Erfarenhet avTurskidor: Fischer country crown

Hej funderar på att köpa ett par Fischer country crown utan stålkant. Lite bredare turskida med fiskfjäll så att dom bli vallningsfria. Någon som använder/ använt dessa och vet vad dom går för?

Jag har idag ett par vanliga gamla längdskidor- även dom vallningsfria. Vill ha vallningsfritt.

Jag åker mycket i skoterspår, men även lite helt fritt- och det är vad jag vill kunna göra mer.
Valet att ha utan stålkant är att jag har hund och vill inte riskera att köra över någon tass.

Hursom- hur är denna enklare modell av turskida jämfört med ett par vanliga motion- längdskidor? Vad kommer jag märka för skillnader? Kommer det gå trögare? Eller lättare?
 
Jag har ett par Fischer Country Crown med stålkanter och jag är helnöjd med dem, har även hund och det har aldrig varit några problem med stålkanterna.

Jag tycker många verkar nedvärdera vallningsfria ("fiskfjäll") skidor men jag har både-och och jag föredrar de vallningsfria. De vallningsfria skidorna kanske är något trögare om man åker i färdigpreparerade spår men jag märker ingen skillnad vid turskidåkning.

Mina kompisar har alla Åsnes Amundsen eller liknande och de har visserligen bättre glid när de tar av stighudarna men med tanke på att det går riktigt långsamt med dem på så jämnar det ut sig i slutändan...
 
Jag har ett par Fischer Country Crown med stålkanter och jag är helnöjd med dem, har även hund och det har aldrig varit några problem med stålkanterna.

Jag tycker många verkar nedvärdera vallningsfria ("fiskfjäll") skidor men jag har både-och och jag föredrar de vallningsfria. De vallningsfria skidorna kanske är något trögare om man åker i färdigpreparerade spår men jag märker ingen skillnad vid turskidåkning.

Mina kompisar har alla Åsnes Amundsen eller liknande och de har visserligen bättre glid när de tar av stighudarna men med tanke på att det går riktigt långsamt med dem på så jämnar det ut sig i slutändan...


Dumt o tro att de inte kommer att hända nå olycka me stålkanter o hund...
 
Dumt o tro att de inte kommer att hända nå olycka me stålkanter o hund...

Var skrev jag att det inte kommer hända en olycka med stålkanter och hund?

Jag skrev att det inte varit ett problem, eller hur?

Min hund är 6 år och har varit med skidturer varje år och inte skadat sig någon gång, då tycker jag inte det är ett problem...
 
Var skrev jag att det inte kommer hända en olycka med stålkanter och hund?

Jag skrev att det inte varit ett problem, eller hur?

Min hund är 6 år och har varit med skidturer varje år och inte skadat sig någon gång, då tycker jag inte det är ett problem...

Vi har alla olika krav på säkerhet, och olika syn på som är statistiskt säkerställt!
 
Hoppas du inte har vassa spetsar på stavarna heller... osv osv in absurdum. Stora problemet med hund som springer runt ben och skidor när man åker är att man faller på den och krossar revbenen eller liknande. Hundar springer också allmänt lösa runt snöskotrar i rörelse, älgar i snö, runt andra hundar och andra situationer som är betydligt mer riskfyllda än en skidåkare med stålkanter. Vad tänker du skall hända?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Hoppas du inte har vassa spetsar på stavarna heller... osv osv in absurdum. Stora problemet med hund som springer runt ben och skidor när man åker är att man faller på den och krossar revbenen eller liknande. Hundar springer också allmänt lösa runt snöskotrar i rörelse, älgar i snö, runt andra hundar och andra situationer som är betydligt mer riskfyllda än en skidåkare med stålkanter. Vad tänker du skall hända?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Skidorna är nog lite farligare på grund av sin stora farliga längd - omkring 2 meter vass kant på varje sida, om åkaren faller. En stavspets är en punktfarlighet så matematiskt måste hunden befinna sig på en väldigt precis plats för att bli skadad av en stav medan en skida är potentiellt farlig längs hela sin längd.

Nu har jag inte hund men kan inbilla mig att om jag faller med skidor och hunden är nära riskerar jag att riva hunden med stålkanten. Långt koppel eller lös hund borde sänka risken men å andra sidan ökar risken att fastna i t ex träd och buskar eller att hunden gör några varv runt åkaren (precis som du påtalar) och därmed fäller denne.
Såklart finns andra farligheter men här är väl snarare frågan skidor med eller utan stålkant, oaktat alla andra faror, som i princip är oförändrade och oberoende av skidval.

