Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Citat:
Ursprungligen postat av dePaul

1. Vilken kniv använder du till vardags?

2. Vilken kniv använder du där ute?

3. Vilken kniv använder du utomlands?

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?


1.Eftersom jag är snickare så blir det Div Mora eller Hultafors på jobbet, på fritiden blir det nog Benchmade 710 D2.

2.Om ute menas i skogen så blir det Fällkniven S1.

3. Någon Leatherman eller Victorinox multiverktyg blir det nog.

4. Fällkniven K2 eller K.J Eriksson 26 cm som ser likadan ut som Frostkniven.

6. Ingen drömkniv jag funderar över.

Anders
OK, tackar för svaren. Hur pass nöjd är du med 710:ans slipfas och dess förmåga att skära??

~Paul~
 
Med tanke på det stora knivintresset på det här forumet så vill jag samla ihop lite intryck.

Om ni har lust så skulle jag vilja ha svar på:
1. Vilken kniv använder du till vardags?

2. Vilken kniv använder du där ute?

3. Vilken kniv använder du utomlands?

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?

~Paul~

1. En Wenger Evolution 81.616, 65 mm. Underbar pryl.

2. I skogen: F1 ATS34 med TiAlN-coating (# 3 i serien) eller Cold Steel SRK. På berget: Gerber Crusader eller Buck Solitaire, båda med slät egg.

3. Förutom Wengern antingen en Opinel nr 7 eller Bear Jaws multitång fr MGC Cutlery, beroende på vilken typ av resa. Vankas det övernattning a´la parkbänk brukar Crusadern få följa med istället.

4. Inte den miljö jag spenderar mest tid i, men när det väl inträffar brukar det bli en japansk kockkniv av okänt fabrikat som har en väldigt bra eggvinkel och som jag gillar skarpt.

5. Randall mod 25 The Trapper 5". Varför? Ingen aning. Habegäret träffade som en bräda i bakhuvudet första gången jag såg en (13 år sedan). Vill fortfarande ha! =)
 
1. En Wenger Evolution 81.616, 65 mm. Underbar pryl.

2. I skogen: F1 ATS34 med TiAlN-coating (# 3 i serien) eller Cold Steel SRK. På berget: Gerber Crusader eller Buck Solitaire, båda med slät egg.


AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHH!
Använda en F1 Ti, och dessutom nummer #3 (av 500). Det skär i mitt knivsamlarhjärta.
Det är ju bara snäppet bättre än den som använde en F1 Fenwick. (som det finns 6+6 av) :)

Glad påsk.
 
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHH!
Använda en F1 Ti, och dessutom nummer #3 (av 500). Det skär i mitt knivsamlarhjärta.
Det är ju bara snäppet bättre än den som använde en F1 Fenwick. (som det finns 6+6 av) :)

Glad påsk.
Ja, herre min makare!! Det detaljen måste jag ha missat!! Synd...

~Paul~
 
Det borde vara brukandeförbud på de första hundra av allt som är numrerat.
Jag upptäckte förresten att PHK också är numrerade.
 
Det borde vara brukandeförbud på de första hundra av allt som är numrerat.
Jag upptäckte förresten att PHK också är numrerade.
Det borde till och med vara straffbart att bruka dem. Avhuggna händer och dylika straff, anser jag är på sin plats ;).

Min PHK har nr 13. Vad har din för nummer?

~Paul~
 
Jag har en svart F1 i ATS34 med nummer 49.
Gillade inte den tvära eggen så jag slipade om den - insåg sen att jag gillar inte F1:an alls så den hänger bara och samlar damm... ett av mina sämre köp:)
 
Jag har en svart F1 i ATS34 med nummer 49.
Gillade inte den tvära eggen så jag slipade om den - insåg sen att jag gillar inte F1:an alls så den hänger bara och samlar damm... ett av mina sämre köp:)
Å nej, en till! Vi andra borde nästan bli glada, eftersom dessa ingrepp höjer värdet på våra egna knivar
evilgrin39.gif


~Paul~
 
Det borde till och med vara straffbart att bruka dem. Avhuggna händer och dylika straff, anser jag är på sin plats ;).

Min PHK har nr 13. Vad har din för nummer?

~Paul~

Har du både en PXL OCH en PHK med nummer 13. Lyckos dig.
Jag har inte köpt någon PHK ännu, men snart kommer skatteåterbäringen :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.