Limma handtag på kniv.

Jag har krachad kniv där hemma. Det är ett bra blad men handtaget var i läder vilket gjort att handtaget har ruttnat och trillat av (dåligt lackad). Så jag tänkte ge bladet nytt liv och sätta dit ett handtag av ek. Så jag har två ekklossar som jag tänkte förbereda för att limmas på bladets fäste. Men... vad skall jag ha för lim? Är det vanligt vattenfast trälim som gäller eller skall man ha nåt annat?

Nån som vet vad det var för kniv från början? Kniven är norsk och har rostfritt blad men med egg i kolstål. Sen så var handtaget med "parerstång" och ändplugg i mässing med läderringar i mellan. Nån som vet?

Tack på förhand!

Stalle
 
1. Kan man inte borra ett hål i handtaget och nita knivskaftet som man traditionellt gör när man sätter fast hadtag på knivar?

2. Om man limmar så kanske man skall ha epoxilim, det används ju när man limmar yxskaft (OBS! yxskaft skall naturligtvis inte alls limmas utan fästas med kil!).
 
Hemsida för knivbygge.

Jag hittade den här:
http://www.brisa.fi

Där står det att man skall använda tvåkomponentslim. Frågan är bara om det finns nåt som är bättre än andra?

Sen trodde jag att man gjorde två halvor och gjorde en skåra i den ena klossen och sen limmade ihop halvorna runt skaftet? Men enligt http://www.brisa.fi så skall man göra ett litet hål och sen sticka in skaftet och limma... ?

Stalle
 
EPOXI

Hej!
Karva ur plats för tången ("bladskaftet")i ena träbiten. På med epoxilim och limma ihop hela klabbet med bladet på plats.
Om du bara har EN träbit. Sätt fast bladet i ett skruvstycke. Värm tången med gassvets så att den glöder. Pressa på träbiten tills den är nog långt inne. Eventuellt måste man förborra lite. Montera på parerskydd eller liknande, fyll hålet i träbiten med epoxilim och pressa dit. Se noga till att träbiten verkligen är fylld med lim.

Hmm..det var en grov beskrivning, det är naturligtvis en del finlir med i det hela men epoxilim är i allafall rätt.
Om du ska ha renhorn/trä/näver, etc. varvat med varandra gör du naturligtvis inte såhär utan borrar småhål i varje enskild bit.

Jag vet vilken kniv du menar, men vet inte vad den heter.
/BAX
[Ändrat av BAX 2004-01-07 kl 14:31]
 
Nita i ändan.

Man kan nita i änden åxå enligt vissa beskrivningar. Men hur får man fast en nit i änden på tången?

Tack för de övriga beskriningarn!

Stalle
 
Re: Nita i ändan.

Kung Stalle; sa:
Man kan nita i änden åxå enligt vissa beskrivningar. Men hur får man fast en nit i änden på tången?

Tack för de övriga beskriningarn!

Stalle

Om man nitar så är det själva tången som man nitar (plattar till).
 
Ja det är klart...

... det är ju klart att det är tången man bucklar till. Självklart nu när man tänker efter.

Tack!

Stalle
 
Har själv reparerat en liknande kniv (verkar vara exakt samma och samma fel, tror det är en Helle). Tvåkomponents epoxy är det enda som gäller, finns på dubbelspruta så att doseringen blir rätt.
Är inte helt säker på det där med att värma tången och tvinga ner den i trät eftersom du valt ek som är ganska hårt, funkar säkert på mjukare träslag.
Nu har du ju valt trä som material men även då är det viktikt att man i stället för lack (vilket var det som dödade läderringarna) impregnerar handtaget i linolja. Ta en del kokt linolja och en del terpentin och låt knivens handtag (när kniven är klar) stå i blandningen några dagar och låt den sedan torka (härda) en vecka eller två.
När jag fixade till min tog jag näver istället för läder och impregnerade på detta sätt, blev skitsnyggt!!!

//David
 
Kolla på biblioteket eller i bokhandeln efter:

"Knivar : Så Här Tillverkar Du Skaft Och Slida Till Din Egen Kniv"

eller
"Knivar på mitt sätt"

båda av Bo Bergman

I den förstnämda boken finns mkt detaljerade beskrivningar på hur man gör sin egen kniv. Den andra boken är lite av en fortsättning på den första.

Det finns fler böcker av andra författare, jag kommer dock inte ihåg vad de heter just nu, men man klarar sig nog ganska långt med de här två iaf.
 
Linolja och terpentin.

När man har låtit den stå i oljan ett tag... Kan man polera den sen? Hur får man lite glans på den?

