komma ut i skogen

hej.

har haft en längtan i många år nu och i år får jag äntligen chansen å komma ut i skogen å få tälta men är ny till detta kollat på en massa klipp på youtube å blivit mer å mer sugen på att få komma ut å tälta i skogen nära vatten så man kan få fiska å elda å njuta av tystnaden där bara naturens läten myser ner i skälen,

jag har precis börjat införskaffa mig utrustning så som tält /hennessy hammock samt lite andra saker för att kunna sysselsätta mig med,

mina största frågor är vad som gäller i regler å lagar, har en plats eller ett område jag tänkt på
som första tur så att säga, Tyresta

men vad för regler finns det i naturparker får man hugga ner döda träd?
får man fiska inom naturparker?


eller finns det andra ställen man kan åka till för att komma bort från allt detta stads liv?
gärna tips å råd om områden nära stockholm eller norra uppland


mvh Mirke
 
Enkel regel; äger du inte marken och inte har lov av markägaren får du inte hugga, såga, skära eller knäcka i träd eller buskar, levande eller döda. Särskilt inte i naturreservat och nationalparker. Grenar på marken kan du samla ihop att elda med om du inte har medtagen ved eller det inte finns utlagt för ändamålet.

Många naturreservat och nationalparker har eldningsförbud och övernattningsförbud helt eller tillåter eldning och övernattning på anvisade platser. Du är skyldig att ta reda på den informationen när du visats i de områdena.

Äger du inte marken har du inte tillåtelse att fiska utan lov och i många fall inte utan att betala för dig, dvs lösa fiskekort, förutom i vid kusten och de fem stora sjöarna, Vänern, Vättern, Hjälmaren, Mälaren och Storsjön.
 
låter spännande helt klart! jag har fått lite smak på att sova utomhus fast det är kallt när jag sov på en pressenning o luftmadrass en natt i öknen vid coloradogränsen när jag bodde i usa! det var typ nollgradigt då på natten. saknar friluftslivet enormt av att vara fast i betongen i sthlm igen :/ skulle gärna haka på om du vill ha sällskap!
 
I naturreservat o nationalparker får man inte ens plocka upp pinnar/grenar från marken för att elda. Där får man ju egentligen inte ens slå ihjäl en mygga. (Dessutom gör det ingen nytta att slå ihjäl en mygga, vi kommer inte att kunna utrota dom ändå :))
 
Nära Stockholm finns ju dels en del skogar, dels en hel del skärgård. Ta en färja till...tja, nästan vart som helst. Det är mer eller mindre folktomt i skärgården off-season.
 
Har man inget behov av att verkligen hitta vildmark finns det faktiskt rätt mycket skogsområden runt Stockholm. Visst, det tar kanske bara en kvart att promenera till närmsta tunnebana, men det är inte mindre skog för det. En vistelse i ett skogsområde blir ju lite vad man gör det till. Bara man slipper höra trafikbruset så (jag har ju fördelen av att vara döv så jag kan ha "skogsmys" 30-40 meter från E4:an :) ).

För mig är det lite av en kul grej att utforska små skogsområden. Idag med google maps i mobilen så är det rätt lätt att hitta nåt i närheten. Kan bli intressanta upptäcktsfärder tycker jag, ibland är det bara en massa snår och ibland hittar man nån liten glänta. Och ibland är gläntan full med sopor...:(
 
Kan varmt rekomendera Tyresta, Vindskyddet vid Årsjön, som första tur.
I Tyresta får man bara tälta vid de fasta vindskydden och där finns även iordningställda eldningsplatser och ved några hundra meter från vindskyddet.

Fantastiskt fin tältplats!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.