Första Sareksvandring

1) Att gå den tråkiga grusvägen bör ta ca 5 timmar, men pröva att boka en cykel av STF. Den lämnar du sen i Sitasjaure till glädje för någon som ska rulla nedåt.

2) Nej, vattnet går inte att korsa för att komma till Ivarstenen. Och från Hukejaure är det ju ca 5 km enkel väg att gå. Tveksamt, tycker jag, det är ju ändå bara ett stort block med ett par kunganamn på.......

3) Norge vet jag inget om, men det gör säkert andra.

Lycka till med din tur önskar Pelle.
 

avslutad210712

Gäst
Vi vandrade ner från Katterat och hade tänkt gå ner till Hukejaure på norska sidan. Vi träffade på två vandrare som hade pratat med en tredje vandrare som hade kommit söderifrån. Han hade fått vada till midjan på ett ställe. Tredjehandsuppgifter visserligen men vattennivån i Sealggajohka vid Cunojavre var mycket hög och mycket strid. 2011 gick vi över där och vattnet gick inte över kängfoten. Nu var det över en meter ovanför stenarna vi gick över på då. Där finns en bro men det finns en jokk, Gallanjohka, som är utan bro. Man kan dock gå norr om den men enligt uppgift här på utsidan saknas också bron vid Smailerhpas.
 

avslutad210712

Gäst
8. Unna Allakas - Stuor Kärpel

9. Stuor Kärpel - Katterjakk

Här kommer du att få två vad. I normala fall är inget av dem svårt men i år är inget normalt.

8. Vada nedanför vindskyddet och gå norr om Valfojaure. Om det vadet är för svårt så fundera inte ens på vaden som är utmärkta på kartan norr om Valfojaure.

9. Om vadet är för svårt där leden är så gå upp en km eller två efter jokken. Där är det ett brett grunt vad där jokken rinner ut från en sjö.
 
Tre vad Unna Allakass, Katterjåkk

Jag vadade Valfojåkk vid det södra alternativet på kartan den 6 augusti.

Alternativet vid vindskyddet var svårare enligt min bedömning.

Vatten till just under knä på västra sidan av vadet. Djupfåran där ca 1 meter bred. Annars bara att kliva på bland stenarna. Totalt är vadet ca 20-30 meter, svag ström!

Jokken innan vindskyddet vid Kärpel (jag kom norrifrån) vadade jag 30 meter nedströms leden. Vatten till just över vaden, strömt och stenar att hoppa på, måttlig ström!

Jokken 3 km innan Unna Allakass, Ruovssokjohk vadade jag 100 meter nedströms leden där den breder ut sig i flera fåror, strömt men 3 grunda fåror, det finns även en snöbrygga 500 meter uppströms leden, såg den bara på håll men såg säker ut då, den 6 augusti.
 
Valfojåkk

Så här ser vadet över Valfojåkk ut, sedd från östra sidan. Håll mot den högra sidan av den stora stenbumlingen, kan vara lite knepigt att ta sig upp på stenen där, men inte på något sätt överdrivet svårt.
 

Bilagor

  • SNB14810.JPG
    SNB14810.JPG
    154.5 KB · Visningar: 557
Omdragen led efter Hukejaur

3. Hukejaure - Gautelis

4. Gautelis - Cainavaggi

8. Unna Allakas - Stuor Kärpel

9. Stuor Kärpel - Katterjakk

Fråga 1: Går det att komma till Sitasjaure samma dag om man anländer sent på eftermiddagen till Ritsem? Hur många timmar är det att gå grusvägen eller kan man boka skjuts?

Fråga 2: Skulle vilja se Ivarstenen, ser man stenen från leden vid Vannaksvatnet? Antar att det inte går att ta sig över vatnet?


Mvh Veni

Gick sträckan efter grusvägen från Sitos till Ritsem och den är så in i döden tråkig!!! Så boka dig en cykel, tror det stod 3-4 stycken vid stationen när jag passerade.

Från Huke till Gautelis har du ett vad, och det är precis innan bron 4 km hitom, men det är inga konstigheter, knappt knädjupt och bara ett par meter långt.
Dock så går inte leden ner mot Ivarsten, den är omdragen...så från bron över Gearbijohka går den något höger och uppåt, höger om den avlånga sjön(utan höjd) för att sedan gå ganska rakt och ansluta leden.

Gautis- Cathna...när jag gick där var passet helt snö fyllt, alla vatten låg under is, så även sjön vid Cathna hyttan, men det här var 22/7. Annars inga konstigheter...lederna i Norge är ju betydligt mindre markerade än i Sverige.

Unna-Stuor Inga större konstigheter, en del vad som ska passeras...men som någon redan visat så funkar det bra. När jag gick där så var det snöbryggor som gjorde det enkelt :)!
 
Vi vandrade ner från Katterat och hade tänkt gå ner till Hukejaure på norska sidan. Vi träffade på två vandrare som hade pratat med en tredje vandrare som hade kommit söderifrån. Han hade fått vada till midjan på ett ställe. Tredjehandsuppgifter visserligen men vattennivån i Sealggajohka vid Cunojavre var mycket hög och mycket strid. 2011 gick vi över där och vattnet gick inte över kängfoten. Nu var det över en meter ovanför stenarna vi gick över på då. Där finns en bro men det finns en jokk, Gallanjohka, som är utan bro. Man kan dock gå norr om den men enligt uppgift här på utsidan saknas också bron vid Smailerhpas.

