Byte av komponenter?

Jag kom över en begagnad cykel billigt (tror jag) som jag hoppas kunna använda vid cykelturer med tältövernattningar mm. Modellen är en Crescent Trekking STX RC och skicket är rätt bra. Min förra cykel var en 0-växlad herrcykel och mina kunskaper om cykelkomponenter är begränsade.

Det finns ett par saker som behöver fixas.

1. Växelreglaget för bakväxeln hakar upp sig ibland. Jag vill byta ut det eller möjligtvis båda. Cykel är 21-växlad med 7-delad kassett. Problemet är att numera verkar alla växelreglage vara för 8-,9- eller 10-delat, förutom Shimano Altus som finns för 7-delat. Men det tycker jag verkar för klent/dåligt. Jag vill inte byta hela gruppen, och samtidigt vill jag inte byta ner mig.

Kan man använda ett växelreglage för t ex 8- eller 9-delat till 7-delat? Måste man modifiera det i så fall?

2. Bromsarna har några år på nacken och jag funderar på om det är en bra idé att byta ut dem. De är cantileverbromsar och de måste hur som helst justeras för de tar inte speciellt bra. Kanske har det kommit nya cantileverbromsar på senare år som är mycket bättre? Eller så är det är onödigt att byta dem?

Det finns ju också integrerade broms-/växelreglage. Är det att föredra?

Finns det någon som har generella tips på förbättringar eller om någon har specifika råd angående just cykelmodellen i fråga eller shimanos STX/RC-grupp, så är jag väldigt tacksam? :)
/daniel

Här är bild på cykeln, växelreglage och broms.
 

Bilagor

  • DSC_0598.jpg
    DSC_0598.jpg
    88.5 KB · Visningar: 3,323
  • DSC_0595.jpg
    DSC_0595.jpg
    40.9 KB · Visningar: 2,720
  • DSC_0597.jpg
    DSC_0597.jpg
    53.9 KB · Visningar: 2,848
1 det som hakar upp sig är nog rost och oxid i reglage, wirehöljen och växelarmslänkage.
Särtagning, rengöring, rätt sammansättning med smörjning brukar vara bättre medicin än planlösa byten. Bonuseffekten är att du lär dig hur det ser ut och fungerar. Skaffa dig rejäla fasta verktyg som passar, börja med ett skjutmått och en anteckningsbok.
Cykelreparationsböcker finns gratis på biblioteket och för en liten peng hos CO, Biltema och bokhandeln.
Ny ren och välsmord kedja brukar högst avsevärt förbättra de flesta flerväxlade cyklar, köp inte en för billig. Men någon för 250;- behöver du inte heller.

2 bromsarnas Wierar och länkage behöver säkert även den en omgång rengöring, smörjning och justering. Du kommer säkert att gilla bromsarna bättre efter det.

go tur

PS rengöringsborstar, enradiga stål och tagel samt lite fotogen och rena trasor är bra för rengöringen. Köp en behållare handrengöringskräm så slipper du se ut som en mek efteråt.
 
Snabba och inte så dyra råd

1. Köp engångshandskar på CO/Jula etc. Sparar tid efteråt. :)
2. Byt alla wirar och höljen, både till växel och bromsar.
3. Pillar isär och smörj.
4. Köp en nybörjarcykelbok. Eller surfa på nätet.
5. Ett par billiga V-bromsar (som behöver nya bromshandtag för v-broms) kan vara en bra idé. Biltemas handtag är billiga och OK. Biltemas bromsar vet jag inte hur bra dom är men kostar <200kr paret.


/Andreas
 
Håller med

om att första steget är att byta broms och växelvajrar samt höljen och göra rent och smörja växeln. Byt bromsbeläggen och justera vinklarna.

Om du behöver byta växelreglaget så är det alls inget fel på Altus. Personligen föredrar jag cantileverbromsar framför V-bromsar men det är kanske mest för att jag är mer van vid justeringen av cantileverbromsar.

Thure
 
Tack så mycket för era råd!

Jag kommer alltså börja med att noggrant försöka rengöra och smörja cykeln och tar gärna emot tips på bra rengöringsmedel för olja och kassetter. Vilken typ av olja bör användas? Är det en sorts olja till kedja och kassett och en annan till rörliga delar i bromsar och växelreglage?

Jag vill inte byta delarna bara för skoj skull. Cantileverbromsarna behåller jag gärna om jag får dem i god kondition. Bromsbeläggen är knappt använda, men de är gamla. De kanske har blivit dåliga och hårda med tiden?

Jag kommer att öppna det intermittenta växelreglaget och förhoppningsvis få rätt på det. Annars får jag byta ut det och då är det väl Altus 7-delat som gäller?

Här är en video jag surfade på om att komma till rätta med växelproblem:
http://bicycletutor.com/rapid-fire-shifters/

/daniel
 
Långtrådigt fett brukar man till cyklar, det är lät att torka bort överflödet så att inte grus och damm får någonstans att fastna. Att smörja upp en begagnad kedja är en nödlösning. När du hänger en ny kedja bredvid din gamla ser du hur mycket din gamla kedja har sträckt sig. Släng den gamla i bingen är mitt råd.
Kedjor skall kokas rena i fotogen efter det att alla leder och rullar går lätt igen, därefter skall fettet kokas in, rengöringen av överflödet brukar vara extra skitigt, glöm bort det skitjobbet och ägna dig åt att göra rent, byta wierar och höljen samt montera nya bromsbelägg samt avsluta med en ny kedja. Det blir nästan som en ny cykel.
Plasthandskar i all ära men de brukar inte hålla för mekarjobb. Handrengöringscreme kan höja njutningen av ölen efteråt.
Förbättringen borde väl vara lowriders på framgaffeln och rejäla väskor runt om. Det är väl en brukscykel och inte en kioskhoj du skaffat?
go tur
 
Jag kommer att öppna det intermittenta växelreglaget och förhoppningsvis få rätt på det. Annars får jag byta ut det och då är det väl Altus 7-delat som gäller?

Här är en video jag surfade på om att komma till rätta med växelproblem:
http://bicycletutor.com/rapid-fire-shifters/

/daniel

Som flera andra har skrivit här så börja med att byta ut vajrar och höljen. Krånglar det fortfarande, så kan du byta växelreglaget. Kolla också runt bland butikerna om de inte har något gammalt 7-delat växelreglage liggande, som bara tar plats. STX RC var en rätt hygglig grupp på sin tid, som väl närmast motsvarar dagens Deore-grupp i kvalitet.

Att gå från 7-delat till 8-9-10delat kräver en del investeringar (utöver nytt växelreglage) i form av nytt baknav (i praktiken ett nytt bakhjul), ny kassett, ny kedja och eventuellt nya framklingor.
/Niklas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.