Filmporträtt om att flytta ut i skogen

Ja, alltså, jag förstår inte poängen med grejen...

Han åker bil mellan lägerplatserna, han skriver på sin blogg om att han åkte in till nåt samhälle och åt en hamburgare... För mig är det inte riktigt "att bo i skogen".

Han skriver om att det kostar honom 7000 i månaden att bo som han gör... Varifrån får han pengarna? Jaha, han jobbar från skogen? Eller skogen och skogen, jag läste minst ett inlägg på hans blogg där han inte hittade nån tältplats och "fick lov att sova i bilen".

Så egentligen är han bara frivilligt hemlös ungefär? Hade han bott i en lägenhet hade han varit som vilken frilansande programmerare som helst.

Och bloggen kändes som dess främsta syfte var att göra reklam för en massa produkter.

Jag reagerade på ett klipp i filmen där han sitter på en bänk (med GPS i handen?) och ser lite grann ut som om han är vilse i skogen, och på trädet bakom honom ser man den orange ledmarkeringen som är ett tydligt tecken på att han knappast är vilse.

Visst, om man inte är friluftsmänniska är det kanske en imponerande grej att våga säga upp sig från jobbet och "låtsas bo i skogen", men om man ska kunna ha råd med 7000 i månaden utan att jobba 40 timmar i veckan så behöver man nog jobba inom vissa brancher... Tror inte att en industriarbetare, snabbköpskassörska, sjuksköterska, bilmekaniker eller liknande skulle ha "lyxen" att leva sådär.
 
Nja. Peter Nerrmander grunnar och funderar. Det gillar jag. Likväl som filmen.
Har inga problem med filmskaparnas film som jag tycker är kul. Inga problem heller med den sympatiske killen som sover i naturen. Vad kan det vara som känns provocerande? Han bär en poweframe från märket xxx kan det vara det ? Har han en ecel baserad vikt lista?
Vad är det som provocerar? Jag bor i skogarnas inland i norr och skulle jag träffa på en dylik figur så skulle det bara vara kul. Det jag inte förstår är vilken märklig inställning mina vänner här har. Peter exempelvis har oss att berätta en rikedom av din erfarenhet likväl andra. Men att tycka att grabbarnas film med den trevlige mr x skulle vara dålig det håller jag inte med om.
Men jag förstår allt mindre i vår värld av friluftsvänner. Allt mindre. Försök att acceptera.
 
Skilj på person, visad filmsnutt och åsikter.
TS lägger ut en 4 minuters slinga och ber om vad vi tycker.

Nermander och jag tycker en massa ??????? Vi uttrycker dem.
Blir kallade för skapare av dålig stämning, uppmanas att inte sprida dålig stämning, t o m TS ger sig på våra åsikter om TS film. Finns det så ömma tår här?

TS och kamrat är säkert riktiga kämpar och lite nördiga, trevligt.
Men när man ger sig på budbäraren, när orsaken är att man inte förväntar sig kritik eller likiltighet.

Mannen i skogen är en gåta, trollar han med oss, driver med TS?? Hans historia såsom skildrad av TS och tolkad av ego matchar inte.

Var glad för att inte alla viftar med vimplar och skriker bravo åt allt. Det görs med ny teknik berg av skräp varje dag. Vare sig Nermander eller jag behöver gilla skräp som vi uppfattar det eller byta åsikt efter någon av utsidans åsiktspoliser.

Inför dagens tur
go tur
 
Jag började läsa Thomas Backlunds blogg boiskogen.se något år innan han gav sig ut i skogen. Då hade han ännu inte bestämt för det som filmsnutten på Vimeo skildrar.
Jag tycker inte det finns något rätt eller fel när det gäller friluftsliv. Backlund körde den här varianten. På hans blogg berättar han om en person han mötte som hade bott i skogen i 5-6 år. Själv har jag aldrig varit ute mer än 2 v. i sträck, men det duger det också.
 
Skilj på person, visad filmsnutt och åsikter.
TS lägger ut en 4 minuters slinga och ber om vad vi tycker.

Nermander och jag tycker en massa ??????? Vi uttrycker dem.
Blir kallade för skapare av dålig stämning, uppmanas att inte sprida dålig stämning, t o m TS ger sig på våra åsikter om TS film. Finns det så ömma tår här?

TS och kamrat är säkert riktiga kämpar och lite nördiga, trevligt.
Men när man ger sig på budbäraren, när orsaken är att man inte förväntar sig kritik eller likiltighet.

Mannen i skogen är en gåta, trollar han med oss, driver med TS?? Hans historia såsom skildrad av TS och tolkad av ego matchar inte.

Var glad för att inte alla viftar med vimplar och skriker bravo åt allt. Det görs med ny teknik berg av skräp varje dag. Vare sig Nermander eller jag behöver gilla skräp som vi uppfattar det eller byta åsikt efter någon av utsidans åsiktspoliser.

