Komponenter

Jag ær ganska ny på det hær med cykelgrejer, men nu ska jag i alla fall køpa en ny cykel och skulle behøva en liten førklaring som stæller sig lite objektivt till førsæljarens snack :)

jag har kollat på en MBK-cykel i Danmark. Al-ram, alivio 8vx, alivio-bromsar, resten verkar OK. Det ær en Dansk variant på hybridcykel ungefær. Mindre ram, 28'' smala dæck, riktigt lætt, MTB-styre. kostar runt 5500 pix.

Hur ær det egentligen med komponenterna? Vilka ær det som funkar bra o længe? Alivio, deore, LX, XT, Tiagra, 2200, suck... det finns ju hur mycket som helst och jag har ingen aning om vilket som ær bra...

Ær alivio skit? ska jag uppgradera direkt? Ska jag kolla på en crescent istællet? (dyrare!)

Nån som ær duktig och gærna hjælper mig med ett sjysst svar?

Tack!
/Jakob
 
Seriöst, vet du inte vad du skall ha så duger Alivio alldeles utmärkt. Det är egentligen inget fel på Alivio heller.

Uppgradera till dyrare/finare saker sedan när du vant dig vid cykeln och du börjar känna vilka delar som du vill byta ut (brukar sammanfalla med då dom är slutkörda).

/Mattias
 
Tack

mlindstrom; sa:
Seriöst, vet du inte vad du skall ha så duger Alivio alldeles utmärkt. Det är egentligen inget fel på Alivio heller.

Uppgradera till dyrare/finare saker sedan när du vant dig vid cykeln och du börjar känna vilka delar som du vill byta ut (brukar sammanfalla med då dom är slutkörda).

/Mattias

Tack Mattias,

Nu føll det sig så att jag køpte en nishiki pro sl istællet. Det verkade som om komponenenterna på den var mycket mer genomtænkta æn på den danska cykeln.

Dessutom, nu nær jag har testat lite och lyssnat på de som kan och gærna visar, inser jag att danskarna hade snålat in som faen på sin modell...

THX Anyways!
/Jakob
 
För mej som inte cyklar jorden runt eller på singeltäckta bergsvägar i himalaya, verkar de flesta systemen fungera klanderfritt. T.o.m SIS-växlar har fungerat lång tid, men reglagen är ju hopplösa att ha å göra med. Men som sagt, jag har ju inte pressat grejerna till bristningsgränsen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.