kukri kniv

är det nån som vet exakta mått på kukri kniven?
typ bladlängd,skaftlängd,bredd,vikt.
och även en bild på kniven i normal storlek.
Mvh jonny
 
är det nån som vet exakta mått på kukri kniven?
typ bladlängd,skaftlängd,bredd,vikt.
och även en bild på kniven i normal storlek.
Mvh jonny


Vad menar du? Det finns massvis med varianter på traditionella och moderna kukris i olika storlekar, dimensioner och utformningar. Utöver att de vanligtvis har ett ganska stort kraftigt framåtböjt blad med eggen på insidan av böjen går det nog inte tala om exakta mått. Det blir lite som att fråga om de exakta måtten på värjan, huggaren eller parangen. Eller missuppfattade jag kanske frågan?
 
vilken, varifrån och tillverkad när?

Som alla traditionella knivar har Khukurii kniven lokala mått och modeller. Sen finns det ju västerländska kopior som inte är handgjorda och som har modeller och mått. Vad är det egentligen du söker?
//J
 
jag trodde det bara fanns en från början och sen blev det bara mera varianter.
missuppfattning av mig då.
får väl göra efter tycke och smak då kanske.
tack ändå.
 
Du får vad du betalar för....

....
Designen är olika, funktionen är oftast liknande. Sedan har vi det hela runt kniven, att den ska ha två småknivar, att den inte får dras utan att smaka blod (bland de soldater som kom från området och stred för england i indien och i europa). Det du köper kan vara allt från en handgjord, med kunskap om hur den är tänkt att användas och därefter, till en billig cold steel kopia från kina på tradera. Hoppas att du hittar en du kan leva, arbeta och trivas med!
 
....
Designen är olika, funktionen är oftast liknande. Sedan har vi det hela runt kniven, att den ska ha två småknivar, att den inte får dras utan att smaka blod (bland de soldater som kom från området och stred för england i indien och i europa).

Jomenvisst..

http://www.army.mod.uk/brigade_of_gurkhas/history/kukri_history.htm sa:
The kukri has somehow produced a fertile crop of myths and legends in the western world; and the most impossibly wild amongst them are the most tenaciously believed. Two already mentioned are that a kukri once drawn in whatever circumstances must taste blood before it is resheathed ... If the first of these were true no Gurkha would survive to adulthood: He would lose pints of blood every day as he chopped wood, sharpened a wooden peg, opened a tin of beans and slashed down encroaching undergrowth. After each task he would have to shed some of his own blood. ...

btw, den första och sista butiken är densamma
 
är det nån som vet exakta mått på kukri kniven?
typ bladlängd,skaftlängd,bredd,vikt.
och även en bild på kniven i normal storlek.
Mvh jonny

Det finns egentligen inga fasta mått för en Kukri.Det fins Kukris som är jättesmå och ända upp till så stora som svärd.
Vikt och storlek är ju väldigt personligt för att man ska kunna hanskas med sin kniv.
Själv så använder jag armemodellen som gurkas använder och den är väldigs stor och tung,Men andra sidan så är jag stor och grov själv så den är perfekt till mig och har varit min trotjänare länge.
Om du skaffar dig en Kukri och lär dig handskas med den så är jag övertygad om att du blir nöjd.
Jag köpte min Kukri av en smed i Nepal som levererar till Gorkhas.
Ett gediget arbete som som står på bokhyllan när den inte används.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.