Dags köpa LED-lampa?

Fått leverans

Efter att ha läst alla inlägg i denna tråd slog jag till och hämtade en Magicshine mj-808 http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.44459 på posten i går.

Har inte testcyklat ännu, men det verkar väldigt lovande.

Lite annat batteripack som verkar vara välbyggt. Men man får väl se efter några månaders användning hur det fungerar.

Tack för intressant läsning och bra tips!
 
Summering inför belysningsbeslut

Är glad att jag överlevt denna säsongs mörkerkörning på brevet lopp. Har lovat mig själv att vara mer upplyst framöver. Famlade i mörker först i denna nisch, och insåg att utvecklingen gått rasande fort och att det är ett nytt underbart område för nördar.
Mitt behov är: "Belysning för touring och brevet, vinterturer och långa pass på en ombyggd 80-talsracer."
Efter att ha studerat flera forum, bloggar och försäljningssiter har jag nått följande slutsats. (just nu är väl bäst att tillägga).

1. Batteri är passe'
2. Halogen är passe`
3. Dynamo valet står mellan Shimano DH-3N80 32H (Ca 600 SEK) och Schmidt SON de lux 20-36H silver (Ca 1700 SEK).
4. Schmidt SON enda återförsäljare/butik i Sverige är Veloform i Gbg.
5. Bästa nätbutiken med största sortimentet jag fann var Starbike.com
6. Lampvalet står mellan Scmidt E delux 90 Lux, Supernovan som är något starkare och LUMOTEC IQ Cyo RT senso plus 60 Lux.

Denna "SON delux" dynamo var från början avsedd för mindre hjul (MTB) då halogenlamporna "flämtade" vid gubbkörning i stadstrafik på (normalhjulingar) . Men de nya LED lamporna som kom för 2 år sedan ändrade situationen och de är nu "godkända" av de tyska myndigheterna som sätter kraven och i viss mån påverkat utvecklingen. SON är dyrare, men påstås rulla lättare än SHIMANO och ha hög kvalite, dessutom passar designen mer en gammal stålcykel

Jag ser/såg ofta cyklar med flera lampor, för att komplettera ljusbilden och som backup. Tydligen slocknade halogenbulben och fick bytas då och då. Om man skall tro reklamen och säljsnacker nu, ger de nya reflektorerna en ljusspridning som täcker både närområdet (trekking på gropiga skogsvägar och hög fart på landsväg - och LED håller längre. Det finns inget behov av mer än en fast monterad lampa. (Pannlampa och resrvbatterilampa bör man ha med sig alltid i alla fall. T.ex ICON IQ speed med litet laddningsbart batteri. 50Lux i 10 timmar)

Vissa lampor som LUMATEC har en hel del features som ger mervärde. Exvis tänder automatiskt vid ingång i mörk tunnel. Lyser 4 min vid stopp, och då även vid start innan man börjar rulla. Man verkar också kunna köra med varselljus på dagen?
60 Lux bör vara lägsta standard för högfart på landsväg.

LUMOTEC har ett stort utbud av modeller på lampor där någon går i retro stil t.ex.

Jag gick runt och luskade i de stora cykelbutikerna i Stockholm och fick ingen riktig ledning hos någon i personalen - "avancerad" belysning verkar vara "smalt" ännu. Samtidigt lustigt att det är få trådar på denna site som är så långa och med så mycket besökare. Peterwhitecycles.com var en bra site för att komma in i denna värld och få grundbegreppen på plats - men lite har redan hunnit bli passe. De senaste produkterna finns inte med på i hans utredningar - där man också får veta varför USA skall lämna Afghanistan!

Så en kompromioss mellan behov, funktion och estetik gör att jag siktar på SON delux silver 28 håls nav på en MAVIC CXP33 silverfälg med aeroekrar samt LUMOTEC IQ Cyo RT senso plus lampa. Köps sannolikt in från Starbike som verkar ha det största sortimentet. Hade jag bott i Gbg hade jag vänt mig till Veloform.

Såna här tvärsäkra uttalanden får väl fart på debatten igen...Nästa torsdag är det upptaktsmöte för PBP i lokala klubben bland gamla rävar, då får jag väl ny input och får ta tillbaka och ändra mig, vi får se.
 
Vill du kolla

Edelux och SON-dynamon kan du komma förbi mig John. Edeluxen är en av de nördprylar jag är verkligt nöjd med.

