Byte av vevparti hur gör man ?

Är inte så hemma i cyckelvärlden men har bestämt mig för att byta till fler tänder på framdrevet, vet inte äns om man ska vrida med eller motsols när man tar bort vevpartiet och vevlagret, har nämligen bitter erfarenhet av att dragit åt fel håll när jag skulle ta bort kasseten vilket ledde till att det satte sig stenhårt, vill inte upprepa mistaget igen.

Dessutom undrar jag ifall någon har ett tips om hur man kan köpa ett 56 tandat framdrev utan att bli pank., (tex köpa ett billigt vevparti och sedan byta det största drevet. )

Mycket tacksam för tips!
 
Trasigt vevlager?

Varför ska du ta bort vevlagret? Är det trasigt?
Jag antar att du har vevarmar som är skruvade fast på vevaxeln. Skruven som håller fast vevarmarmen på vevaxeln skruvar man bort som vilken skruv som helst, efter att man (försiktigt!) har tagit bort locket som eventuellt sitter över den. Sedan använder man en speciell vevarmsavdragare för att lossa vevarmen.

Vevarmsavdragare brukar för övrigt vara utrustade med verktyg både för att ta bort skyddslocket och för att lossa skruven, så det är nyttiga prylar.

Kanske det går att byta största drevet utan att ta loss vevarmen?
[Ändrat av GunnarH 2004-10-24 kl 21:33]
 
Nitade eller skruvade drev?

På många vevpartier sitter framdreven med några insexskruvar. Lätt att skruva av respektive på. Vanlig högergänga.

Billigare vevpartier kan ha nitade drev. Dreven brukar inte i något av fallen vara hutlöst dyra. 56 tänder är en ovanligt stor dimension och kan nog vara knepig att hitta. Vad har du för cykel och hur ser det ut att vara monterat? Det finns många olika varianter så ta helst med dig cykeln eller det gamla drevet när du skall köpa nytt.

Thure
 
Byt drev, inte vevparti

elvis1; sa:
har bestämt mig för att byta till fler tänder på framdrevet, vet inte äns om man ska vrida med eller motsols när man tar bort vevpartiet och vevlagret

Du behöver inte ta bort vare sig vevparti eller vevlager för att få "fler tänder på framdrevet".

Byt till ett framdrev med fler tänder!

Svårare än så är det inte.
Framdrevet är inte svårt att byta, på de allra flesta lvg-vevpartier är fastskruvat med fem högergängade skruvar.

56-tänders drev är inte standard på ngt vevparti som jag känner till, men jag vet att det finns som (dyrt) tillbehör hos både Shimano och Campa.
Listpriset för 56-tänders DA-drev hos Hallmans är 1275:-!
http://www.hallmansports.se/prdetail.asp?artno=795.16P98
(Det finns säkert NoName-tillverkare också)

Vem som säljer 56-tänders drev i Uppsala vet jag inte, men om du handlar i Sthlm så har jag sett dem hos ECI:
http://www.eci.nu

Men behöver du verkligen så tung utväxling?
Vad har du nu? Och vad har du som minsta på din kassett?
Den vanligaste utväxlingen nuförtiden är 53/12
Från http://www.sheldonbrown.com/gears
ger det (med en kadens på 100) över 55km/h!
Hur snabb är du?

Men om du ändå byter till ett 56-drev är det några saker du bör tänka på:
Pga av framväxeln bör det lilla drevet inte vara mindre än 42-tänder med ett stort på 56-tänder, standard nuförtiden är 39. Kanske du måste byta båda?
Framväxeln måste troligen flyttas upp, gör du det måste troligen framväxelvajern bytas också. Ingen större kostnad, men det är trist att stå där sent på kvällen utan den där sista delen som behövs...




/Håkan
 
Jag ska byta hela framdrevet eftersom jag har en billig variant med fastnitade drev som inte går att byta, och som jag fattade det så var det viktigt att ha rätt längd på vevlagret, dessutom står det på Shimanos hemsida att man ska ha BB-UN52 till Tiagra 4400 så jag fattade det som att vissa vevlager i över huvud taget inte var kompatibla med andra äns om de hade samma längd, dessutom krånglar de till det med att det finns dels Italienska och dels engelska vevlager som tydligen skulle fungera på olika sätt det får en oinsatt person att bli totalt förrvirad.

