Filmporträtt om att flytta ut i skogen

Filmen kändes lite kort... Som en trailer. Blev sugen på att få veta mer! Ska leta upp den där hemsidan som nämndes. Snygg film som onekligen väcker en del tankar.
 
Hej!

Jag är en av filmskaparna till filmen. Om ni tyckte den var intressant missa inte en annan som jag och Emil gjort: "Hållbar livsstil" https://vimeo.com/84597693 är i samma stuk, inte lika mycket friluftsliv men i allafall en kille som följer sin dröm om att driva ett hållbart liv med en självförsörjande gård :)

Angående att filmen är lite kort så, hehe ja tyvärr så spenderade vi bara drygt ett dygn tillsammans med Thomas då vi faktiskt cyklade från Stockholm hela vägen ner söder om Nyköping för att möta upp honom, med kameror, stativ, objektiv etc.. Ett äventyr bara det :)

Roligt att ni är många som uppskattar den! Om ni vill läsa mer om Thomas äventyr i sin helhet, se till att besöka hans hemsida www.boiskogen.se

Tack igen för att ni tog er tid och tittade! :)
 
Senast ändrad:
Jag tyckte att det var ganska befriande att se en modern version av att tillbringa lång tid ute till skogs. Han har teknik med sig, och väljer själv att vara i sin ensamhet. Till skillnad från regelrätta överlevnadsövningar var den här personen istället helt uppkopplad med sin omvärld men såg naturen som en fristad.

En bra samtidsbeskrivning av en människa med behov helt enkelt.
 
Positiv respons härifrån

Tack Börner och Danielgson för er film. Den var fotografiskt välgjord och med ett tänkvärt innehåll om någon som går mot strömmen. Jag kan tänka mig att det finns några surmagade här som inte förstår att uppskatta filmen för vad det är. Men det ska inte göra er nedstämda utan som några skrev, vi skulle vilja få se ännu mera av detta.
 
Jag blev ärligt sagt varken inspirerad eller imponerad.

Jag har lite samma inställning.
Och nej jag vill inte sabba stämningen här på forumet eller såga projektet för jag tycker det är kul. Men som flera har sagt så var det lite kort och egentligen berätta filmen inte mycket som om det är någon trailer bara.
Jag förstod inte riktig heller hur han egentligen lever, för han sa upp sig men prata ändå om att åka till företaget i vissa sammanhang, prata om att inte har pengar men skakar fram färdig mat ur påsen. Jag saknar helt enkelt lite mera av berättelsen
 
Jag har lite samma inställning.
Och nej jag vill inte sabba stämningen här på forumet eller såga projektet för jag tycker det är kul. Men som flera har sagt så var det lite kort och egentligen berätta filmen inte mycket som om det är någon trailer bara.
Jag förstod inte riktig heller hur han egentligen lever, för han sa upp sig men prata ändå om att åka till företaget i vissa sammanhang, prata om att inte har pengar men skakar fram färdig mat ur påsen. Jag saknar helt enkelt lite mera av berättelsen

Äntligen! En kritiker som tog sig tid att vara kritisk :)

För att ge lite bakgrund till filmen så är detta ett rent sidoprojekt till att arbeta som filmskapare professionellt. Jag och min vän Emil älskar att lyssna på folks livsöden och denna historia kring att Thomas som flyttar ut i skogen kändes rolig att dokumentera i en enkel form som ett porträtt.

Eftersom vi båda älskar att cykla, Emil har faktiskt cyklat från Stockholm till Bangkok, ett annat äventyr.. Hur som helst vi bestämde oss för att testa konceptet att cykla från Stockholm med tält kamerautrustning etc.. ner till Thomas för att hänga med honom i ett dygn. Redan där har vi begränsningar kring hur vi kan berätta historien. Vi valde att istället för att grotta ner oss i detaljer kring exakt hur saker funkar praktiskt, rikta in oss på hans sinnestillstånd och hans attityd kring sin vardag och hur han använder sig av skogen som en fristad.

Stort tack för att du skrev ner dina åsikter ordentligt och inte bara trollade loss som personerna i början av tråden :)
 
1 du frågade efter åsikter
2 jag står för mina
3 inte alls för dålig stämning, men budskapet filmen gav mig intet, spretigt och tveksamt se nedan
4 gav ett konstruktivt råd
Ta det eller förkasta det, men skjut inte på budbäraren. Vill ni göra det skulle ni inte hängt ut er.

I budskapet fanns motsättningar, säga upp sig - egen firma, bo iskogen men jobba varje dag, sakna pengar men eget val som var planerat, inte ha råd och äta påsmat.
Vad vill ni berätta?
Vad vill han berätta?
Vad berättar ni?
Jag redovisade bara hur jag uppfattade det. kör Version II och på det igen
go tur!
 
1 du frågade efter åsikter
2 jag står för mina
3 inte alls för dålig stämning, men budskapet filmen gav mig intet, spretigt och tveksamt se nedan
4 gav ett konstruktivt råd
Ta det eller förkasta det, men skjut inte på budbäraren. Vill ni göra det skulle ni inte hängt ut er.

I budskapet fanns motsättningar, säga upp sig - egen firma, bo iskogen men jobba varje dag, sakna pengar men eget val som var planerat, inte ha råd och äta påsmat.
Vad vill ni berätta?
Vad vill han berätta?
Vad berättar ni?
Jag redovisade bara hur jag uppfattade det. kör Version II och på det igen
go tur!

Hej! Misstänkte att någon av er skulle dyka upp igen med ett längre svar! :) Bra att du har konkretiserat din kritik! Hur som helst, försök se filmen för vad det är, ett litet porträtt som ligger och snurrar helt gratis på Vimeo! :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.