Thure
 
jag siktar på SON delux silver 28 håls nav på en MAVIC CXP33 silverfälg med aeroekrar
Nu blev jag nyfiken; varför CXP33-fälg och aeroekrar?
OpenPro-fälg och DT Comp borde väl vara bättre för den som vill ha
"Belysning för touring och brevet, vinterturer och långa pass på en ombyggd 80-talsracer."

LUMOTEC IQ Cyo RT senso plus lampa. Köps sannolikt in från Starbike

Hos http://www.poison-bikes.de
kostar ett framhjul med OpenPro-fälg, DT Comp-ekrar och Shimano DH3N80-nav 135 Euro
med Schmidt SON Delux-nav kostar hjulet 215 Euro.

Dessutom tycker jag att man skall tänka sig för innan man köper en tysk 'bländfri' (StVZO-godkänd) navdynamo-lampa.
De tyska StVZO-reglerna reglerar inte enbart bländningen/spridningsmönstret utan de har även en maxgräns för ljusstyrkan.

En StVZO-godkänd lampa är därför en hel del svagare än många av dagens moderna lampor.
Och det är ju inte enbart StVZO-godkända lampor som är 'bländfria', det är dessutom billigt, enkelt och går snabbt att själv minimera bländningen från valfri cykellampa.

Att StVZO-godkända lampor även i praktiken är ljussvaga visas tydligt i det här testet av några olika dynamolampor.

Några exempel ur testet

Schmidt Edelux 180lm
B&M Cyo 160lm
Supernova E3 150lm

http://www.nabendynamo.de/service/pdf/Illuminaten-Lumen2009.pdf

LEDarna i den starkaste lampan (Edelux) skall vara Cree XR-E i Q5-sortering.
Med modernare LEDar så får man 30% mer ljus vid samma ström/energi-förbrukning, förhoppningsvis har de en sådan uppgradering på gång.

Annars finns det redan idag starkare LED-lampor för navdynamo

Tex denna Supernova E3 Triple
HL3-D-S-GRY_2011_s.jpg

http://www.supernova-lights.com/en/products/e3_triple.html

Den skall enl Supernova vara på 800 lumen och rekommenderas av dem själva för
(bla)
• Randonneuring

Den verkar lysa RIKTIGT bra dessutom
illumination_e3_triple_xpgr5_thb.jpg

LEDarna är de moderna Cree XP-G


Men det finns ännu starkare LED-lampor för navdynamo,
tex denna (som jag redan har tipsat om)

Ktronik K-lite
30mmbar1sm.jpg

http://ktronik.com/cncdelite/index.html
Ur texten
"My custom dynamo circuit produces up to 993lm, (100uf mode) making it the brightest dynamo driven light in the world."

Genom att lyfta blicken ur StVZO-'träsket' kan man alltså enkelt hitta överlägsna lampor.
 
Ännu påverkbar av ljuset

Tack Håkan för en uppdatering och bra redogörelse under en alltmer stegrad beslutsvånda. På torsdag blir det möte med blivande PBP-åkare för Hovfets gubbar, då kastas väl alla korten upp i luften igen...har medvetet avvaktat beslut till efter det mötet.
CPX33 och platta fälgar är bara för att så långt som möjligt matcha det gamla bakhjulet, måste tänka på det estetiska också. (Kommer väl förmodligen få veta att jag måste ha lättreprerade standardekrar och ändra/byta bakhjul :) )
Roade mig just igår att läsa en liknande intensiv debatt i ämnet på CK Distans forumsida. Ehuru några år gammal speglar den uppenbarligen en mycket snabb utveckling i området. Det är en utmaning att hänga med.
Till Thure kan jag säga att jag kanske lägger min träningsrunda någon dag så att den sammanfaller med din pendling, hör av mig i så fall.
 
Edelux

kommer ingalunda att vara herre på täppan så länge. Egentligen skulle det ideala vara flera lampor precis som på en bil.

Edelux har ett par bra kvaltéer. Rektangulär ljusbild riktad rakt fram /ned i gatan idealt 20-30 meter bort med kraftigaste intensiteten just under den skrapa gränsen till ingen eller obetydlig belysning. Edelux bländar alltså inte medtrafikanter om den är riktad riktigt. Edelux ger mindre belysning närmare cykelns framhjul vilket är vettigt för att det inte skall bli för ljust där (ni vet belysningen avtar med kvadraten på avståndet). Ljusbilden liknar halvljuset på en bil. Det som är mindre bra är att belysningen på vägmärken är svag och att det är fläckig ljusbild närmare framhjulet. Det ideala vore en successiv minskning av ljusintensiteten från den kraftiga belysningen 20-30 meter framår och bak till området kring framhjulet.

