KNIV: Borra hål i stål?

Ropade hem ett par machetes på tradera som skall bli ett gäng mindre fulltangknivar i vinter har jag tänkt.
Vad är bästa sättet att borra hål för nitar/pinnar till handtagen om jag inte vill avhärda bladen först?
Stålet är väl nått härdat kolstål ca 2mm tjockt. En av macheterna är märkt Tramontina Brasil och den andra är märkt med en diamant och M20420, made in China.
 
Det brukar inte vara så kvistigt, tjörna rejält, borra först med litet 3-5 mm snabbstål borr och kyl-smörjvätska samt lagom sakta så att borret ej löps ur. Bänkborrmaskin och lås för sjutton klingan så att den inte kan snurra runt om du tappar taget..... Gradar gör du med ett borr med minst dubbla diametern.
Skyddsglasögon, arbetshandskar samt förkläde, svårighet 1,5.....
//J
 
Kanske dum undran.

Kul ide med att utnyttja dessa blad till annat, har bara haft en liknande huggkniv. Machete och liknande knivar/verktyg finns runt hela ekvatorn, men med olika design.
Den jag hade var också runt 2 mm, fjädrande, hård, vass och det räckte med att viska "vatten" inom 100 meter för att rosten skulle visa sig...

När du inte vill förstöra härdningen i bladen vid borrning av hålen i tången, undrar jag lite.
Bland annat hur du har tänkt få ut de mindre bladen ur klingan, du måste ju göra det också, där ser jag det största problemet, använder du skärbrännare, plasma, eller sågar och slipar ut bladen då lär härdningen sticka redan där.
.
 
...använder du skärbrännare, plasma, eller sågar och slipar ut bladen då lär härdningen sticka redan där.
Kapar med dremelkapskiva med stålet nedsänkt i vatten. De blad jag testat på tidigare har klarat sig.

...När du inte vill förstöra härdningen i bladen vid borrning av hålen i tången...
Där missförstod du mig, vad jag menar är att det är svårare att borra i härdat. Avhärdar jag stålet innan blir det lättare att borra men då får jag härda det sen. Går ju att kyla vid borrningen så att stålet avhärdas så lite som möjligt, inget problem i min bok.
 
Senast ändrad:
Jag är mycket tveksam på att du kan borra med vanliga borr i härdat stål jag har provat, både med sånt som jag vet var härdat och sånt som jag trott var ohärdat.
Jag tror att det finns speciella borr för härdat stål men jag har inte stött på några här i sverige.

seved
 
Nästan allt går att göra....

Funderar på ett annat sätt att göra hål i härdat stål ...
Har tidigare sett hur man använder sänkgnistning i metallbearbetning, det kan vara ett alternativ, vet inte hur du kan få det att funka i hemmabruk å andra sidan...
 
Precis som greendanger säger så kan man kanske göra på annat sätt. Ett sätt är att limma scalorna om man inte utsätter kniven för allt för stor påfresstning, så som huggare. Om man använder blå araldit och tvättar skaftdelen med t-sprit och ruggar upp ytan lite så limmet får bra fäste.

Har du några bilder på knivarna.

Seved
 
Vad innebär sänkgnistning? Googlade men blev inte mycket klokare av det jag hittade...
Att bara limma skalorna är näst sista utväg. Hade varit gott att kunna förstärka med pinnar/nitar.

I värsta fall får jag väl avhärda/härda, verkar vara 'enkelt';
http://www.youtube.com/watch?v=5ysKd1cswlo
http://www.youtube.com/watch?v=yIvyPxyVKQc&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=0XGnc8mgEBE&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=JBcxo4ojmgo&feature=related

På utländska siter rekommenderas carbide/tungsten drills, är det nått man får tag på i Sv?
Googlandet går vidare.

Inga knivämnen ännu, fick hem macheterna idag, så nu gäller det bara att få ut så mycket som möjligt ur dem:)
 
Du kan ju kanske använda dom hålen som finns i tången redan. Nej jag tänkte om du hade bilder på macheterna.Japp dom borren har jag sätt på amerikanska sajter, men inte i sverige. Men det borde finnas nånstans. kolla hos nån järhandlare.

En annan variant är att linda skaftet med paracord.

Seved
 
Det är lögn och förbannad dikt att man inte kan borra i härdat stål! Det handlar bara om rätt borr, rätt varvtal, rätt matning och rätt kylmedium! Eftersom det 'bara' handlar om två millimeter är det inte så svårt. Carbide/tungsten är borr med en beläggning volframkarbider (svenska för tungsten). I svensk handel är det vanligare med titannitrerade borr. Jag tycker dock att vanligt snabbstål (de brukar vara märkta med HSS, Hish Speed Steel) duger utmärkt. Det är med största sannolikhet bara nåt enklare fjäder- eller verktygsstål i bladet. Normalt sätt brukar man rekommendera låga varvtal och långsam matning, men det kommer en knorr om det lite längre ner. Det finns utmärkta sprejer med syntetisk skärolja att köpa på mer nogräknade verktygsaffärer (sjögrens tools t.ex.), motorolja och t-sprit är mer tillgängligt. Kylmedium är mest för att skona borret, inte så mkt för att förhindra urlöpning. Egentligen tycker jag inte du behöver oroa dig så mkt för att du skall sabba härdningen. Vad gör det om du tappar lite hårdhet kring nithålen i tången egentligen? I större konstruktioner (större tandhjul, ventilhus etc.) brukar man isolera just områden kring infästningar före härdning, för att de inte ska bli för spröda. Borrning kommer garanterat inte påverka eggen ändå. Skulle du få problem med det så kan du skicka dom till mig så härdar jag upp dom igen, gratis!

Och ja, angående matning, kyl och varvtal och sånt, jag stod och fräste lite detaljer på jobbet, i härdat, åldrat rostfritt stål. Och just då var det en som servade våra maskiner på besök. Han iakttog mig noga och frågade vad jag höll på med. Jag körde med det rekommenderade, låga varvtal, låg matning, mkt kyl och verktyg i finfint snabbstål. Han menade att de inställningarna gällde för verktygen från sekelskiftet. Han ställde maskinen på högsta varvtalet, högsta matningen och stängde av kylemulsionen, så frågade han om han fick visa. Jag sa att det gick bra om han satte på maskinen när jag hunnit ut på gården. Men till min förvåning gick det utmärkt, frässtålet var helt intakt och ytan gick inte att klaga på. Visst, jag testade inte hårdheten efteråt men det såg bra ut. Man lär så länge man lever.

Du behöver knappast ha bänkborr heller, det räcker med en bra batteriborr. Min milwaukee har borrat en del hål i härdade saker!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
marja kniv användning Utrustning allmänt 116
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
wima Lång kniv - mission impossible Utrustning allmänt 18
wallyvirginia Att smida sig en kniv.. Utrustning allmänt 3
Mattias1981 Kort kniv... ?? Utrustning allmänt 106
seved1 Ny kniv Utrustning allmänt 19
flanell Att hugga med kniv -Aja baja...!!?? Utrustning allmänt 78
seved1 Forum kniv Utrustning allmänt 1064
marja ett inlägg i kniv debatten Utrustning allmänt 1
seved1 En Nessmuk kniv Utrustning allmänt 10
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.