Cykel sadel

Hej

Jag har lite problem med min sadel.. den är av vanlig enkel med lite "racer" drag.
Jag cyklar dagligen både träning och till jobb osv. jag har en hybridcykel.
Men jag får ont av sadeln. där det trycker som mest blir det som utslag nästan som finnar av trycket av sadeln som blir så småningom mkt ömma att vidröra. Så att jag måste sluta att cykla..
Under vintern försvann de då jag åkte bil och tog bussen mest. Men nu börjar de komma.
Så jag undrar då.. är det vanligt att det blir så av er som cyklar mkt? har någon varit med om det? Vad gjorde ni åt det?
Sen ska jag köpa en ny sadel. Några tips på vad jag ska välja?
Jag träningscyklar lite. ca 3 mil åt gången. första rundan var igår.
 
Förslag

Köpa en annan sadel, kanske en med hål i. Snåla inte vid köpom du köper nytt.

Själv cyklar jag ca. 500 mil om år sedan många år tillbaka och sitter på en Brooks B17 lädersadel är mycket nöjd med den.

Cykelbrallor utan kallingar, smörj skrevet med nå'n bra salva. Jag använder Helosan. Ha inga tröjor nedstoppade i brallorna, det leder nämligen svett ner i skrevregionerna.

Se till att sadeln är rätt justerad i höjd och horinsontell. Sparar skrev och knän.

Ställ dig upp en kort stund med jämna mellanrum.


[Ändrat av klippen 2003-03-11 kl 21:17]
 
liggis

Av just denna anledning cyklar jag numer
på liggcykel, inget ryggont, inga värkande
handleder och inga problem i skrevet plus
racer-liggiserna går snabbt, mycket snabbt så
det blir riktigt kul att cykla.
 
Enklaste sättet att få lägre tryck är väl med en bredare och mjukare sadel. Hur bred sadeln kan vara styrs av hur framåtlutad du sitter. Bara att testa alltså.

Trycket på sadeln blir även lägre med en mer framåtlutad sittställning och ju mer du tar i. Jämför att rulla helt upprätt med att pressa på framåtlutad.

En framåtlutad sittställning kräver dock lite tålamod innan kroppen vant sig vid den. Nacken kan säga ifrån en del till exempel. För att inte armarna ska belastas i onödan anser jag att sadeln ska vara horisontell (lägg en planka på den parallellt med ramen).
 
Tack för svaren!

Det finns ju en del sadlar med gel i. är de egentligen bättre? Jag har iaf fått för mig att sadeln inte ska vara för mjuk?
Gör det stor någon märkbar skillnad om skenorna dämpade eller om sadeln allmänt är vibrationsdämpande?
Vad kostar de bättre sadlarna? Har kollat lite på cykloteket där verkar det vara ca 700 kr man får ge?

Sen har jag en sak till om ni vill svara. Ömmande handleder, finns det något förutom att hålla upp kroppen mer utan händer att hjälpa med?
 
Ömmande handleder

Att ha ett styre där man kan byta handposition då och då borde hjälpa. Tjocka handtag har jag positiv erfarenhet av.

Cykelcity har en sadel som heter Avocet som fått en bra recention här på utsidan, den kostar strax under 500 spänn.

En av mina vänner har bra erfarenhet av Salle Italia Octavia, finns med och utan hål för det känsligaste, också sttrax under 500 spänn.
 
Sadel och styre

Hej.

Du måste hitta en sadel som passar din anatomi och det kan vara svårt vid en enkel test i butik. Uppsök en välsorterad handlare t ex ECI i Björkhagen om du bor i Stockholmstrakten. Fast sadel är sannolikt bättre än mjuk. Kolla också att du har rätt sadelhöjd och att ramstorleken på cykeln passar dig.

Handleder tar stryk på ojämn väg och vid hårdpumpade smala däck och relativt rak framgaffel.

Åtgärdas genom att ha mindre luft i framhjulet, bra lindning runt styret, bredare däck fram etc.

Om styret sitter väl långt fram eller lågt kan det ge ökad belastning. Du kan byta styrstam till kortare eller höja styret för att få mindre belastning på handlederna. Byt grepp och regelbundet kanske en gång per kilometer. Bockstyre bättre än rakt styre då det ger mer variationsmöjligheter.

Åk med krum rygg (skjut rygg som en katt) vilket gör att ryggen tar upp en hel del av krafterna och avlastar handlederna.

Thure
 
När vi ändå pratar styre - jag kommer aldrig förstå varför inte den normala styrvinkeln är den samma som (jag tycker) händerna har i avslappnat tillstånd = ungefär 45 grader.

Ett rakt styre kanske ger lite rappare och exaktare kontroll, men det behövs väl bara i skogen. Ett bockstyre har som sagt fler ställen att hålla på, dock inget med "rätt" vinkel och inget som ger lika bra kraft uppför eller lika bra bromskontroll som mitt "halvraka".

