Frukost i skogen

Hej på er alla! Jag är ny här på Utsidan.seoch vet inte riktigt var jag ska dela med mig av mina naturupplevelser. Det här är ju ingen expedition precis utan bara en utflykt till en skogskoja. Jag tog med mig hundvalpen Kita, en rygga med frukost och tog på mig mina gamla skidor och drog till skogs.
Bild1. Kita älskar att kuta omkring i snön men hon vill gärna hålla koll på husse. Det är bra att hon håller sig i närheten då det finns lite varg i skogen här.

Bild 2. Kilkojan som grannen äger och jag och min sambo tillsammans med grannen håller på att göra till ett gömsle för att förhoppningsvis få fina foton i framtiden på diverse djur. Kojan står dock öppen om det skulle vara någon som behöver skydd. Den är dock inte utmärkt på någon karta vad jag vet...

Bild 3. Det var -16 när jag åkte hemmifrån så det blev lite frost i skägget.

Det var bara en tanke som slog mig nu när jag gjorde den här tråden och det var att ibland känner man att man inte kan dela med sig av en sån här enkel sak för att det ska vara så häftiga grejer och spännande platser för att det ska intressera någon. Friluftsliv är det bästa som finns, även om det bara handlar om att skida några kilometer i skogen.
 

Bilagor

  • Kita vid kojan.jpg
    Kita vid kojan.jpg
    31.8 KB · Visningar: 2,395
  • Kilkojan.jpg
    Kilkojan.jpg
    68.7 KB · Visningar: 3,081
  • Frost i skägget12.jpg
    Frost i skägget12.jpg
    42.1 KB · Visningar: 2,500
Det är precis så här jag tycker friluftsliv ska vara - enkelt, avslappnat och fritt från prestationshets.
Det huvudsakliga är att komma ut och njuta av naturen!

Underbar koja för övrigt!
 
...
Det var bara en tanke som slog mig nu när jag gjorde den här tråden och det var att ibland känner man att man inte kan dela med sig av en sån här enkel sak för att det ska vara så häftiga grejer och spännande platser för att det ska intressera någon. Friluftsliv är det bästa som finns, även om det bara handlar om att skida några kilometer i skogen.

För de flesta människor med normala jobb, familj och så vidare är väl det just utflykterna i närmiljön som bör utgöra stommen för friluftslivet, så du gör nog helt rätt.
 
Tackar! ja det är en underbar koja med kamin och en våningssäng mm. Vardagsäventyret behöver inte vara större som sagt...
Skickar med en till bild som visar hur kamofluerad kojan är. Bilden är iofs tagen med en mobiltelefon och kojan är på 50 metersavstånd. Det finns även en hund på bilden som knappt syns.
 

Bilagor

  • ATT00034.jpg
    ATT00034.jpg
    60.2 KB · Visningar: 2,423
Härligt! Och vilken fin koja!

Inte behöver det vara expeditioner för det ska vara värt att berättas om. Själv har jag skrivit om när jag tältade bara några hundra meter hemifrån på min blogg här på Utsidan.

Har du lust att lägga en peng på silvermedlemskap så får du en bättre plats än en forumtråd att skriva om flera vardagsäventyr
 
Det är precis så här jag tycker friluftsliv ska vara - enkelt, avslappnat och fritt från prestationshets.
Det huvudsakliga är att komma ut och njuta av naturen!

Underbar koja för övrigt!

Det där var riktigt bra sagt!

tycker att såna här inlägg om de enkla äventyren är mer intressant än att läsa om ännu en expedition.
 
Jag kör varianten "enkelt, avslappnat, fritt från prestationshets" fast många i min omgivning tycker "åååå vilka äventyr han är ute på". Jag packar bilen och drar till nån sjö eller till havet och paddlar och försöker göra så året runt, stannar på nån ö och lagar mat eller kokar kaffe, gör strandhugg med lite upptäckande, simmar lite för motionens skull, kanske fiskar lite och sover över därute om jag känner för det. Jag lämnar kraven kvar hemma, att paddla en eller tre mil på en dag är for mig ganska likgiltigt, jag har varken brottom eller nåt att passa så jag brukar inte komma iland förrän fyrarna har varit tända en lång stund. Jag är bara ute just för min egen skull, inte för att prestera.



*säger nån ÄVENTYR så dränker jag honom!*:cool:
 
Nu var det dags för ett besök i Kilkojan igen. Den här gången gick Kita och jag till kojan från ett annat håll via en skoterled.På vägen till kojan hade en rävjust pinkat in sitt revir. Det gillade inte Kita så hon vände och ville gå tillbaka till bilen.
Väl framme vid kojan hoppade Kita upp på ljugarbänken direkt. Fin utsikt över fåglarna som hon brukar försöka jaga.
Det blåste lite kallt så vi fikade inne i kojan. I kojan får man sitta i sängen så då passar man på...
Solig men kall sista dag i mars.
 

Bilagor

  • Rävdoft.jpg
    Rävdoft.jpg
    52.3 KB · Visningar: 2,082
  • Ljugarhunden.jpg
    Ljugarhunden.jpg
    46.4 KB · Visningar: 2,105
  • Sänghunden.jpg
    Sänghunden.jpg
    37.8 KB · Visningar: 2,274
Nu var det dags igen.

Idag var det dags att kolla till Kilkojan igen. Den här gången fick jag med mig min sambo också. Det finns många vägar till kojan och idag gick vi över Nakanittimyran. Det var en hel del flottning av timmer över Nakanitti förr i tiden och det finns en spång över som fortfarande fungerar.
Väl framme vid kojan så tar Kita genast plats på ljugarbänken för att ha uppsikt över omgivningarna.
Vädret var underbart så vi kokade kaffe och tog en varsin "vilstol" och satte oss i solen för att njuta.
Sara tittade till en av alla fågelholkar som finns runt kojan.
Hittade två stubbar som bär spår av skogsbränder i närheten av kojan.
 

Bilagor

  • IMG_1586.jpg
    IMG_1586.jpg
    133.6 KB · Visningar: 1,999
  • IMG_1587.jpg
    IMG_1587.jpg
    53.1 KB · Visningar: 1,996
  • IMG_1594.jpg
    IMG_1594.jpg
    74.2 KB · Visningar: 1,875
  • Kilholk.jpg
    Kilholk.jpg
    61.6 KB · Visningar: 1,856
  • brändstubbe.jpg
    brändstubbe.jpg
    66.7 KB · Visningar: 1,918

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.