Apropå behov av att ha 56 kuggar så har jag nu 48-11 och blir alltid lika besviken av att inte kunna lägga i en högre växel när det blåser medvind, om 56 är motiverat vet jag inte eftersom jag inte testat, men jag förmodar att det är energisnålare att cykla i 50 km/h med 56-11 än med 48-11, (vilket knappt ens är möjligt) eftersom man inte behöver trampa så fruktansvärt snabbt utan att få något tillbaka.
 
Hej Mikael! Det är lite knepigt att hänga med, verkar som du blandar ihop lite termer. Vevlagret är själva lagret. I det snurrar en vevaxel som man monterar vevarmen på. På vevarmen i sin tur sitter drev och pedaler.

Jag har ingen dunderkoll, men tror inte att det behövs olika längd på vevaxeln för olika slags Shimanovevarmar. Om det är så behöver du alltså inte byta vevlagret (med inkluderad, ej-möjlig-att-ta-isär-vevaxel).
[Ändrat av kaw 2004-10-27 kl 01:17]
 
Gammal ram?

elvis1; sa:
Jag ska byta hela framdrevet eftersom jag har en billig variant med fastnitade drev som inte går att byta, och som jag fattade det så var det viktigt att ha rätt längd på vevlagret, dessutom står det på Shimanos hemsida att man ska ha BB-UN52 till Tiagra 4400 så jag fattade det som att vissa vevlager i över huvud taget inte var kompatibla med andra äns om de hade samma längd, dessutom krånglar de till det med att det finns dels Italienska och dels engelska vevlager som tydligen skulle fungera på olika sätt det får en oinsatt person att bli totalt förrvirad.
Hur gammal cykel(ram) har du egentligen?!? Det var ganska länge sedan man "ensade" gängningen på vevlagren såvitt jag vet.
Längden på vevaxeln kan variera men det finns inte alls lika många varianter som för 15-20 år sedan. Nuförtiden har man i princip två längder beroende på om man har 2 eller 3 klingor. Jag tror inte att det är något som helst problem att bara byta ut kedjehjul (klingor) och ev. vevarm(ar) men 56 kuggar är mycket! Knappast några andra än tävlingscyklister har så stora klingor. Det normala är att man har 53/39 på en modern racer. Jag klarar mig gott med 53/39 fram och 13/29 bak.
[Ändrat av haskell 2004-10-27 kl 08:36]
 
Testa 53

Har du fastnitade klingor får du väl byta vevar också. Byt till ett par med avtagbara klingor så kan du ändra utväxling lättare i framtiden.

När det gäller vevlager så är Tiagra FC4400 (jag antar att det är detta du är intresserad av att byta till eftersom du nämner det) gjort för fyrkantsaxel, medan de dyrare Shimanovevarna är gjorda för spinad axel (octalink). Du kanske får ta din cykel till någon kunnig person som kan kolla vad du har för vevlager idag, och om Tiagravevar skulle passa.

Köper du nya vevar så får du klingor på köpet. 52/39 är tydligen standard på Tiagra, 53/39 på de dyrare vevarna. Ett löst 53-drev av bra kvalitet (Ultegra)kostar 320 kr på Cyclecomponents. Det tycker jag är överkomligt.

Vidare tycker jag att 53-12 räcker väl i farter över 50 km/h. Som mest har jag varit uppe i 75, men då får man pinna på...

Peter
 
elvis1; sa:
Apropå behov av att ha 56 kuggar så har jag nu 48-11 och blir alltid lika besviken av att inte kunna lägga i en högre växel när det blåser medvind, om 56 är motiverat vet jag inte eftersom jag inte testat, men jag förmodar att det är energisnålare att cykla i 50 km/h med 56-11 än med 48-11, (vilket knappt ens är möjligt) eftersom man inte behöver trampa så fruktansvärt snabbt utan att få något tillbaka.

Låter som du trampar långsamt och kraftfullt och/eller har en mtb med 559 fälgar.

Kanske är det vettigare att satsa på en begagnad racer med 622 fälgar och standarddrev än att byta till 56 kuggar inklusive nytt vevparti.

Personligen har jag en touringhoj med 622 fälgar med tredelat fram 28 36 46 och 13-26 bak. Jag har aldrig haft behov av större utväxling än 46 13 ens vid bråttom medvind och nedförsbacke.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.