Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag förvärmer till 760 grader håller det där i 10 min sen går det upp till 1040 grader och hålltid 1 timme. Så kyler jag mellan två stålstycken. Så anlöper jag två gånger 1 timme på 204 grader och får 58 HRC.
Jag använde härdfolie oxå.
Seved
 
Jag förvärmer till 760 grader håller det där i 10 min sen går det upp till 1040 grader och hålltid 1 timme. Så kyler jag mellan två stålstycken. Så anlöper jag två gånger 1 timme på 204 grader och får 58 HRC.
Jag använde härdfolie oxå.
Seved
OK.

Crucible's data sheat:
CPM 154 CM is a modification of 440C martensitic stainless steel to which molybdenum has been added. CPM 154 CM has better corrosion resistance, better wear resistance and better hot-hardness than 440C. For knifemakers, offers better edge retention than 440C. has higher attainable hardness and better through hardening characteristics than 440C.

The CPM process produces very homogeneous, high quality steel characterized by superior dimensional stability, grindability, and toughness compared to steels produced by conventional processes.

CPM 154 CM
Carbon 1.05%
Chromium 14.00%
Molybdenum 4.00%

Thermal Treatments
Annealing: Heat to 1650°F (900°C), hold 2 hrs., slow cool no faster than 25°F (15°C) per hour to 1200°F (650°C), then furnace cool or cool in still air to room temperature. Crucible 154 CM can be cycle annealed by heating to 1600°F (900°C). hold 2 hrs., cool to 1300°F (704°C), hold 4 hrs., then air cool.
Annealed Hardness: About BHN 235

Stress Relieving
Annealed Parts: Heat to 1100-1300°F (595-705°C), hold 2 hours, then furnace cool or cool in still air.
Hardened Parts: Heat to 25-50°F (15-30°C) below the original tempering temperature, hold 2 hours, then furnace cool or cool in still air.

Hardening
Preheat: Heat to 1400°F (760°C) Equalize.
Austenitize: 1900-2000°F (1037-1093°C), hold
time at temperature 30-60 minutes.
Quench: Oil or positive pressure (4 bar minimum) to below 125°F (50°C), or salt quench to about 1000°F (540°C), then air cool to below 125°F (50°C). Salt bath treatment, if practical, will ensure the maximum attainable toughness for a given hardening treatment.
Temper: Twice at 400-1200°F (204-650°C), 2 hours minimum each time.
Note: As with all martensitic stainless steels, tempering at 800-1100°F (425-600°C) will result in sensitization which causes a minor reduction in both corrosion resistance and toughness. We recommend that this tempering range be avoided.

Aim hardness: HRC 55-62


~Paul~
 
Japp :). Precis så är det. Ska prova att höja tempen lite och se om det blir lite hårdare. Man kan ju iof sänka anlöpningstempen lite eller djupkyla.

Seved
 
Ja jag ska försöka hålla mej på det ungefär.:).

BTW: Jag fick hem 10 kg D6 idag. Tänkte göra lite flåblad. Har du nån erfarenhet av det. Eller nån annan.

Seved
 
Det där får du gärna utveckla.
Uttryckte mig lite oklart.

Alltså självklart kan man använda en kniv som är fullt flatslipad i samband med bushcraft, liksom ett skålslipat blad i samband med kockknivar men det är inte det man tänker på i första hand. För mig bör en bushie vara utrustad med en nordisk (mod. sabel) slipfas såsom hos dessa alster eftersom mycket av dessa knivars arbetsuppgifter består av arbeten med trä i någon form. Av samma anledning är därför en vanlig mora populär i sammanhanget:

Bark River Nebula
BarkRiverNebula.jpg


Daniel Koster Bushcraft
DanKosterBushcraft.jpg


Stuart Marsh Woodlore
StuartMarshWoodlore.jpg


Bark River Aurora
 

Bilagor

  • Bark River Aurora.jpg
    Bark River Aurora.jpg
    32.3 KB · Visningar: 505
Låter kanon Seved. Jag hoppas på många fina bilder!!

Jag har inte lyckats lokalisera 52100 hos Uddeholm. Ett annat namn för det här stålet är Unified Numbering System (UNS) nr 52986. Som du säger så är det ett kanonstål i samband med just bushies. Vet dock inte om någon tillverkar dem i detta stål.

~Paul~
Kom på att Swamp Rat Company (Busse) tillverkar knivar i 52100 (SR 101)

~Paul~
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.