Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Ja då kan det ju iof vara lite mening med det. Dom får ett lite segare och tåligare samt mer härbart stål för samma peng. Är det bara cr o va i det ja o kol förstås.

Seved
 
Är det bara cr o va i det ja o kol förstås.
Dessa ämnen ingår (i procent):

Kol: 0,9 - 1,03
Mangan: 0,3 - 05
Fosfor: 0,4
Svavel: 0,5

Många stålsorter har ett namn som antyder deras kemiska sammansättning. Så också 1095. Av namnet kan man utläsa den genomsnittliga mängden kol. Således har 1075 runt 0,75 procent kol, 1085 runt 0,85 osv.

~Paul~
 
Nej det liknar inte O1. Alla de koltyper som börjar på 10XX är renodlade kolstål. Det betyder att de till skillnad från O1, 52100, W1 osv är fria från legeringsämnen.

O1 har avsevärt bättre nötningsmotstånd än 1095 men å andra sidan så är 1095 något slagsegare.

~Paul~
En liten fundering. Om Cr och Va inte är legeringsämnen, vad är de då? Nån form av ytbeläggning?

/ Morgan
 
Många vackra och trevliga knivar visas

Men är det kallare än 10 minus ute, och det händer, passar föga en kniv med synlig tånge. Att bruksknivarna här uppe i norr hade 3/4 eller nitad tånge genom fullskaft av trä eller horn hade enbart en funktionell sida. Kniven skulle vara en vän inte en fiende i kylan.
Min IKEA grönsaks kökskniv med tunnt blad och plastskaft står sig bra vid skärbrädan av plast, min handgjorda samekniv med långt blad och blodskåra täcker resten av behoven.
Såg och yxa passar bäst till veden som inte går att bryta. Makeld gör att veden inte behöver verkas.
 
Två Dagar

tog det att läsa igenom den här tråden. Jag har gått från att inte kunna någonting alls till att kunna en hel del jämfört med de flesta. Jag har ingen kniv. Sist jag hade en kniv var en Victorinox som tappades någonstans i Kina år 2003 och jag vet inte riktigt hur jag klarat mig sen dess. För två veckor sen tältade jag en vecka i skogen utan skärverktyg (vi kapade linor meddelst cigg tändare).

När jag var yngre och fortfarande bodde i skogen hadde jag ett par moraknivar - en med rött plasthandtag och en klassisk i rött trä.

I köket har jag en japansk kniv min som min bror köpt i Kyoto för runt fyrahundra. Den var sinnessjukt skarp men är nu ganska illa medfaren eftersom min lägenhetskamrater inte kan fatta att man inte diskar knivar tillsammans med allt det andra. Jag vet inte hur man slipar knivar. Den står Sakai Itimonji Mituhide på knivbladet och här är företagets hemsida http://www.ichimonji.co.jp/
såg nu att där dessutom är en buckla på kanske 0.5mm i eggen. Inte bra. Våra andra knivar är oanvändbara. Det går inte att komma igenom en lök utan att först trixa och knixa och sedan lägga på kroppstyngden! (ni snackar om knivtyngd hahaha)

Drömkniven just nu tror jag är en Fällkniven PXL med vitt skaft.

Hursomhelst, jag skall nu skaffa mig en riktigt bra fickkniv som ingen annan kan trycka in i kastrullplåt som den stackars japanen. Det står mellan en EKA Swede 88 (först i ek men så skrev någon att det inte var så bra så nu blir det kanske bubinga även om det inte är lika fint) och en Opinel no 8. Mycket svårt val. Jag gillar utseendet på den franska kniven men den svenska ser väldigt ergonomisk och helylle ut. Vilken av dem håller skärpan bäst?

Jag bor i Skottland och undrar om ni känner till någon bra brukskniv typ mora som jag kan hitta i järnaffären här i Glasgow?

med vänliga hälsningar
Tor
 

Bilagor

  • Photo 365.jpg
    Photo 365.jpg
    77.5 KB · Visningar: 813
  • Photo 378.jpg
    Photo 378.jpg
    74.7 KB · Visningar: 824

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.