Inför dagens tur
go tur

Tack för ditt engagemang seobserver! Alltid kul med folk som har åsikter :)
 
Skönt att det blev en vettig diskussion med bra inlägg här nu :)

Det kanske är definitionen av "att bo i skogen" som vi alla har så olika uppfattningar om. För mig betydde det att man verkligen lever där men jag kanske har tänkt fel. Tänker jag efter säger jag ju också att jag bo hemma fast jag inte är där hela tiden heller utan åker till skogen, vatten och till stan. Jag kanske tänkte för naiv på det hela.
Dock har jag aldrig tyckt att någon form av levnadssätt är fel, tycker det är kul hur människan i filmen lever sitt liv. Störde mig bara i början på att det "blåstes" upp lite att ngn verkligen flyttade in i skogen och filmen delades på alla möjliga ställen där jag tyckte att det inte var så "extremt"
Men som sagt så har jag tänkt efter och tänkt om lite. Och jag kanske hade fattat det hela lite bättre om filmen i sig hade ett mera tydligt budskap likt det har påpekats.
 
Ja, alltså, jag förstår inte poängen med grejen...

Halaj!

Själv gillar jag ironin i nermanders inlägg: h*n sitter med en filt och tofflor i sin centraluppvärmda bostad och klankar på mannen i filmen: han gör det inte ”på riktigt”, för han har ju en laptop! Och en bil!

Jag undra lite vad som krävs för att mannen ska få allas godkännande? Att han springer omkring i ländskynke och brottas med brunbjörnar?

//T
 
Precis bor i egenbygd etta och torkar bär och lax. Stryper björnar och flår harar.

Jag har inga synpunkter på hur han gör, det är hans sak, mina synpunkter gällde hur det skildras och presenteras.

Vad som är bo i skogen kan säkert debaklas ner till om man får bruka spik eller pinne. Men eftersom han inte släppt inkomsten börjar det likna när som vi bodde i tältförläggning några veckor på övningsfältet, med inkomst.

Till och med här nere på sydkusten sjunker temperaturen, dax att höja den ack så dyra schunten ett hack till.
 
Själv gillar jag ironin i nermanders inlägg: h*n sitter med en filt och tofflor i sin centraluppvärmda bostad och klankar på mannen i filmen: han gör det inte ”på riktigt”, för han har ju en laptop! Och en bil!

Nu var det ju inte hans laptop jag hängde upp mig på utan främst bilen. Som han använder för förflyttningar, för att åka och handla mat och för att sova i ibland.

Det enda som hindrar mig från att leva ett halvår sådär är mitt jobb: Jag har inte ett sånt jobb att jag kan frilansa några timmar i veckan för att tjäna tillräckligt med pengar för att leva på det.

Det han ägnar sig åt är i mina ögon nån slags "lyxsemester".
 
Nu var det ju inte hans laptop jag hängde upp mig på utan främst bilen. Som han använder för förflyttningar, för att åka och handla mat och för att sova i ibland.

Det enda som hindrar mig från att leva ett halvår sådär är mitt jobb: Jag har inte ett sånt jobb att jag kan frilansa några timmar i veckan för att tjäna tillräckligt med pengar för att leva på det.

Det han ägnar sig åt är i mina ögon nån slags "lyxsemester".

Fast under skogstiden levde han på besparingar.
 
Tjoflöjt

Kul att det rörs om i grytan ibland.

Thomas som promenerar på sörmlandsleden har fått en idé. Han har möjlighet att ta med sig sin laptop och dessutom eftersom han befinner sig relativt tätortsnära funkar det med uppkoppling. Med den kan han jobba. Han avslutar arbetsdagen i buskaget och tar fram en yxa och gör sig en eld och är ensam med sina funderingar. Med en bil inom räckhåll blir det inte så extremt svårt. Inget som är meningen heller av vad man förstår. Han gillar att testa det här något okonventionella under ett tag och inget mer med det. Ett par killar dyker upp ett kort tag och gör en liten filmsnutt.

Denna filmsnutt läggs upp här till beskådande. Några gillar den. Några ogillar den. Visst är det märkligt hur olika vi är, och tur är väl det. Jag tycker om den men visst, kanske lite knapsu kan tyckas av den renlärige. Men här frodas väl en hel del sådant som kan betraktas vara lite fjolligt eller nördigt utan att vi för den sakens skull behöver utesluta det utan tvärtom, det kan berika. Det finns många som ventilerar för mig märkliga synpunkter här men konstigt vore det annars. Vi är olika generationer, landsdelar, erfarenheter och annat som delar intresset för friluftsliv på skilda sätt. Jag har lärt mig en hel del här på utsidan och respekterar att vi är olika. Kanske en gladare attityd vore hälsosam för oss alla.

Skål!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.