Fundering: köpa sko+pedal för långcykling?

Enkel eller dubbelsidig?

Jag har störst erfarenhet av dubbelsidig SPD och föredrar det då det är smidigt att komma i vid stopp som trafikljus etc. Men en hel del verkar se fördelar med enkelsidig.

En nackdel med att kunna använda vanliga skor är att risken för stöld av någon som själv trampar iväg på cykeln ökar.

Thure
 
Re: Enkel eller dubbelsidig?

thureb; sa:
En nackdel med att kunna använda vanliga skor är att risken för stöld av någon som själv trampar iväg på cykeln ökar.
Det är trots allt inte omöjligt att trampa spd med vanliga skor även om det är obekvämt, jag körde förut ofta med vanliga skor om jag skulle på stan å ta en fika eller liknande...
Dessutom måste man ändå alltid låsa fast cykeln om den är utom räckhåll!
 
Re: Enkel eller dubbelsidig?

thureb; sa:
Jag har störst erfarenhet av dubbelsidig SPD och föredrar det då det är smidigt att komma i vid stopp som trafikljus etc. Men en hel del verkar se fördelar med enkelsidig.

En nackdel med att kunna använda vanliga skor är att risken för stöld av någon som själv trampar iväg på cykeln ökar.
Kombinationen vanliga skor och SPD-pedaler innebär väl knappast några problem? Jag kör med vanliga skor och Lookpedaler titt som tätt och det är betydligt vanskligare men absolut inga problem när man väl vant sig. Naturligtvis så vore det bättre med vanliga pedaler och clips men det är ju inget vidare när man ska cykla "på allvar". Enkelsidiga SPD-pedaler har jag personligen aldrig förstått vitsen med eftersom de kräver clips för att bli någorlunda användbara och då är det absolut inte skoj att använda SPD-sidan...
 
Re: Re: Enkel eller dubbelsidig?

haskell; sa:
Enkelsidiga SPD-pedaler har jag personligen aldrig förstått vitsen med eftersom de kräver clips för att bli någorlunda användbara och då är det absolut inte skoj att använda SPD-sidan...

Hur menar du? Kräver clips? SPD-sidan är ju som vilken spd som helst och kräver inga extra clips och andra sidan är ju för om man inte vill sitta fast med fötterna. Visst kan man montera clips på den sidan utan SPD om man vill men det spelar ju iså fall ingen roll för spdsidan annat än att man har en meningslös clipsgrunka på undersidan av pedalen vilket lär se löjligt ut och kanske vara lite ofunkis. Eller har du clips som sitter på båda sidorna av pedalen samtidigt???

En kombinationspedal (enkelsidig spd är ju till för just att funka både med vanliga skor och med spd-skor efter behag. Vill man alltid sitta fast me dfötterna ska man såklart välja en annan pedal. Det är en kompromiss! Hur svårt kan det vara!?

/Andreas
 
Re: Re: Enkel eller dubbelsidig?

haskell; sa:
thureb; sa:
En nackdel med att kunna använda vanliga skor är att risken för stöld av någon som själv trampar iväg på cykeln ökar.
Kombinationen vanliga skor och SPD-pedaler innebär väl knappast några problem?

Det går med lite övning men är inte njutbart någon längre sträcka. Med Salomons SNS skor med gummisula går det faktiskt bättre än med vanliga skor.

Poängen är att det troligen bromsar tillfällighetstjuven. Crank Brothers eller någon annan ovanligare pedal torde vara ännu bättre som stöldriskminskare.

Thure
[Ändrat av thureb 2005-05-31 kl 15:16]
 
Re: Re: Enkel eller dubbelsidig?

haskell; sa:
Kombinationen vanliga skor och SPD-pedaler innebär väl knappast några problem? Jag kör med vanliga skor och Lookpedaler titt som tätt och det är betydligt vanskligare men absolut inga problem när man väl vant sig.



Till saken hör väl att Look-pedaler generellt är betydligt större än vanliga spd (=shimano, Shimano Pedal Dynamics). Den lilla anläggningsytan på Shimanopedalen (eller motsvarande) gör den lite svårcyklad med vanliga skor.

/Andreas
 
Jag har följande pedaler:

791pdm545.jpg


...och följande skor:

796shm021-2.jpg


Jag har inte provat så jättemycket att cykla med vanliga skor på de där pedalerna, men de är ju gjorda för att klara vanliga skor också, och jag tror inte att det är några problem.

