Funkar kort stighud på Åsnes (t.ex. Amundsen)?

Hej,
Var och kollade på turskidor och fastnade för Åsens Amundsen. Men den eviga frågan om vallningsfritt eller vallningsbart dök såklart upp. Jag tilltalades av Åsnes korta stighud som enbart täcker skidans spann. Jag blir dock lite osäker på om jag litar på att stighuden inte ligger i för mycket även när man inte trycker ifrån.

Jag åker en hel del vanliga längdskidor, och jämför man tjockleken på ett par lager fästvalla och Åsnes kortare stighud är ju skillnaden betydande. Är det någon som använder Åsnes skidor med de kortare stighudarna som kan ge mig lite värdefulla kommentarer om detta?

/Andreas
 
Enligt säljaren, som förvånade mig något, så var den kortare stighuden tänkt att användas i stort sätt konstant om det är kuperad terräng. Den kortare varianten av stighudar skulle då fungera mer som ett par vallade längdskidor och inte påverka glidet i nerförslut. Osäker på om jag fattat rätt eller litar på att det är så.
 
Det är klart, är det mycket upp och ner hela tiden så skulle jag nog också låta stighuden sitta kvar, särskilt om jag drar pulka. Alldeles oavsett så är det väl så att Fellelåsen enligt recensioner verkar fungera alldeles utmärkt, så jag skulle nog inte tveka att köpa dom.
 
Göra själv? Modigt eller dumdristigt?

Jag stod för ett par dagar sedan och stirrade på ett par dylika fellelås, och insåg/intalade mig att de borde vara relativt lätta att göra själv, om man sitter på ett par halvgamla/-billiga turisar och ledsnat på att kladda med fullstora hudar.

Det enda problemet som jag tror kan uppstå är att fästa stighuden i en metallbit med tillräcklig hållfasthet, men belastningen blir förstås mindre ju smidigare skarven är, och ju fastare stighuden sitter på skidan.

Vad tror ni?
 
Jag har ett par Nansen skidor med Åsnes system för stighudarna.
Det funkar rätt bra, men man märker helt klart av att de sitter stighudar under skidorna i nedförsbackarna. I lössnö är glidet rätt nära icke-stighuds-glidet, men i preparerade spår känns det nästan som att åka på gräs.
Men de har samtidigt ett väldigt bra grepp i uppförsbackarna och är perfekta till pulkadragning.

Sedan verkar det som att själva stighudarna slits lite väl fort, mina har redan börjat tappa hår efter 2-3 turer.

Om du ändå ska köpa ett par Åsnes-skidor så är det definitivt värt att lägga på några hundra extra och få fästet för stighudarna. Själva fästanordningen funkar bra och bromsar inte märkbart glidet.
 
Jag

tog helt enkelt bitarna som blev över på ett par fullängds BC fällar sedan jag kapat för att de skulle passa mina Scottybob.

Fungerade inte oävet utan rem och metallbleck framtill men när jag ramlade på ett par orginal kicker skins och hade ett presentkort så köpte jag BCs kicker skins och jag kan bara förmedla att jag inte hade kunnat göra lika bra "kicker skins" själv.

Men om du har ett par orginal kicker skins som förlaga så är det nog möjligt. Det svåraste tror jag är att hitta en plåt som är lagom motståndskraftig och att bocka den så att den håller formen i längden (konvex nedåt). Har du kontakt med en instrumentmakare på din institution kanske du kan få låna lämpliga verktyg och material.

Thure

Jag stod för ett par dagar sedan och stirrade på ett par dylika fellelås, och insåg/intalade mig att de borde vara relativt lätta att göra själv, om man sitter på ett par halvgamla/-billiga turisar och ledsnat på att kladda med fullstora hudar.

Det enda problemet som jag tror kan uppstå är att fästa stighuden i en metallbit med tillräcklig hållfasthet, men belastningen blir förstås mindre ju smidigare skarven är, och ju fastare stighuden sitter på skidan.

Vad tror ni?
 
Åsnes Fellelås

Har en fråga till er som har Åsnes FL eller liknande system.
Har precis införskaffat Åsnes Ingstad med FL, efter att hyrt utrustning i flera år.

Skall ha dem i fjällen och till toppjakten hemma i skogen.

Min fundering gäller FL systemet, enligt försäljaren är det enklast ha på blå valla och använda stighudarna vid behov.

Vad är era erfarenheter av FL systemet, och hur använder ni dem?
Får man fäste om man ruggar upp spannet lite för att ha fäste vid lätt uppför, eller har ni dem monterade konstant utom vid rena plan och utförskörningar?
Det går ju trots allt oftast upp och ner om vart annat i fjällen.
Kör oftat med hund och pulka.

/Jonas
 
Efter en vecka med kortstighud kan jag meddela att de funkar mycket bra. Endast när det går så pass mycket utför att man inte behöver staka alls är det värt att ta av dem. När vi var upp var vi tvungna att spåra själva hela tiden så det var sällan tal om utförsåkning.

Lagom med glid och alltid fäste. Ibland när det är en blandning mellan utförs och skrååkning kan skidar upplevas lite rund under, men så är det ju med långa stighudar oxå.

/Rasmus, som trivs bäst med ett par Åsnes Nansen på fötterna eller hängandes i en trapets på en F18 katamaran, svårt att avgöra vilken abstinens som är starkast just nu
 
Vad bra då provar vi att köra på enbart de korta stighudarna.
Hur långa har ni de korta stighudarna?

Försökte få klarhet i hur långt spannet var.
Tyckte att det var lite kort, 8- 10 cm från FL fästet till mitt på foten utan packning,
dock känns det relativt hårt så det kanske inte blir något problem.
Man vill gärna inte klippa stighudarna för korta.

/Jonas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.