Filmporträtt om att flytta ut i skogen

Det han ägnar sig åt är i mina ögon nån slags "lyxsemester".

Halaj!

Jag tror nog att de allra flesta som är en del av samhället skulle se det som yttersta misär att bo och sova i tält i skogen.
Jag har t.o.m. svårt att, för delar av bekantskapskretsen, förklara tjusningen med att åka på mcsemester och tälta på campingplatser. När man kan flyga till sin destination och bo på hotell!

Ditt sätt att se på mannen ställer konventionella uppfattningar på ända och är intressant!
Det leder t.ex. till tanken att en hemlös fyllbult som sover i soprum och trappuppgångar är värsta lyxliraren, för han sover ju i uppvärmda utrymmen!

//T
 
Det leder t.ex. till tanken att en hemlös fyllbult som sover i soprum och trappuppgångar är värsta lyxliraren, för han sover ju i uppvärmda utrymmen!

Nej, du missar poängen: den hemlösa fyllbulten kan inte bestämma sig för att en natt äta på restaurang och sova på hotell om han nu skulle bli less på livet som hemlös.

Här blir det liksom "Jag bor i skogen. För det mesta i alla fall. När jag orkar och har lust."


Sen kan jag ju tillägga att jag har INTE bildat mig nån uppfattning om hans projekt från filmen utan från hans blogg. Filmen är nämligen inte textad och eftersom jag är döv kan jag inte tillgodogöra mig det som sägs i filmen.
 
Kul att det rörs om i grytan ibland.

Thomas som promenerar på sörmlandsleden har fått en idé. Han har möjlighet att ta med sig sin laptop och dessutom eftersom han befinner sig relativt tätortsnära funkar det med uppkoppling. Med den kan han jobba. Han avslutar arbetsdagen i buskaget och tar fram en yxa och gör sig en eld och är ensam med sina funderingar. Med en bil inom räckhåll blir det inte så extremt svårt. Inget som är meningen heller av vad man förstår. Han gillar att testa det här något okonventionella under ett tag och inget mer med det. Ett par killar dyker upp ett kort tag och gör en liten filmsnutt.

Denna filmsnutt läggs upp här till beskådande. Några gillar den. Några ogillar den. Visst är det märkligt hur olika vi är, och tur är väl det. Jag tycker om den men visst, kanske lite knapsu kan tyckas av den renlärige. Men här frodas väl en hel del sådant som kan betraktas vara lite fjolligt eller nördigt utan att vi för den sakens skull behöver utesluta det utan tvärtom, det kan berika. Det finns många som ventilerar för mig märkliga synpunkter här men konstigt vore det annars. Vi är olika generationer, landsdelar, erfarenheter och annat som delar intresset för friluftsliv på skilda sätt. Jag har lärt mig en hel del här på utsidan och respekterar att vi är olika. Kanske en gladare attityd vore hälsosam för oss alla.

Skål!

Fint sagt! :)
 
Fin film snutt.

Det var ett bra porträtt .
Felet många gör är att ställa allt i livsvalen mot varandra i ett antingen- eller tänk. Lösningen finns ofta i både och i en mix mellan egna personliga värden. Hitta sitt eget livspizza-recept liksom.
Alla är vi olika. vi är ofta helt obegripligt hopskruvade, detta är orsaken till att vi människor fortfarande finns kvar här på jorden. Olika är kul,bra & berikande för alla, då några av oss hittills alltid klarat sig eller löser något vad som än sker.
Lev väl det gör jag och tydligen mannen i skogen med :)
 
Kul tråd! :D

Filmen är nämligen inte textad och eftersom jag är döv kan jag inte tillgodogöra mig det som sägs i filmen.

Men vänta nu? Jag länkade en film där en person i princip pratar utan att vara i bild i hela 4 minuter och din första kommentar är: "Jag blev ärligt sagt varken inspirerad eller imponerad.". Sen säger du att du är döv?

Jag har full respekt och förståelse för människor oavsett funktionsnedsättningar men det är lite märkligt att du inleder tråden med att skriva något sådant utan att t.ex. fråga om personen i filmen pratade etc.

I alla fall. Kul med en så livlig diskussion och innebörden av "sant friluftsliv" kommer nog alltid förbli en gåta ;)

Emil
 
Härlig film och förstår inte hur det går att misstolka budskapet i filmen? Snarare att den skapar en nyfikenhet att veta svaren på de frågor som uppstår. Hur det rent praktiskt är att jobba online och sova utomhus sju dagar i veckan under en längre period.
 
Men vänta nu? Jag länkade en film där en person i princip pratar utan att vara i bild i hela 4 minuter och din första kommentar är: "Jag blev ärligt sagt varken inspirerad eller imponerad.". Sen säger du att du är döv?

Jag kommenterade hans "prestation", som jag läste om på hans blogg. Utsidan är väl ingen sida för filmkritik? Jag trodde det var underförstått att det var hans "prestation" som skulle kommenteras.

Ber så hemsk mycket om ursäkt om det uppfattades som att det var filmen jag inte blev imponerad av.
 
Jag kommenterade hans "prestation", som jag läste om på hans blogg. Utsidan är väl ingen sida för filmkritik? Jag trodde det var underförstått att det var hans "prestation" som skulle kommenteras.

Ber så hemsk mycket om ursäkt om det uppfattades som att det var filmen jag inte blev imponerad av.

Om Thomas länkat sin blogg hade det väl passat med ditt svar eftersom du tycker som du gör. Men det var ju ett filmporträtt som länkades.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.