Handla komponenter via nätet

Var i cykelbutiken och såg att priserna var höga. Gick sedan in på cyclecomponents.com och såg att de var betydligt billigare. Är det någon som handlat av dem och gick det i så fall bra?
/Magnus
 
Sådär

Jag har faktiskt inte köpt därifrån. Däremot har jag beställt och annulerat min order.

Det är hopplöst att komma fram på telefon (min egen åsikt, andra kan tycka annorlunda).

Dom svarar inte på epost eller på frågor/meddelanden som man lämnar tillsammans med en order (i kommentarsfältet)

Deras leveranstider stämmer inte heller.

Just nu har jag en beställning inne, och jag lade den 8/8. Dom hävdade 3-9 dagars leveranstid, men dom kontaktade mig och sade att dom inte skuylle kunna leverera förens 23/8.
Är det 3-9 veckodagar så är dom långt ifrån, och är det arbetsdagar så ligger dom lite ifrån i alla fall. Fast jag har ju inte fått grejjorna än.

Förra gången jag beställde därifrån så slutade det med att jag annulerade beställningen då jag inte fick svar (epost/telefon) och då dom inte höll leveranstiden. För mig så är det här ett test. Fungerar det bra så kanske jag lägger fler ordrar hos CC. Fungerar det inte så kommer jag beställa änno mer utomlands.

Kolla även på http://www.funsportmountainbike.com och sök i deras forum. Det har diskuterats flera gånger där.
 
Priser + frakt

Jag gjorde en jämförelse mellan cyclecomp å eci sthlm och kom fram till följande skillnad på dessa grejor till min racer. Vevparti, vxlreglage, fram/bakvxl, bromsar (Dura Ace). Vevlager, kassett, pedaler (ultegra). Pris cyclecomponents inkl. frakt 11 309 kr
Samma grejor kostade med klubbrabatt hos Eci 11 592 kr
Jag själv skulle utan tveka handla i butik när skillnaden endast ligger på ett par % eftersom man känner större trygghet vid eventuell reklamation mm. Däremot skulle jag kunna tänka mig köpa genom postorder om prisskillnaden inkl. frakt hamnar på mer än 10%.
 
CC

Har själv en beställning liggand hos dom. Leveranstid 3-9 dagar. På fredag är det den nionde dagen. Har försökt att vara i kontakt med dom via e-mail men inte fått svar. Så är inte vara skickad på fredag så annulerar jag också min order.

Urkass Service där
 
Har även jag del i en beställning som ligger hos CC. Beställningen gjordes för så länge sen som nån gång i maj och alla grejerna har ännu inte kommit!!! Vi fick delar av beställningen efter ca 3.5 vecka (Lev tiden va 3-9 dar) och som sagt så har de sista grejerna inte kommit än. Dock är de betalda och då det inte är någon egentlig panik att få grejerna så ligger ordern kvar...

Men tvivlar på att jag beställer därifrån igen för de är som sagt väldigt dåliga på att svara på mail man skickar

/Ola
 
Måste ge dom lite ros i alla fall

Mitt nya framdäck kommer att ha XT nav, och tydligen så har det blivit försenat från Schimano. Dom ringde mig om det och till och med erbjöd att låna ut ett hjul om jag absolut ville ha det innan FMT.

Det är ganska kundorienterat tycker jag... Sedan är det väl lite synd att det tagit sådan tid, men jag hoppas på att ha däcket den här veckan.

/Mattias
 
De har svarat mina e-mail-frågor ganska omgående. Senast dagen efter jag skickat dem. Leveranstiderna som anges verkar som sagt inte alltid stämma, de borde de förbättra.

Pröva även http://www.cykelkallan.com kanske inte heltäckande, men en del bra priser.

/Håkan
 
Cyclecomponents.

Jag brukar handla där när jag inte har vägarna förbi ECI.

Det stämmer att de är dåliga på att svara på sådant som skrivs i kommentarfältt. Men jag har aldrig haft problem med att komma fram på telefon.

Normal leveranstid är ca en vecka, vilket inkluderar 1-2 dagar som banken tar på sig för att skicka pengarna. Jag kanske inte haft problem för att jag mest köper slitdelar?

När jag beställde fel variant av XTR framväxel fixade de så att jag fick en skickad direkt från Shimanos generalagent med en dags varsel. Det räddade en tripp till Borneo. Den gamla var det bara att returnera, och jag behövde inte betala den extra frakten.

Sammanfattningsvis är jag nöjd med den service jag fått de 5-6 gånger jag handlat från Cyclecomponents

/Henrik
 
Nu har jag handlat...

Sådär jag, dags för uppföljning.

Som sagt så la jag en beställning hos CC 2002-08-08

Leveransen fick jag 2002-09-05. Alltså en leveranstid (ink betalning) på drygt en månad.
Dom lovar på sin webb att det är 3-9 dagars leveranstid.

Fick jag besked om att det skulle bli försenat? Nope.

Endast när jag mailade dom så fick jag reda på att det var problem, och att leveransen skulle bli sen.
Detta skedde tre gånger!

Så slutsatsen blir (för mig) att CC har låga priser, långa leveranstider och ett dumt system för betalning (för konsumenten). Behöver man grejjorna till ett specifikt datum så rekommenderar jag att man handlar någon annanstans. Är priset viktigare än leveranstiden så är CC definitivt värda att titta på.

Det som stör mig allra mest är avsaknaden av information. Hade dom informerat att det skulle ta 1 månad så hade jag vetat det, och ifall dom hade informerat mig om leveransstörningar så hade jag inte heller reagerat. Men som dom behandlade mig så blir man bara irriterad.

Kommer jag att handla på CC igen? Ja, troligen.
I de fall där det inte är akut eller när de är avsevärt billigare (och jag inte har bråttom) så kommer jag nog att i alla fall att ha dom med som möjlig leverantör.

Dessutom, en stor eloge (till Johan) för att de erbjöd mig att låna ett framhjul av dom till Finnmarksturen.

/Mattias
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.