Cyklar jag i mer eller mindre helmörker på stigar eller grusvägar fungerar det överraskande bra.

Den oregelbundna ljusbilden närmare framhjulet stör mig på dåligt upplysta vägar speciellt när det är regnigt.

Två Edelux vore bättre än en då kunde man göra den rektangulara ljusbilden bredare och minska ojämnheten närmare framhjulet.. Alternativt ha Edelux + en lykta med kraftigare ljus typ helljus men med liknande ljusintensitetsökning från framhjulet och mot centrum av ljusbilden gärna med en rektangular ljusbild som är betydligt bredare än Edelux.

Sammanfattningsvis så är det inte bara totala ljusmängden som avgör. Ljusfördelningen är viktigare.

Thure
 
Både och

Sammanfattningsvis så är det inte bara totala ljusmängden som avgör. Ljusfördelningen är viktigare.

Det håller jag inte med om.
Inte förbehållningslöst åtminstone.
Tex måste ljuset ha tillräcklig styrka för att det öht skall bli intressant att tala om en ljusbild.
Tex var de gamla dynamodrivna lamporna såpass ljussvaga att ingen brydde sig om ljusbilden!

Men med starka lampor blir ljusbilden helt klart viktig.
Men hos LED-lampor är även sådant som färg på ljuset viktigt.
 
Ledx

Är detta något at satsa på http://ledx.se/? 6000 kr med det stora batteriet!
/Niklas

Jag kunde i alla fall inte hålla mig utan köpte en till cykeln. Premiärtur idag till mataffären. Halvlyset imponerade, speciellt på grusvägen. Inte riktigt lika upplyftande på blöt asfalt i stan. 7 timmars halvlyse/laddning är helt ok för mig! :)

Det finns två typer av halvljusen. En bred ljuskägla, som inte når så långt fram och en smal ljuskägla som lyser långt, men sämre i närområdet. För cykling föredrar jag tveklöst den breda ljusbilden.
/Niklas
 
Senast ändrad:
Ljusfrågan ännu i dunkel

Det blir väl dels en "moralisk" fråga, dels en teknisk.
Jag menar att enligt inlägget ovan:

"Dessutom tycker jag att man skall tänka sig för innan man köper en tysk 'bländfri' (StVZO-godkänd) navdynamo-lampa.
De tyska StVZO-reglerna reglerar inte enbart bländningen/spridningsmönstret utan de har även en maxgräns för ljusstyrkan."

Skall man fläska på så mycket man kan utan hänsyn till omgivningen innan svenska myndigheterna sätter stopp. Dessutom borde det vara lämpligare för nattseendet att ha en mer anpassad ljusbild ibland. Då är vi tillbaka till två lampor eller lampa med halvljusfunktion/nedbländning.
Peterwhitescycles.com snackar mycket om seriekopplade lampor som då måste ha 2.7 W, gäller det även Ledlampor eller bara halogen? - och om man (kan man?) switchar mellan dessa 2 eller kör båda samtidigt med någon sorts bländarknapp... - fungerar det hela då?
För att skydda mörkerseendet,och kunna läsa instrumenten, färdanvisningarna och kartorna, borde man ha en svagare röd lampa i pannan. Är det någon som hanterat detta på ett smart sätt?
Frågetecknen fortsätter att hopa sig
Det lutar nog åt en sådan där LUMATEC Cyo RT Sense Plus med StVZO- godkännande för att bli av med beslutsstressen och sova gott om natten. Skummade den där Candlepowerforum siten och blev alldeles matt.
Återkommer om något nytt i frågan ventilerades på kvällens kommande PBP-möte.
 
Skall man fläska på så mycket man kan utan hänsyn till omgivningen innan svenska myndigheterna sätter stopp.
Nja, med en rätt anpassad ljusbild så kan man har bra mkt starkare lampor än vad som är tillåtet enl de tyska StVZO-reglerna.
Tex kan halvljuset från en bil vara mer än 35ggr starkare än ljuet från en Edelux-lampa.
Och även om det inte är ngn som vill ha den ljusstyrkan på en cykel, särskilt inte med navdynamo, så kan man lugnt fläska på, bara man tar hänsyn till bländningsrisken med starkt ljus.
Ett enkelt och billigt sätt att minska bländningen från valfri cykellampa har jag gett exempel på ovan.

