Terrängkörning i skogen

Ofta när jag är ute och vandrar störs naturupplevelsen av folk som kör motorcykel och fyrhjuling olagligen i skogen. Problemet verkar vara störst i Botkyrka kommun. Detta beteende stör djurlivet och ger svåra markskador, särskilt när det körs på hällmark. Själv tycker jag detta är ett djävla ofog. Är det fler på Utsidan so har erfarenhet av detta?
 
Man skulle kanske ha ATV leder runt om i sthlm som de finns skoterleder norr över..

Har aldrig märkt av problemet här,klart det är nå markägare som är ute med fyrhjulingen eller nå mtb gäng ute och cyklar men det förstör knappast naturen..
 
men hur ska riktiga kara-karlar annars utnyttja naturen när skoterföret är slut?
Retar mej som f-n på de som bara kan ta sej nånstans med med en motor under rumpan.
Ja ,det finns ett antal sån här,och de är inte ut och transporterar annat än sej själva.
 
Där jag bor är det krig, kan jag säga. Några kör cross i skogen och privatpersoner försöker hindra dem genom att lägga tjocka grenar tvärs över stigarna. På ett ställe såg jag att någon lagt ut krossat glas. Jag är själv jätteirriterad på terrängkörningen, men jag önskar att myndigheterna kunde göra något. Krossat glas och grenar gör ju inte skogen trevlig för folk som vill vandra, gå med hunden eller cykla.
 
Man skulle kanske ha ATV leder runt om i sthlm som de finns skoterleder norr över..

Har aldrig märkt av problemet här,klart det är nå markägare som är ute med fyrhjulingen eller nå mtb gäng ute och cyklar men det förstör knappast naturen..

Finns redan. De kallas grusvägar och traktorstigar. Finns utmärkta på kartan och tillåtna att köra på. Men utanför dessa gäller terrängkörningslagen. Sverige har ett av världens största vägnät av skogsvägar och traktorstigar. Hur svårt kan det vara att hålla sig till dessa. Om man gjorde terrängleder skulle dessa snabbt bli uppkörda och ge stora markskador. En skoterled får visserligen lite mer packad snö och smälter senare, men effekterna är inte så stora.

Dessa vägar är ofta enskilda och om de blir populära är det nog flera som sätter upp bommar. En variant är ju att föreningar för dylika fordon träffar avtal med markägare och vägägare att köra på dessa och göra en utstakad led. Och betalar till vägunderhållet. Precis som skidklubbar gör med sina spår.
 
En variant är ju att föreningar för dylika fordon träffar avtal med markägare och vägägare att köra på dessa och göra en utstakad led. Och betalar till vägunderhållet. Precis som skidklubbar gör med sina spår.

Precis som skidåkarna gör, som ju sedan urminnes tider har betalat sina spåravgifter utan att minsta antydan till ovilja har yttrats!
Nej, fan ta alla som njuter av naturen på fel sätt! Har vi inte lite fler bra tips på hur vi lättast dödar av dessa mindre värda individer? Stockar och krossat glas i syfte att orsaka krascher har redan nämnts men det kan väl inte vara de enda sätten att framkalla lidande och död som straff för att de inte har kul på mitt sätt? Vilket vapen är bäst att skaffa om man vill sitta på pass längs med de populäraste lederna?
 
Finns redan. De kallas grusvägar och traktorstigar. Finns utmärkta på kartan och tillåtna att köra på.(---)

Bra poäng. Jag tror att en ATV-led för sommarbruk ganska snabbt skulle övergå till vad som kan klassas som en väg (om än en ganska lerig sådan). Frågan om ATV-leder har f.ö varit uppe förut. Om jag minns rätt är kärnfrågan egentligen inte juridisk, utan snarare "vi vill att andra ska betala för våra leder". Det har jag dock ingen lust med (lika lite som jag vill betala för VAB eller kommunala musikskolan).

Det sagt, så tänker jag inte förneka att det är buskul att köra ATV. Jag kan särskilt rekommendera en tur på de grekiska öarna, där det finns massor av roliga små stenvägar uppe bland bergen. Tänk bara på hjälm, GPS och extra vatten!
 
En ATV-led, skulle i princip kunna jämställas med en motorkrossbana, den skulle då bla kräva miljötillstånd och finns det boende i närheten så lär det inte vara aktuellt pga bullernivån.
 
Jag kör en hel del ATV ute i skogarna tidvis och jag kan inte tycka att det är ett dugg kul, bara slitsamt och studsigt. I mitt fall handlar det om att hämta vindfällen och annat som ska bort. Okynneskörning med ATV är ett jävla oskick, det har hänt både en och fem gånger att jag stoppat terrängmarodörer och berättat vad terrängkörningslagen står för och vad jag kommer att göra nästa gång jag träffar på höga vederbörande med fordon ute i markerna. Hota med polisanmälan hjälper inte, det krävs "hårdare bandage" och dom brukar inte vilja att deras kära leksak hamnar i smältverket. Kan dom bete sig olagligt så kan jag göra det också.

Det finns ett gäng som kör kross och tävlar proffessionellt, dom kommer två gånger om året, vår och höst, och tar en långrunda på skogsvägarna här. Dom har fika med sig, kör inte sönder nåt, håller sig till vägarna-stigarna och spinner inte loss nånstans utan kör med hänsyn. Såna har ingen nåt ont av och dom får gärna åka här men som sagt, dom kommer ju bara två gånger per år och har gjort så i en massa år nu.
 
Precis som skidåkarna gör, som ju sedan urminnes tider har betalat sina spåravgifter utan att minsta antydan till ovilja har yttrats!
Nej, fan ta alla som njuter av naturen på fel sätt! Har vi inte lite fler bra tips på hur vi lättast dödar av dessa mindre värda individer? Stockar och krossat glas i syfte att orsaka krascher har redan nämnts men det kan väl inte vara de enda sätten att framkalla lidande och död som straff för att de inte har kul på mitt sätt? Vilket vapen är bäst att skaffa om man vill sitta på pass längs med de populäraste lederna?
En videokamera.
 
Finns redan. De kallas grusvägar och traktorstigar. Finns utmärkta på kartan och tillåtna att köra på. Men utanför dessa gäller terrängkörningslagen. Sverige har ett av världens största vägnät av skogsvägar och traktorstigar. Hur svårt kan det vara att hålla sig till dessa. Om man gjorde terrängleder skulle dessa snabbt bli uppkörda och ge stora markskador. En skoterled får visserligen lite mer packad snö och smälter senare, men effekterna är inte så stora.
Dessa vägar är ofta enskilda och om de blir populära är det nog flera som sätter upp bommar. En variant är ju att föreningar för dylika fordon träffar avtal med markägare och vägägare att köra på dessa och göra en utstakad led. Och betalar till vägunderhållet. Precis som skidklubbar gör med sina spår.

Mig veterligen är det bara tillåtet att köra på allmänna vägar för obehöriga personer.
Alla andra vägar och leder är privat finanserade och ägarna vill inte ha mer slitage än nödvändigt.

Det är dyrt och arbetsamt att underhålla en grusväg eller en traktorväg i skogen.
Och det är kort och gott förbjudet att nyttja vägen utan ägarens tillstånd.

En crossåkare kan dessutom förstöra en stig för tiotals år framåt i tiden..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.