De där skorna är väldigt bra, sköna att gå i för att vara cykelskor. Det är väl bara ibland om man kliver på nån kullersten eller grusbit med själva metalldelarna som man kan halka till lite. Annars känns skorna som vilka fritidsskor som helst. De är billiga på Cykelnetto också, bara 470 kronor. Tycker jag är ett mycket resonabelt pris för ett par cykelskor.
 
Re: Re: Re: Enkel eller dubbelsidig?

ala; sa:
Till saken hör väl att Look-pedaler generellt är betydligt större än vanliga spd (=shimano, Shimano Pedal Dynamics). Den lilla anläggningsytan på Shimanopedalen (eller motsvarande) gör den lite svårcyklad med vanliga skor.
Jag har cyklat en hel del med vanliga skor och MKS-pedaler också och de är lika stora/små som SPD-pedaler. Jag har aldrig haft några problem.
 
Re: Re: Re: Enkel eller dubbelsidig?

ala; sa:
Hur menar du? Kräver clips? SPD-sidan är ju som vilken spd som helst och kräver inga extra clips och andra sidan är ju för om man inte vill sitta fast med fötterna. Visst kan man montera clips på den sidan utan SPD om man vill men det spelar ju iså fall ingen roll för spdsidan annat än att man har en meningslös clipsgrunka på undersidan av pedalen vilket lär se löjligt ut och kanske vara lite ofunkis. Eller har du clips som sitter på båda sidorna av pedalen samtidigt???

En kombinationspedal (enkelsidig spd är ju till för just att funka både med vanliga skor och med spd-skor efter behag. Vill man alltid sitta fast me dfötterna ska man såklart välja en annan pedal. Det är en kompromiss! Hur svårt kan det vara!?
Jag vill helst ha en pedal foten (skon) kan sitta fast i. Clipslösa pedaler utan något särskilt fästsystem - Look, Time, SPD, SPD-SL, MKS, Speedplay m.fl - är jag inte förtjust i. Enkelsidiga SPD-pedaler har en sida som funkar för SPD-skor och två sidor som funkar hjälpligt för vanliga skor. Dubbelsidiga pedaler har två (2!) sidor som funkar för SPD-skor och två sidor som funkar hjälpligt för vanliga skor. Jag föredrar det sistnämnda. Om man vill ha något som funkar bra med vanliga skor så är det clips som gäller men då är den andra sidan av pedalen mer eller mindre obrukbar. Då är det synd om man betalat extra för den obrukbara sidan... ;)
 
Re: Re: Re: Re: Enkel eller dubbelsidig?

haskell; sa:
ala; sa:
Hur menar du? Kräver clips? SPD-sidan är ju som vilken spd som helst och kräver inga extra clips och andra sidan är ju för om man inte vill sitta fast med fötterna. Visst kan man montera clips på den sidan utan SPD om man vill men det spelar ju iså fall ingen roll för spdsidan annat än att man har en meningslös clipsgrunka på undersidan av pedalen vilket lär se löjligt ut och kanske vara lite ofunkis. Eller har du clips som sitter på båda sidorna av pedalen samtidigt???

En kombinationspedal (enkelsidig spd är ju till för just att funka både med vanliga skor och med spd-skor efter behag. Vill man alltid sitta fast me dfötterna ska man såklart välja en annan pedal. Det är en kompromiss! Hur svårt kan det vara!?
Jag vill helst ha en pedal foten (skon) kan sitta fast i. Clipslösa pedaler utan något särskilt fästsystem - Look, Time, SPD, SPD-SL, MKS, Speedplay m.fl - är jag inte förtjust i. Enkelsidiga SPD-pedaler har en sida som funkar för SPD-skor och två sidor som funkar hjälpligt för vanliga skor. Dubbelsidiga pedaler har två (2!) sidor som funkar för SPD-skor och två sidor som funkar hjälpligt för vanliga skor. Jag föredrar det sistnämnda. Om man vill ha något som funkar bra med vanliga skor så är det clips som gäller men då är den andra sidan av pedalen mer eller mindre obrukbar. Då är det synd om man betalat extra för den obrukbara sidan... ;)

eh först skriver du att du inte är förtjust i SPD, sen att det är SPD du företdrar! Jag antar att SPD inte ska stå med i listan över de du inte är förtjust i?

