Åsnes rago eller Fischer E99

Är det någon som har erfarenhet av Åsnes Rago och speciellt den modell med Felleslås dvs kort stighud under spannet?.Har ett par fischer e99 vallningsfria som spannet blivit för mjukt på och den vallningsfri zonen sliten så nyköp är aktuellt.Fishers kvalite är jag nöjd med men tänkte köpa vallningbara denna gång.Vilken av dessa har hårdast spann? Ej lyckats hitta Ragon i Dalsland eller omnejd.Tacksam för synpunkter
 
Utan att direkt svara på din fråga så kan jag ge ett tips om E99:an

Det går att slipa bort fjällen undertill och på så sätt få en fästzon som passar för valla, och dels går att valla så långt man behöver alltutifrån spann och personvikt. Mina E109:eek:r är behandlade på det viset, och det funkar klockrent.

Min sambo har ett par Rago som hon är helnöjd med, men hon har aldrig haft något att jämföra med. Skulle nästan våga påstå att Åsnes Rago är den skida jag oftast sett stå utanför fjällstugorna vintertid. Den näst vanligaste är E99:an... Så helt fel kan ingen av de modellerna vara, eller hur ;)
 
Jag har ett par Rago - 2 år gamla - som jag är mycket nöjd med. Strax efter att jag köpt mina hörde jag talas om att de börjat med montering av kortefeller. Jag tog kontakt med fabriken och undrade vem som kan montera på dessa i efterhand. Detta görs enbart på deras fabrik.
I år är det troligen dags för min hustru att köpa ett par Rago och intresset är givetvis stort för kortefellerna. Dock är de inte lätta att hitta. Men jag fick detta besked från fabriken:

"For veiledning om nye innkjøp ber jeg deg kontakte vår distributør i Sverige - Backcountry Equipment AB, tel. 0322 660250."

Lycka till.

HåkanF
 

avslutad210712

Gäst
Vi har varsitt par vallningsfria Rago som är ett år gamla och vi är nöjda med dem men med tanke på vårt användningsområde, dvs gå på platten hemma på isen eller uppe i fjällen, så hade det säkert gått lika bra med några andra skidor.

Vi har kompletterat med vanliga långa stighudar vilket ger ett imponerande fäste när man går uppför med pulka bakom. Gav också ett imponerande fäste när det frös under mina (men inte hennes...) stighudar på platten. Gick lite småtungt om man säger så *S*.

Hade gärna testat med de korta stighudarna men tycker inte det är värt att betala frakten för att skicka tillbaka skidorna till fabriken.
 
Tack majjen och strykarräven för era inlägg.Redan pratat med Backcountry men deras kunniga person var ej där så jag får ringa till veckan.Beträffande nedslipning av befintliga skidor är det försent då mina 215cm skidor inte ens ger lagom spann till en 70kg åkare.Har redan paraffinerat igen 10-15cm i övre och nedre del under många år.Har någon i 100kg;s klassen haft möjlighet att prova båda skidornas spann på 210cm och vet vilket som är hårdast? Har något annat märke hårdare spann? Troligen har flera läsare som åker med ryggsäck svårt att få acceptabelt spann.Tuvärr är vi Dalkrypare en för liten grupp för att tillverka olika spannhårdheter för.
 

avslutad210712

Gäst
Jag väger ungefär 87-88 kg och med lätt ryggsäck, ca 10 kg, så trycker jag ner spannet, skidlängden är 210 cm, så mycket att den bromsar i nerförslut.

Min kusin har ett par Fischer, som jag inte vet modellnumret på, men han är lättare än mig och han tryckte också ner spannet i botten vid samma tillfälle.
 
Stighudar på Åsnes Rago

Jag dubbelpostar lite i den här gamla tråden. Jag har hittat ett parti Åsnes Rago som de säljer för 2095:- utan bindning. Vad jag ser så hade inga av dem några urfräsningar för hudar. Är de skidorna flera år gamla då eller har inte alla skidor det? Jag kände inte till det i tråden förrän idag.

Nu är inte stighudar något krav alls för mig än så länge men jag är lite nyfiken.

Jag har ställt lite frågor i en annan tråd: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=394900#post394900
 
Jag dubbelpostar lite i den här gamla tråden. Jag har hittat ett parti Åsnes Rago som de säljer för 2095:- utan bindning. Vad jag ser så hade inga av dem några urfräsningar för hudar. Är de skidorna flera år gamla då eller har inte alla skidor det? Jag kände inte till det i tråden förrän idag.

Nu är inte stighudar något krav alls för mig än så länge men jag är lite nyfiken.

Jag har ställt lite frågor i en annan tråd: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=394900#post394900

Åsnes Rago tillverkas i två varianter, dels en som är förpreparerad för att användas med Åsnes egna kickerskins, dsv. små stighudar, dels har de också skidor som bara ska vallas. Du har nog kommit över den senare varianten.

Mvh /Joel
 
OK! Hmm... frågan är om man ska halka omkring på plastskidor eller köpa både för jakt och ren turåkning med lite hund-tolkning. Klurar på att av köpa en bra pjäxa och sen både och med samma typ av bindning.

Åsnes Rago tillverkas i två varianter, dels en som är förpreparerad för att användas med Åsnes egna kickerskins, dsv. små stighudar, dels har de också skidor som bara ska vallas. Du har nog kommit över den senare varianten.

