Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag ska göra min variant på bushcraft med ett litet parerskydd och fullflat. Men fn vet när jag hinner göra den. He he.

Seved
OK. Min dröm-bushie är ett mellanting mellan Aurora och Bravo 1. En sådan kniv i 52100 skulle antagligen vara den mest optimala av alla knivar jag kan tänka mig för utomhusbruk. En sådan bör dock vara utrustad med skandinavisk slipfas och konturreliefat G-10 handtag med fånghål och protruderande tånge.

~Paul~
 
En liten förklaring. I min beskrivning av min drömkniv så pratar jag om "protruderande tånge". Detta är varken mer eller mindre än genomgående tånge, dvs en som går rakt igenom skaftet och sticker ut genom skaftets ände. Protruderande och genomgående betyder som bekant samma sak ;).

~Paul~
 
En liten förklaring. I min beskrivning av min drömkniv så pratar jag om "protruderande tånge". Detta är varken mer eller mindre än genomgående tånge, dvs en som går rakt igenom skaftet och sticker ut genom skaftets ände. Protruderande och genomgående betyder som bekant samma sak ;).

~Paul~

Förutom att protruderande nästan endast används i medicinska sammanhang. En riktig fulangloscism.
 
En liten förklaring. I min beskrivning av min drömkniv så pratar jag om "protruderande tånge". Detta är varken mer eller mindre än genomgående tånge, dvs en som går rakt igenom skaftet och sticker ut genom skaftets ände. Protruderande och genomgående betyder som bekant samma sak ;).

~Paul~

Som den besserwisser jag är tycker jag faktiskt det är en klar skillnad mellan genomgående och protruderande (eller utstickande som jag skulle vilja översätta det till). Genomgående betyder just att tången är genomgående men säger inget om huruvida tången sticker ut eller slutar jäms med skaftet i övrigt.
 
Som den besserwisser jag är tycker jag faktiskt det är en klar skillnad mellan genomgående och protruderande (eller utstickande som jag skulle vilja översätta det till). Genomgående betyder just att tången är genomgående men säger inget om huruvida tången sticker ut eller slutar jäms med skaftet i övrigt.
Ja, det är ju sant förståss - om man bara se till den språkliga aspekten.

~Paul~
 
När man använder ett språk för att kommunicera är det ju den språkliga aspekten som är helt grundläggande för att dem man försöker kommunicera med ska förstå vad man menar.

Jo, det är riktigt. Vet inte hur jag skall svara på det här. Den svenska termen är; "genomgående tånge" :(. Håller dock med om att den engelska termen, som också undetecknad använder är avsevärt mer träffande.

~Paul~
 
Tja, om det är en tånge som sticker ut, tycker jag att "utstickande" vore ett passande ord. Proktereroderande (eller hur det nu var) tycker jag inte passar alls.
 
Tja, om det är en tånge som sticker ut, tycker jag att "utstickande" vore ett passande ord. Proktereroderande (eller hur det nu var) tycker jag inte passar alls.
Jovisst, fast om det redan finns en term så blir det svårt att ändra på den hur mycket man än vill.

Dessutom finns det en risk att man blandar ihop protruderande tånge med sticktånge.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.