/Patrik
 
Hoppas du inte har vassa spetsar på stavarna heller... osv osv in absurdum. Stora problemet med hund som springer runt ben och skidor när man åker är att man faller på den och krossar revbenen eller liknande. Hundar springer också allmänt lösa runt snöskotrar i rörelse, älgar i snö, runt andra hundar och andra situationer som är betydligt mer riskfyllda än en skidåkare med stålkanter. Vad tänker du skall hända?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ja, vad kan egentligen hända?

http://www.ta.no/skader/hunder/fjellski/hunder-blir-alvorlig-skadet-pa-skitur/s/5-50-39992

http://www.firda.no/nyheiter/dyr/fo...er-motet-med-stalkanten-pa-skia/s/5-15-195143

http://www.smp.no/nyheter/article10813491.ece

http://www.dagbladet.no/2016/03/24/nyheter/innenriks/paske/hund/dyr/43647233/

http://hunden.no/artikkel.html?news.nid=7956
 
För att återgå till skidorna.
Jag åkte en 11-dagars tur i Abisko-Kebnekaisetrakten med mina då nya Fischer E109 Crown xtralie backcountry med stålkant. Jag är i huvudsak nöjd med skidorna. Men så en dag var det nysnö och plusgrader när jag åkte ospårat. Och då klibbade snön fast under hela skidorna, decimetertjockt! Kort sagt omöjligt att åka. Skrapa rent, försöka åka någon meter innan snön hugger fast igen. I spår fastnade det mindre. I alla andra snöförhållanden ok glid och fäste.

Nu har jag inhandlat Swix Nordic Easy glide for waxless skis. En vätsla som ska strykas på hela skidan med burkens skumgummitopp. Alewalds påstår att det kan läggas på före en tur och ska sitta kvar till den dagen det blir nysnö och plusgrader. Det finns också i en engångsförpackning typ våtservett. Ska prövas kommande vinter. Men det var ju för att slippa "vallor" jag köpte vallningsfria skidor.

Även i denna tråd diskuteras denna skidtyp:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=83022
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
Skidpojken Acapulka - ngn erfarenhet? Turskidåkning 6
Charityman Vintertur i Jämtland utan erfarenhet Turskidåkning 7
Snowtigher Pjäxa Alpina BC 1550 erfarenhet? Turskidåkning 9
snowdog Erfarenhet av omnijore joring system ( dragsele till hund) Turskidåkning 10
BTR Någon som har erfarenhet att åka rullskidor längre distanser? Turskidåkning 2
Petri Niemelä erfarenhet av storulvån - hemavan? Turskidåkning 0
clasanson Erfarenhet av Salomon X-Adv 70 ? Turskidåkning 0
hawker Någon som har erfarenhet av tur med småbarn (1-3år)? Turskidåkning 2
johansnonsens Colltex stighudar till Fischer E99 Crown Turskidåkning 10
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 21
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
Musiktoken Stighudar till Fischer e99 Crown Turskidåkning 18
edler Skidval: Åsnes Ingstad, Fischer E109 eller varför inte Hagan Off Limits? Turskidåkning 22
vandrafjäll Fischer outtabounds crown 179 cm Turskidåkning 7
HikeAndFly Fischer E99 längd Turskidåkning 10
Lomma47 Fischer BCX 5 något att ha? Turskidåkning 3
Siggy Fischer E109 Crown vs. Andra t.ex. Åsnes Ingstad osv. Turskidåkning 11
Etriol Salomon x-adventure 89 eller fischer europa 99? Turskidåkning 0
halmstadpatrik Fischer E99 spann Turskidåkning 4
joask202 Salomon Profil Classic SNS på Fischer NIS? Turskidåkning 1
cwmint Slipa Fischer Crown belag Turskidåkning 0
emeliem Åsnes eller Fischer? Turskidåkning 0
rannug Fischer E 109 för telemarksväng? Turskidåkning 2
pm6 Åsnes rago eller Fischer E99 Turskidåkning 12
madir Nyfiken på Fischer Outtabounds Turskidåkning 2
andy_02 Fischer Country crown/ crown vax? Turskidåkning 1
PeterOom Åsnes / Fischer / Kahuru / Madshus? Turskidåkning 1
651222 Erfarenheter av Fischer S Bound? Turskidåkning 2
x-treme Fischer 77 / 99? Turskidåkning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.