Fischer outtabounds crown 179 cm

Jag har precis köpt Fischer outtabounds crown 179 cm långa med hela stålkanter och breddprofilen
88-68-78 med Voilé 3-pin bindningar och tillskurna skidhudar.
Jag har tänkt ha de när jag går ospårat och lite spårat på fjällen med pulka. Mest på platten, men också lite nedför/uppför.
Är det någon som åkt på sådana eller liknande breda skidor och vet om de blir bra till mina ändamål ?
Tacksam för hjälp.....
 
Senast ändrad:
Istället för en ny tråd..

Tänkte höra om du eller någon annan hunnit testa denna skidan eller nedan nämnda skidor vad du/ni tycker.
Är väl föregångaren till Fischers s-bound 88.

Är själv intresserad av dessa Fischer Excursion 88
https://www.fischersports.com/se_se/skin-5803

Som är en variant av de ovan men att det går att fästa en kort stighud på det vallningsfria belaget.

Väger 93kg (dock osäkert efter julmaten) tänke köra på 189cm.
Tänkte ha dem i lite blandad terräng i de norrländska skogarna med och utan pulka och någon tur till fjällen. Ville ha ett komplement till gamla slitna tegnäsarna.

Till dessa tänkte jag anv http://www.crispi.it/en/backcountry-svartisen_bc_black.php

Med rottefella bc magnum

Kommentera gärna!
 
Senast ändrad:
Fischer E109 det vettiga alt?

Ingen som testat S bound 88 el liknade?

Var först helt inne på Fischer E109 men tänkte att Fischer Excursion 88 crown/skin kunde vara ett roligt alternativ. För ospårat, och tuffande ner för lite mindre backar m.m
Lite i valet och kvalet ang bindningar.Tror ni det är dumt att inte köra på 3-pin på denna typ av skida?
Tänkte dock att bc bindningen är kanske mer användbar för mest kommer skidorna användas i norrländska skogslandskap med lite/några backar och sen nån fjällsväng.

Tar gärna emot synpunkter från er med er kunskap.
 
Fisher

Jag köpte ett par som liknar ottabounds, ett par Salomon XADV 89
http://www.backcountry.com/salomon-xadv-89-grip-ski

Jag försökte hitta ottabounds förra vintern mem gick bet, så de fick bli ett par XADV istället.

Smidiga skidor, kör med Lundhags Guide BC skor och de funkar bra tycker jag. Har tidigare kört med skateskidor eller rejäla telisskidor men behövde nått mitt emellan för turer md familjen!

BC bindningen är ju inga fantomer i nedförsbacken men det är ju inga problem att nödsvänga. Jag jämför nu med höga telispjäxor, telisskidor och en bra telisbindning. De är naturligtvis bättre än en kängbindning eller längdåkningsbindningar. En 3pin (75 mm) funkar ju naturligtvis bättre för Telis eftersom du viker foten på rätt ställe och får bättre tryck på skidan. Att stå på tå i en telissväng gör ingen glad!


Skorna är jäkligt fina.

Att köra ett par feta twin tips Telis men NTN bindning blev liksom lite overkill när jag skulle gå på tur hemma på ängarna med sonen.

Nedan kan ni se mina förra turskidor (gissa vilka) stående vid Saltos skidparkering, vilka naturligtvis hade bra bärighet och var perfekta nedåt, men lite tråkiga på platten;-)
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    93.6 KB · Visningar: 686
Låter väl lite som min familjesituation. Behöver också skidor som även funkar till familje livet med barn i varierande ålder.

Där av bra med breda så man kan spåra, stighudar som kan sättas på om man drar pulk med barn. Sen OK att de funkar nedför😊

Ville väl mest kolla läget om någon annan tuffat runt på liknade skidor(ser ju lite breda ut/slalomskidor om man jämför m ex E99:)).
Känns alltid bra att kolla läget lite innan inköp;-)
 
Jag provade att åka slalom med mina längdskidor (Fischer outtabounds crown). Det gick riktigt hyfsat till min förvåning. Tanken var att jag skulle försöka lära mig att åka telemark men känner nu att jag inte behöver det. Finns det någon fördel med telemark, eller kan man lika gärna åka slalom? Det jag funderar på är skaderisken då pjäxan inte kommer lösa ut om jag vurpar, men detsamma gäller ju även telemark.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
madir Nyfiken på Fischer Outtabounds Turskidåkning 2
johansnonsens Colltex stighudar till Fischer E99 Crown Turskidåkning 10
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 21
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
Musiktoken Stighudar till Fischer e99 Crown Turskidåkning 18
edler Skidval: Åsnes Ingstad, Fischer E109 eller varför inte Hagan Off Limits? Turskidåkning 22
Snowtigher Erfarenhet avTurskidor: Fischer country crown Turskidåkning 20
HikeAndFly Fischer E99 längd Turskidåkning 10
Lomma47 Fischer BCX 5 något att ha? Turskidåkning 3
Siggy Fischer E109 Crown vs. Andra t.ex. Åsnes Ingstad osv. Turskidåkning 11
Etriol Salomon x-adventure 89 eller fischer europa 99? Turskidåkning 0
halmstadpatrik Fischer E99 spann Turskidåkning 4
joask202 Salomon Profil Classic SNS på Fischer NIS? Turskidåkning 1
cwmint Slipa Fischer Crown belag Turskidåkning 0
emeliem Åsnes eller Fischer? Turskidåkning 0
rannug Fischer E 109 för telemarksväng? Turskidåkning 2
pm6 Åsnes rago eller Fischer E99 Turskidåkning 12
andy_02 Fischer Country crown/ crown vax? Turskidåkning 1
PeterOom Åsnes / Fischer / Kahuru / Madshus? Turskidåkning 1
651222 Erfarenheter av Fischer S Bound? Turskidåkning 2
x-treme Fischer 77 / 99? Turskidåkning 0
GustavOh I brist på e89 crown... Turskidåkning 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.