Mvh /Joel
 
OK! Hmm... frågan är om man ska halka omkring på plastskidor eller köpa både för jakt och ren turåkning med lite hund-tolkning. Klurar på att av köpa en bra pjäxa och sen både och med samma typ av bindning.

Tja, då låter det som om du bör köpa ett par med fellelås, dvs. stighudar. Fördelen är ju att du kör utan hudar när hunden ska dra (mindre friktion) medan de är på när du är ute och åker alt. jagar.

I övrigt är båda åsne-varianterna lika, dvs. plastskidor med träkärna, dubbelspann och stålkanter. Det är rätt tänkt att satsa på bra bindning och pjäxor.

Mvh /Joel
 
Joda det går bra

med hund og stålkanter, man må bare være litt oppmerksom. Jeg har hatt hund i 30 år og alltid hatt stålkanter fra de kom på markedet. I starten var jeg også med i en trekkhundklubb, hvor det var mange svært aktive kjørere. Jeg kan bare huske ett tilfelle av skade som følge av stålkanter.

For øvrig støtter jeg de som skryter av Åsnes Rago med halvfeller. Det er bare helt utrolig, særlig på våren når det er mye isete og sørpete. I vår gikk jeg og kona en tur, og hun måtte smøre klister i massevis. Mens jeg hadde bare på halvfellene og brukte dem i tre hele dager. Det gled like godt for meg som for henne, og jeg satt mye bedre i motbakkene.

/Otto
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lillamu Åsnes Rago eller Vikafjell? Bindning? Turskidåkning 7
oldie Åsnes Rago Mountain. Turskidåkning 11
uffe1 Åsnes Rago Turskidåkning 1
utesälen Värdelös konstruktion på Åsnes kortfeller? Turskidåkning 12
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
Lovan Köpråd turskidor Åsnes Vikafjell Turskidåkning 7
GusEnm Valla på Åsnes Kongsvold Turskidåkning 7
schisandra Åsnes Kongsvold och stighudar Turskidåkning 3
Tundraman Åsnes race 48 Turskidåkning 0
edler Skidval: Åsnes Ingstad, Fischer E109 eller varför inte Hagan Off Limits? Turskidåkning 22
joakimkarlsson1022 Truga Åsnes Spidsbergen Expedition Turskidåkning 1
Glännman Längd på Åsnes Amundsen Turskidåkning 4
viktore Behöver man inte valla sina Åsnes Amundsen ? Turskidåkning 8
vandrandevilja binging och kängor till åsnes vetletind Turskidåkning 1
Robbster Turskidor Åsnes till ripjakt Turskidåkning 11
CalleNilsson Åsnes Amundsen - XXL Sisjön Turskidåkning 0
yeahyeahyeah Åsnes Nansen och andra turskidor utan spann Turskidåkning 7
moa_k40 åsnes sondre i skidspåren? Turskidåkning 1
AndersSupertramp ÅSNES: Skifell eftermontera, vem ? Turskidåkning 2
robinb köpa turskida, åsnes ingstad eller amundsen? Turskidåkning 5
Lomma47 Längd Åsnes Amundsen Turskidåkning 3
Virrhönan Åsnes Cecilie Turskidåkning 4
avslutatmedlemskap160620 Åsnes Ingestad FL Turskidåkning 7
BD6 Har någon händig byggt om Åsnes fellelås? Turskidåkning 3
Siggy Fischer E109 Crown vs. Andra t.ex. Åsnes Ingstad osv. Turskidåkning 11
AndersSupertramp Eftermontering av Åsnes stughudar Turskidåkning 6
Rocky Mountain Åsnes Storetind eller Ingstad? behövs det extra platta? Turskidåkning 16
sailor2 Åsnes: Ingstad Fjell / Combat Nato? Turskidåkning 9
emeliem Åsnes eller Fischer? Turskidåkning 0
j-asplund Åsnes Storetind stavar? Turskidåkning 0
ades Funkar kort stighud på Åsnes (t.ex. Amundsen)? Turskidåkning 23
Lurvasman Åsnes Combat Turskidåkning 1
andy69 Åsnes med stighudar..? Turskidåkning 2
PeterOom Åsnes / Fischer / Kahuru / Madshus? Turskidåkning 1
KatrinB Åsnes Lillehammer? Turskidåkning 2
undvall In i Rago, går det??? Turskidåkning 7
gurkan75 Åsne Rago? Turskidåkning 4
eriol067 E109, E99, Sondre, Rago Turskidåkning 12
Vilken skida Rago eller E99? Turskidåkning 2
Fjorr Skicka paket STF Abisko- Nikkaloukta med bussgods, bra eller dålig ide? Turskidåkning 3
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
TFTF Pulka eller ryggsäck mellan stugor? Turskidåkning 10
mThureson Tjäktjapasset eller Sielmmavaggi via Nallo Turskidåkning 5
Lortkatt Reklamation eller normal skada? Turskidåkning 11
qwert vilken bindning ska jag välja magnum eller vanlig? Turskidåkning 2
Gråbuse Tälttur i Harsa eller Orsa? Turskidåkning 1
evinrude skidor kilpisjärvi-halti eller liknande? Turskidåkning 8
Skidpojken Mohair eller syntet? Turskidåkning 2
Evajar Valla eller bara stighudar Turskidåkning 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.