Det där med att sadeln inte ska vara mjuk - bygger det på att det inte ska bli för stor kontaktyta som ger friktion? I så fall är det väl så att vissa ska prioritera lägre tryck och större kontaktyta än att strikt följa den "korrekta" rekommendationen som säger att en bra sadel är hård.
 
45 grader

kaw; sa:
När vi ändå pratar styre - jag kommer aldrig förstå varför inte den normala styrvinkeln är den samma som (jag tycker) händerna har i avslappnat tillstånd = ungefär 45 grader.

Jag håller med 45 graders vinkel på styret dvs ett styre som ser ut som en segelflygande mås känns bra även för mig. Det finns touringstyren som tillåter många positioner. http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=13524
eller liknande.
En annan synpunkt för att skona handlederna är att ha lätt böjda armbågar så att man kan parera ojämnheter i vägen både genom att böja och sträcka i armbågen. Ryggen tar också upp krafterna enligt mitt tidigare inlägg.
Detta förutsätter att man inte har för långt avstånd mellan sadeln och styret.

Thure
 
Om sadelns hårdhet

Min generella erfarenhet är att ju mer upprätt man sitter på cykeln ju bredare bak och mjukare kan sadeln vara. Och cyklar med upprätt körställning gör sig allt sämre vartefter distansen ökar.

När jag i början av förra säsongen skaffade en ny huvudcykel så bestämde jag mig för att köra på orginalsadeln som hade samma längd och bredd som min gamla lädersadel fast avsevärt mjukare och en skåra mitt i för att lätta på trycket mellan anus och genitalier. Min Brooks B17 blev tagen ur tjänst.

Den nya cykeln har en "sportig" körställning avpassad för långfärd och den nya sadeln var bekväm på distanser upp till 30 km men kunde ibland "nypas" på låren tillföljd av den mjuka stoppningen.

Vartefter säsongen gick och de sammanhängande distanserna ökade så märkte jag en mindre bra egenhet hos sadeln, det kändes som den blev bara stummare och stummare vartefter milen rann undan och om distansen började närma sig 10 mil eller mer så kändes den hård och brutalt obekväm. Men sadeln var fysiskt opåverkad.

Då beslöt jag att åter ta min gamla Brooks B17 till heders igen, den är inte mjuk men den har samma grad av komfort hela cykeldagen vare sig det är fran och åter till jobbet 50 km eller en långtur på mellan 100 - 150 km.

Varför den mjukare sadeln kom att kännas som den gjorde vid längre distanser har jag ingen förklaring till.
 
Intressant! Att jag undrade beror på att jag själv cyklat alla slags distanser utan problem med en enkel sadel som är något mjukare och något bredare än en typisk sportvariant. Den råkar väl passa mig helt enkelt.
 
Denhär sadeln brooks B17 verkar ju bra efter vad jag hört av två här på forumet iaf.
Var kan jag få tag på den sadeln?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Max.M Cykel kompis sökes! Långcykling 0
G.Kraft Cykel och tåg Långcykling 1
MartinLA Ny cykel för kortpendling - stål/alum mm? Långcykling 2
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Worldcitizen Cykel Sällskap Långcykling 0
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
Minette förslag på cykel Långcykling 7
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
SeekOut Utrusta min cykel Långcykling 33
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
Christian1 Cykel för en veckas cykelsemster? Långcykling 3
I.Morgan Ny cykel! Långcykling 10
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
didrok87 Kona Sutra 2013 en bra touring cykel? Långcykling 26
Gevalia1 cykel råd? snälla! Långcykling 12
volcán_e_hombre Cykel på tåg/buss/flyg Långcykling 28
emptyrings På cykel i södra Frankrike? Långcykling 2
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
Brune Vad är vitsen med en trehjulig cykel? Långcykling 10
Takuyi Cykel på budget Långcykling 21
rundqvist Finns det någon cykel som passar till "allt"? Långcykling 52
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
TMW bra cykel butik?? Långcykling 9
Anette Grinde Cykel på flyg? Långcykling 15
colan Vilken cykel? Långcykling 6
colan Cykel till prag Långcykling 3
MajkyMan Typ av cykel - Från Sverige till Kina Långcykling 26
schager Örebro till Paris på cykel Långcykling 5
Bartod Utrustning till färd med cykel? Långcykling 25
KristianMattiasson avståndsmätare med karta på internet för cykel Långcykling 3
Gohan Bästa sättet att ta sig till (& från) Gibraltar med cykel Långcykling 5
chicole Malmö - Indien på cykel Långcykling 20
Vinza Hjälp med att välja cykel! Långcykling 2
j_stellan Visum till USA Långcykling 5
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.