Sealggajohka och Gallanjohka behöver jag inte korsa ifall jag kan vandra som jag har tänkt mig.Tanken är att vandra vänster om Cainavaggi via Smaileriehpas och vidare förbi sjö 639. Bron som är utmärkt på kartan finns inte i verkligheten. Jag tror jokken heter Steinälv men kan inte läsa själva namnet. Går det att korsa jokken vid det ställe där bron är inritat på kartan?
Mvh Veni
 
Gick sträckan efter grusvägen från Sitos till Ritsem och den är så in i döden tråkig!!! Så boka dig en cykel, tror det stod 3-4 stycken vid stationen när jag passerade.

Från Huke till Gautelis har du ett vad, och det är precis innan bron 4 km hitom, men det är inga konstigheter, knappt knädjupt och bara ett par meter långt.
Dock så går inte leden ner mot Ivarsten, den är omdragen...så från bron över Gearbijohka går den något höger och uppåt, höger om den avlånga sjön(utan höjd) för att sedan gå ganska rakt och ansluta leden.

Gautis- Cathna...när jag gick där var passet helt snö fyllt, alla vatten låg under is, så även sjön vid Cathna hyttan, men det här var 22/7. Annars inga konstigheter...lederna i Norge är ju betydligt mindre markerade än i Sverige.

Unna-Stuor Inga större konstigheter, en del vad som ska passeras...men som någon redan visat så funkar det bra. När jag gick där så var det snöbryggor som gjorde det enkelt :)!

Hej,
Leden på kartan går höger om den avlånga sjön, köpte kartan 2012. Skulle tro att passet vid sjön 1094 är fortfarande snöfyllt. Det är bara bra, då blir det lättare att gå. Gick där i augusti 2012 och då var det också en del snö kvar efter en dåligt sommar i fjällen. Visst kan bli farligt i det stora blockhavet ifall snön inte bär.
Någon som har gått nyligen där och vet hur snöläget är just vid det stället?
Mvh Veni
 
Kan med glädje meddela att Sarekvandringen blir efter mycket fram och tillbaka av. Maritha har idag åkt upp till Salto och jag åker fredagskväll från GBG. Vi ska mötas i Salto på lördagseftermiddag och starta med varan vandring samma kväll till Pietsaure sameviste för att slå läger. Det är kanonväder nu och det förblir så de närmaste dagarna, känns skönt att starta med bra väder. Vi ska vandra den rutten vi har tänkt oss från början.
Är det någon som vet om snöbryggan över Tjågnarisjagås finns kvar? Kan tänka mig efter det varma vädret nu att den ha smält bort.
Mvh Veni
 
Kul att höra att det blir av -- Sarek är ju fantastiskt och vädret verkar ju numera toppen (säger han avundsjukt efter 80% regndagar i tidig augusti). Ni får återkomma med rapport!

Lycka till!
 
Kan med glädje meddela att Sarekvandringen blir efter mycket fram och tillbaka av. Maritha har idag åkt upp till Salto och jag åker fredagskväll från GBG. Vi ska mötas i Salto på lördagseftermiddag och starta med varan vandring samma kväll till Pietsaure sameviste för att slå läger. Det är kanonväder nu och det förblir så de närmaste dagarna, känns skönt att starta med bra väder. Vi ska vandra den rutten vi har tänkt oss från början.
Är det någon som vet om snöbryggan över Tjågnarisjagås finns kvar? Kan tänka mig efter det varma vädret nu att den ha smält bort.
Mvh Veni

Snöbryggan var bred och stadig den tolfte augusti när jag passerade. Jag tror inte att den kommer försvinna denna säsong. Men var försiktig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
ddoo första vandringen, vars? :) Fjällvandring 8
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Stenelaw Första fjällvandringen med barn Fjällvandring 9
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Hemskis Fjällvandring första veckan i juni Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
Kottisch Första fjällvandringen Fjällvandring 11
adesse Första vandringsskorna... Fjällvandring 12
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
backeby Första gången, för svår vandring? Fjällvandring 7
Norris När gjordes Stora Sarektraversen första gången sommartid? Fjällvandring 6
waltruz Första fjällturen med vandring och fjällfiske. Tips tack! Fjällvandring 4
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
rödräven Första fjällvandringen i sommar Fjällvandring 40
Evajar SAREK för första gången Fjällvandring 6
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
fetgris Helags - första gången i fjällen Fjällvandring 6
zeddo Första fjällvandringen. Fjällvandring 40
christoffer_w Första lång vandring Fjällvandring 16
Fantomax Hjälp med första vandringen! Fjällvandring 6
maskrosfjun mot kebnekaise första dagen eller stanna i nikkaloukta? Fjällvandring 7
laserlars Äventyr i skogen, första gången Fjällvandring 104
neverstop Turförslag första gången i Sarek Fjällvandring 14
egilviking Jämtlandstriangeln första gången Fjällvandring 10
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
mm123 Kebnekaise för första gången, tips? Fjällvandring 19
Charlotte_LL Första vårvintertur i Sarek - tips? Fjällvandring 12
krustofski_gmx.com Abisko - Nikkaluokta Förslag för första dagarna... Fjällvandring 8
BadCash Första fjällvandringen, Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.