TACK! /Peder
 
Re: Re: Re: Re: Re: Enkel eller dubbelsidig?

PederafG; sa:
haskell; sa:
Jag vill helst ha en pedal foten (skon) kan sitta fast i. Clipslösa pedaler utan något särskilt fästsystem - Look, Time, SPD, SPD-SL, MKS, Speedplay m.fl - är jag inte förtjust i. Enkelsidiga SPD-pedaler har en sida som funkar för SPD-skor och två sidor som funkar hjälpligt för vanliga skor. Dubbelsidiga pedaler har två (2!) sidor som funkar för SPD-skor och två sidor som funkar hjälpligt för vanliga skor. Jag föredrar det sistnämnda. Om man vill ha något som funkar bra med vanliga skor så är det clips som gäller men då är den andra sidan av pedalen mer eller mindre obrukbar. Då är det synd om man betalat extra för den obrukbara sidan... ;)

eh först skriver du att du inte är förtjust i SPD, sen att det är SPD du företdrar! Jag antar att SPD inte ska stå med i listan över de du inte är förtjust i?
Det blev visst litet svårtolkat. Mellan tankestrecken räknade jag upp ett antal varianter på olika fästsystem som är bättre än clips och inget annat. Jag borde nog ha slängt in "t.ex." där...
Dubbelsidiga SPD-pedaler är m.a.o. OK. Om man vill kunna gå eller springa i skor där man även har bra fastlåsningssystem så bör man välja ett system som är framtaget för MTB och/eller Cyclocross (CX). För de allra flesta av dessa system så anser jag att det är klart fördelaktigt att ha möjlighet att låsa fast foten på bägge sidor. Dessa funkar normalt sett att cykla med även om man har vanliga lågskor, möjligen undantaget CB:s "Eggbeaters"... :)

Själv har jag dubbelsidiga MKS-pedaler på min CX-hoj och Look Kéo Carbon på min racer. För en ev. tempo-/triathlonhoj så överväger jag att ha Speedplaypedaler för att förenkla fastsättningen även om de kanske har andra nackdelar jämfört med Look.
[Ändrat av haskell 2005-09-04 kl 12:12]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Flyktsodan Köpa Thorn sherpa Långcykling 11
MatsMats Köpa/bygga långfärdscykel Långcykling 9
hannulan Köpa ram - vad ska jag tänka på? Långcykling 8
Nitsson Köpa Svenska Cykelsällskapets kartor (Sverigeleden) i Stockholm? Långcykling 2
graylingman Min sambo vill köpa en ny cykel! Långcykling 13
A.K Bra butiken Online eller Göteborg att köpa utrustning ifrån? Långcykling 19
thureb Dags köpa LED-lampa? Långcykling 143
kultingen Köpa pulsmätare för bland annat cykling, vilken? Långcykling 3
niklas1965 Köpa cykel i USA eller UK? Långcykling 8
Tommy O Köpa begagnad cykel Långcykling 4
swed-ontour Köpa cykel utomlands Långcykling 17
Filip_L Köpa ny cyckel Långcykling 1
The_Lost_Cyclist köpa cykelväskor i Göteborg? Långcykling 2
Nyman Köpa MTB på beslagauktion Långcykling 6
rogermadsen Köpa cykel i USA eller Sverige Långcykling 4
sebr0ck Köpa cykel. Ny, begagnad, online? Långcykling 9
mekstr Köpa cykel Långcykling 3
Albertsson Var köpa Ortlieb i Göteborgsområdet ? Långcykling 7
fredl Köpa beg racer Långcykling 0
moho Köpa styrväska Långcykling 1
pher_ Cykelvagn, vad bör man köpa så man inte ångrar sig? Långcykling 16
Olle Palmqvist Köpa racercykel Långcykling 2
plp Skillnad köpa beg. cykel privat eller av handlare? Långcykling 2
Marielle_Värmland Köpa MTB, men vad skall jag ha?? Långcykling 3
stellan Var kan man köpa Timex klockor i sverige Långcykling 3
knucko Köpa Cykel Långcykling 1
highlandpark köpa nytt eller rusta upp? Långcykling 18
mejsel Köpa begagnat, vad tänka på? Långcykling 0
erikp Vad ska jag köpa för cykel Långcykling 3
pstridh Köpa Racer Långcykling 12
sjuttis Var köpa touringcykel? Långcykling 5
ölle nybörjare som skall köpa pedaler Långcykling 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.