, så hur greppet fungerar i skarpt läga kan jag inte uttala mig om.

Men utifrån det jag hållt och provat kniven i handen så känns det utmärkt. Handtaget är väl tilltaget och ganska kraftigt. Jag har för mig att Raskesven klagade på att hans nebula var i tunnaste laget i greppet, men det kan man inte säga om auroran. Antar att fulltången bidrar till detta.
Trots att skaftet är över 12 cm så tycker jag inte att det är för långt, och då har jag inte särskilt stora händer.
Halkrisken upplever jag som minimal. Både handtagets form och materialet ger ett stabilt grepp, att den är såpass välbalanserad som den är gör ju sitt till också.

Hur greppvänlig den är i hårt arbete och i fuktiga förhållanden får jag återkomma till. Även hur den fungerar med olika grepp.
 
Tack för minirecensionen! Kniven börjar bli mer och mer intressant :). I o f visste jag att den var bra eftersom man läst en del om kniven på diverse fora.

~Paul~
 
Den ser ut att kunna ha rätt bra grepp tycker jag. Det är klart ju mer man polerar skaftet ju halkigare blir det. Men skaftet ser ju ut att vara utformat så att halkrisken ska bli minimal.

Seved
 
Senast ändrad:
Min julklapp

Tack.

Skaftet är 123 mm långt. Och bladet är 116 mm.
/Andreas

En skaft som skulle passa mig bra. Jag letade länge efter en kniv med ett skaft för mina stora händer.
Förra julen (2007) handlade jag lite av en duktig träsnidare. Han visade mig då några vackra knivar som han gjort och jag berättade om mitt önskemål om skaftlängd.
När jag så den här julen (2008), återkom och handlade av honom plockade han fram en kniv som han gjort med tanke på mina stora händer.

En härligt skön kniv både att hålla i och titta på. Slidan är också vacker. Vet inte om jag kommer mig för att använda den. I alla fall inte till någon våldsammare "action". Träsnidaren hävdar dock bestämt att det är en brukskniv, som ska användas.

Bladet som är rostfritt 12C27 har Anders Hedlund tillverkat. Kolla hans knivsida: http://hem.passagen.se/anderskniv/ Imponerande!

På min kniv är bladet 85mm och skaftet 122 mm.

//Rickard
 

Bilagor

  • Julklappen.jpg
    Julklappen.jpg
    23.4 KB · Visningar: 703
  • Julklappen2.jpg
    Julklappen2.jpg
    27 KB · Visningar: 719
Den ser ut att kunna ha rätt bra grepp tycker jag. Det är klart ju mer man polerar skaftet ju halkigare blir det. Men skaftet ser ju ut att vara utformat så att halkrisken ska bli minimal.

Seved


Ja, den är rätt välpolerad, så det är möjligt att den blir hal när det kommer fukt till. Återstår att se.
Eventuellt skulle de gå att rugga upp den lite med fint sandpapper, men jag har nog inte hjärta till det. :)
Men kniven är ju utrustad med hål för fånglina så jag ska sätta dit en lädersnodd. Då blir greppet ännu säkrare.
 
En skaft som skulle passa mig bra. Jag letade länge efter en kniv med ett skaft för mina stora händer.
Förra julen (2007) handlade jag lite av en duktig träsnidare. Han visade mig då några vackra knivar som han gjort och jag berättade om mitt önskemål om skaftlängd.
När jag så den här julen (2008), återkom och handlade av honom plockade han fram en kniv som han gjort med tanke på mina stora händer.

En härligt skön kniv både att hålla i och titta på. Slidan är också vacker. Vet inte om jag kommer mig för att använda den. I alla fall inte till någon våldsammare "action". Träsnidaren hävdar dock bestämt att det är en brukskniv, som ska användas.

Bladet som är rostfritt 12C27 har Anders Hedlund tillverkat. Kolla hans knivsida: http://hem.passagen.se/anderskniv/ Imponerande!

På min kniv är bladet 85mm och skaftet 122 mm.

//Rickard

Det var en fin kniv Rickard. Vackert skaft och jag gillar slidan också. Även om jag gillar min nya kniv tycker jag att slidan är ganska tråkig, inte omöjligt att det blir en ny så småning om.

Själv köper jag knivar för att använda dem. Har inte råd att köpa dyra knivar och sen låta dem samla damm. :)
 
Ja, den är rätt välpolerad, så det är möjligt att den blir hal när det kommer fukt till. Återstår att se.
Eventuellt skulle de gå att rugga upp den lite med fint sandpapper, men jag har nog inte hjärta till det. :)
Men kniven är ju utrustad med hål för fånglina så jag ska sätta dit en lädersnodd. Då blir greppet ännu säkrare.

Ja det blir lite bättre grepp om du tar 4 eller 800 korns papper och putsar av det, men frågan är om det är roligare och bättre å göra det. Det ser ut att vara rätt bra grepp i den kniven ändå.
Föressten jag gillar din inställning till custom knivar :) dom ska användas tycker jag. Det är iaf därför jag gör dom.

Seved
 
1. Vilken kniv använder du till vardags?

2. Vilken kniv använder du där ute?

3. Vilken kniv använder du utomlands?

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?

1. Frosts laminerat. Gammal och ful men bra.
2. Victorinox fällkniv och mora.
3. Har jag aldrig tänkt på... den som finns tillgänglig antar jag.
4. Frosts kockniv 26cm och en liten spatelliknande kniv från Vitenam i något slags fjäderstål.
5. Min drömkniv är en 25cm smidd kockniv i fransk modell men i riktigt stål. Inget märkvärdigt, rostfritt 12C27 skulle duga utmärkt.
 
1. Frosts laminerat. Gammal och ful men bra.
2. Victorinox fällkniv och mora.
3. Har jag aldrig tänkt på... den som finns tillgänglig antar jag.
4. Frosts kockniv 26cm och en liten spatelliknande kniv från Vitenam i något slags fjäderstål.
5. Min drömkniv är en 25cm smidd kockniv i fransk modell men i riktigt stål. Inget märkvärdigt, rostfritt 12C27 skulle duga utmärkt.
OK. Jag har också Frostkniven (kockkniv) och är väldigt nöjd med den. För lite drygt 200:- kronor är det ett fynd. Stålet är Sandvik 12C27 ;).

Om du suktar efter en smidd kniv av franskt snitt så får du nog ge upp Sandvik 12C27. Det är ett kallvalsat stål. Jag känner inte till någon som smider 12C27.

~Paul~
 
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul

1. Vilken kniv använder du till vardags?

2. Vilken kniv använder du där ute?

3. Vilken kniv använder du utomlands?

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?


1.Eftersom jag är snickare så blir det Div Mora eller Hultafors på jobbet, på fritiden blir det nog Benchmade 710 D2.

2.Om ute menas i skogen så blir det Fällkniven S1.

3. Någon Leatherman eller Victorinox multiverktyg blir det nog.

4. Fällkniven K2 eller K.J Eriksson 26 cm som ser likadan ut som Frostkniven.

6. Ingen drömkniv jag funderar över.

Anders
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.