Bibblan var bra. Fast jag tror jag vet vad jag behöver för att göra en första attack.

Är det nån som vet om det finns nån butik för att bygga knivar i Stockholm?

Stalle
 
Limma handtag på kniv

Hej,

Jag skulle prova med s.k. polyuretanlim. Ett jättebra lim utan lösningsmedel som sitter bra på trä och som är enkelt att bearbeta (inte kristallhårt och fult som härdande limmer lätt blir).

Observera att PU-lim limmas med blöta träytor; vattnet aktiverar och gör att limmet tränger in i trät. Se till att du får ett bra tryck på fogen (speciellt viktigt vid denna typ av lim då den utvecklar koloxid som expanderar).

Ek är svårlimmat med alla typer av lim då det är hårt. Det är också lätt att bränna ek vid bearbetning. Så ta det lungt vid speciellt slipning.

OBS 2: Om du använder PU-lim ska du använda handskar - hudkontakt är inte bra.

Hälsningar/Lasse B
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
holetaker Limma på SilNylon? Gör det själv 2
avslutat_17_06_20 Limma? Gör det själv 7
behedwin Limma fast dekaler Gör det själv 7
Bragge Limma i hjälm? Gör det själv 9
omnes Limma sula? Gör det själv 7
myospinae Limma skinnbyxor? Gör det själv 2
Rudolfsson Limma på snölås i byxor? Gör det själv 6
adventure_transport Måla / limma på oljehärdad masonit? Gör det själv 1
paddla Svetsa/limma sömmar Gör det själv 1
crillecrokodil Limma stighudar Gör det själv 1
BAX Limma "fet" plast. Gör det själv 15
eh limma liggunderlag och kardborre Gör det själv 10
stjärtove Byta handtag på morakniv Gör det själv 8
tango Nya handledsmuddar på torrdräkt? Gör det själv 7
tango Var köpa gummistrap med kula på? Gör det själv 7
esarina Hur fylla på dun i sovsäck? Gör det själv 17
Emilioo Organotex spray on på naturmaterial? Gör det själv 0
tusencyklar Fixa tryckknappar på regnjacka Gör det själv 3
andersgd Tips på lagning av liggunderlag Gör det själv 13
vandrafjäll Tejpa om sömmar på Gore-Tex byxor Gör det själv 13
Elvah Lacknafta på silnylon, experiment vadarpåsar... Gör det själv 1
Nyburgaren Lägga till packnät, remmar och fästen på ryggan? Hur gör ni? Gör det själv 24
Florén Input på konstruktion av lätt ryggsäck Gör det själv 8
MartinLA Sköta/reparera gummi på meindlkängor Gör det själv 2
ordonnansen Maxvikt på wobbie? Gör det själv 3
lars.martinsson.169 Tips på material Gör det själv 3
carl-fredrik Ett eget solo tält på 480g Gör det själv 21
Bark76 Fylla på dunsovsäck med dun från kudde?! Gör det själv 8
lawe Pyspunka på NeoAir Gör det själv 8
Mansson Kapat ben på fotstöd till gaspatron Gör det själv 6
siellämissä Laga stora hål på dunsovsäck? Gör det själv 5
Florén Funderade på tyvek, ändrade mig, kan inte ta bort trådar. Gör det själv 0
StyrmanKarlsson Epoxi på insidan kåsa? Gör det själv 10
robinb Montera skidor på fjellpulken? Gör det själv 9
avslutatmedlemskap160620 Korta av dragkedjor på byxor Gör det själv 9
kanis Vilket lim på skaljackans insida? Gör det själv 2
Glännman Tips på karbinhake till vapenrem Gör det själv 4
Micke R. Billigt GDS-tyg på IKEA Gör det själv 3
Steer086 Designa och sy egen vindjacka. Att tänka på? Gör det själv 1
Kanii Ytbeläggning på insidan av kajak Gör det själv 9
gro huva på fleece, Y/N? Gör det själv 29
fuchs Vit Neopren på rulle? Gör det själv 8
Hilber Slida till späntkniv på 2minuter Gör det själv 2
Gun-valld Myggnät på tält,textillim el sy?? Gör det själv 2
anders_b Gaffa på turen Gör det själv 16
saclawes Tricket med non-stick på gammal Ali-trangia Gör det själv 1
guhj Förlänga ärmar på jacka Gör det själv 1
Lars G A Sy myggnät på sitt Akto Gör det själv 0
jägarpekka Bilder på era egentillverkade knivar :) Gör det själv 5
barbafant Var få tag på Vinylon-fiber? Gör det själv 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.