Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Vilken av dem håller skärpan bäst?

Jag bor i Skottland och undrar om ni känner till någon bra brukskniv typ mora som jag kan hitta i järnaffären här i Glasgow?
Det är samma stål i båda, Sandvik 12C27 (Opnelen finns också i en kolstålsvariant med AISI 1070 blad). Men den svenska kniven är antaligen värmebehandlad på ett korrekt sätt, medan Opinelen är lite mer osäker. Å andra sidan så är Opinelens slipfas (svagt konvex) mer skäreffektiv, så länge man behåller ursprungsslipfasen. EKAns bladlåsning är däremot avsevärt bättre än den på Opinelen. EKAn har hål för fånglina, vilket Opinelen inte har. Båda knivarna är extremt lätta. Svårt val m a o. Singla en slant ;).

~Paul~
 
Hej dePaul!

Jag har rådfrågat mina köksknivsförstörande men annars älskvärda lägenhetskamrater (vad heter det egentligen på svenska? ni vet "flatmates" som i teveserien Friends) och de säger bägge att EKAn är finast så det blir nog en 88 i Bubinga för 19£ här: http://www.moonrakerknives.co.uk/ekanordicf.htm
Hittar inget billigare. Tusen tack för råden!
 
1. Hemmabyggd kniv med frosts viking blad laminat.

2. Fällkniven f1

3.Victorinox liten liten

4. Någon gammal ikea kockkniv

5. Victorinox RescueTool, för att den har enhandsöppning till bladet och bara de nödvändigaste tillbehören, victorinox brukar allt för ofta slänga med för många funktioner.
 
För dem som är på jakt efter en liten behändig fastbladig kniv för jakt och fiske. Kompromisslös kvalité, tillverkad av Don Llewellyn i CPM D2 bladstål, mosaic pins och rfr bolster. Paul Bos värmebehandling! Pris: $ 150

~Paul~
 

Bilagor

  • Don Llewellyn Stag Bone Bird and Trout Knife, CPM D2 steel, Paul Bos HT.jpg
    Don Llewellyn Stag Bone Bird and Trout Knife, CPM D2 steel, Paul Bos HT.jpg
    21.8 KB · Visningar: 518
Japanen Kiku tillverkar den här fiske/allroundkniven i ett styvt blad (samma ideologi som Fällkniven AB) i damaskerat OU-31 stål härdat till HRC 64:
KikuKM-245KingFisher.jpg


Fråga inte efter priset dock ;).

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.