Dessutom borde det vara lämpligare för nattseendet att ha en mer anpassad ljusbild ibland.
Det förstår jag inte, det får du gärna förklara närmare.
Att man kan vilja ha halv o hel-ljus/fjärrljus för att minimera bländning av mötande trafik och/eller spara batteri/effekt är självklart.
Men på vilket sätt kommer nattseendet in?

Peterwhitescycles.com snackar mycket om seriekopplade lampor som då måste ha 2.7 W, gäller det även Ledlampor eller bara halogen?
Enbart halogen, funkar inte alls med LED.

Vill du bygga en egen högeffektiv LED-koppling som utnyttjar en navgenerators speciella elektriska egenskaper effektivt så kan du kolla på http://www.pilom.com/BicycleElectronics/BicycleElectronics.htm
och då ffa på
http://www.pilom.com/BicycleElectronics/DynamoCircuits.htm#AutoMode

För att skydda mörkerseendet,och kunna läsa instrumenten, färdanvisningarna och kartorna, borde man ha en svagare röd lampa i pannan. Är det någon som hanterat detta på ett smart sätt?
Det finns enkla batteridrivna pannlampor på Clas Ohlson o likn affärer som har både vita o röda LED, sätt en sådan på din hjälm om du har behov av rött 'läsljus'.
 
Billig MS900-lampa

För den som ännu inte har skaffat en bra cykellampa, och inte heller fick ngn i julklapp, kan följande vara intressant;

Sportbutiken XXL http://www.xxl.se säljer from imorgon MS900-lampan för 699:-, ordinarie 999:-


OBS
För den som vill använda lampan i trafik (tex pendling och lvg-cykling) vill jag tipsa om följande enkla åtgärd för att minska bländningen
http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=503393&postcount=115
Om intresse finns kan jag fixa färdiga diffusor-kit.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avsl0912 Så var det snart dags igen! Haparanda-Ystad på 1 hju1! Långcykling 12
dangermouse Dags för ny cykel Långcykling 5
Flyktsodan Köpa Thorn sherpa Långcykling 11
MatsMats Köpa/bygga långfärdscykel Långcykling 9
hannulan Köpa ram - vad ska jag tänka på? Långcykling 8
Nitsson Köpa Svenska Cykelsällskapets kartor (Sverigeleden) i Stockholm? Långcykling 2
graylingman Min sambo vill köpa en ny cykel! Långcykling 13
A.K Bra butiken Online eller Göteborg att köpa utrustning ifrån? Långcykling 19
kultingen Köpa pulsmätare för bland annat cykling, vilken? Långcykling 3
niklas1965 Köpa cykel i USA eller UK? Långcykling 8
Tommy O Köpa begagnad cykel Långcykling 4
swed-ontour Köpa cykel utomlands Långcykling 17
Filip_L Köpa ny cyckel Långcykling 1
The_Lost_Cyclist köpa cykelväskor i Göteborg? Långcykling 2
Nyman Köpa MTB på beslagauktion Långcykling 6
rogermadsen Köpa cykel i USA eller Sverige Långcykling 4
sebr0ck Köpa cykel. Ny, begagnad, online? Långcykling 9
mekstr Köpa cykel Långcykling 3
Albertsson Var köpa Ortlieb i Göteborgsområdet ? Långcykling 7
avslutatmedlemskap0601 Fundering: köpa sko+pedal för långcykling? Långcykling 22
fredl Köpa beg racer Långcykling 0
moho Köpa styrväska Långcykling 1
pher_ Cykelvagn, vad bör man köpa så man inte ångrar sig? Långcykling 16
Olle Palmqvist Köpa racercykel Långcykling 2
plp Skillnad köpa beg. cykel privat eller av handlare? Långcykling 2
Marielle_Värmland Köpa MTB, men vad skall jag ha?? Långcykling 3
stellan Var kan man köpa Timex klockor i sverige Långcykling 3
knucko Köpa Cykel Långcykling 1
highlandpark köpa nytt eller rusta upp? Långcykling 18
mejsel Köpa begagnat, vad tänka på? Långcykling 0
erikp Vad ska jag köpa för cykel Långcykling 3
pstridh Köpa Racer Långcykling 12
sjuttis Var köpa touringcykel? Långcykling 5
ölle nybörjare som skall köpa pedaler Långcykling 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.