Hur gör ni med kamera på långfärder?

Ska iväg på en längre tur på cykel och undrar vad som är smartast när det gäller kamera. Tänkte köra kina, tibet, nepal, indien sen mellanöstern. Under vissa streckor kommer jag troligtvis inte ha möjlighet att ladda kamera och jag vill inte gå miste om att ta bilder på vissa områden.

kör ni massa extrabatterier när ni sticker iväg på längre streckor?
är analogt att föredra?
 
analogt klarar sig mycket längre (min analoga system har klarat månader av fotografering, viloperiod på nåt år, och ytterligare månader av foto på samma batterier), men om analogt är att föredra beror ju på mycket annat med....

när jag haft med digital har jag haft med extra batterier.
min lilla kompakt klarar ca 2 veckor på ett batteri, utan att jag behöver snåla allt för mycket. Det tycker jag är ok. De batterer som ligger och väntar har heller inte laddat ur sig under tiden, så 5 veckor skulle jag känna mig trygg med att jag klarar den kameran (med sammanlagt 3 batterier av sorten NB-4L).
En system drar väl mer.....
 
Kan bara ge lite egna erfarenheter… hade en Canon 20D + 50mm + 17-85 mm för resa Stockholm – Kapstaden.

Batterier: Fem extrabatterier (finns mycket billigare än de dyra originalbatterierna om du söker på nätet). Jag tycker i alla fall att man lätt kan ta med sig mycket batterier – det är skönt att slippa oroa sig! Tänk också på att de under längre turer ibland kan tappa laddningsförmågan efter ett tag – ett års konstant användning sliter på batteriet. Så om du kan plåta en timme med batteriet nu, så kanske det motsvarar en halvtimma om några månader. Kanske lite överdrivet, men värt att räkna med i alla fall. Räkna också på om du kommer att titta mkt på skärmen när du använder kameran, för det är ofta det som tar batteri. Kanske kommer dom du fotograferar längs vägen vilja titta igenom bilderna femton gånger?
Tänkt också på att det finns TVÅ batterier i digitalkameror. Nämligen ett litet knappbatteri för att komma ihåg datum etc också. Ett sådant kan också vara värt att ha i reserv, tycker jag. Dock tog det aldrig slut på det år jag cyklade.
PS kan mycket väl hända att en systemkamera drar mindre än en kompakt när vi pratar digitala, då man med kompaktkamera ofta fotar med liveview dvs skärmen istället för sökaren. DS


Förvaring/isolering/dämpning: Packeterade den tillsammans med extraobjektiv i en av väskorna vid sidan om framhjulet. På valfri sängbutik där man också kan köpa madrasser så kan du ofta få ta slaggbitar av skumgummi – sådana skar jag till och använde som isolering och dämpning. Funkade mycket bra trots skakiga vägar! =)

Lagring: Det svåraste tycker jag är hur man ska lagra bilder och hur man kan få hem dem trots dåliga Internet-förbindelser. Man vill helt klart inte förlora redan tagna bilder på grund av trasigt minneskort, hårddisk eller utslitna cd-skivor.
Jag körde på ovan resa med att bränna dubbla kopior på i första hand DVD- och i andra hand CD-skivor. Då jag hade 2x2GB så räckte då 2x1DVD. Den ena kopian skickade jag sedan hem med posten (kom alltid fram faktiskt) och den andra behöll jag i packningen.
Dock funderar jag på lösningen dator med brännare alt. extern brännare som kan bränna direkt från minneskort alt. extern lagringsenhet som kan ladda in bilder direkt från minneskort. Alt. en kombination av några av dessa, till kommande resa. Någon som har erfarenhet av något av de tre alternativen?
 
Jag tror nog att extrabatterier är det enklaste. Det finns ju förvisso solcellsladdning men min erfarenhet är att det inte funkar så smidigt i praktiken. Om du har systemkamera så kan du slå av displayen medan du fotar för att spara ström.

Analogt är förvisso bra ur batterisynpunkt, det finns ju helt batterioberoende kameror som t ex Nikon FM2 och några Leica-modeller men då tillkommer ju plats, vikt och kostnad för film och om du fotar mycket så blir det nog billigare att köpa extrabatterier istället. (Men känslan med en klassisk reportagekamera och arbetshäst som t ex Leica M6 skulle nog möjligen väga upp nackdelarna en del) :)

När det gäller lagring så tycker jag inte det är ett så stort problem längre eftersom minneskortspriserna gått ner så mycket. Ett 4Gb går ju på ca 450 kronor och fotar man jpeg så får ju mycket plats. (I högsta upplösningen så ryms ca 725 bilder i jpeg och 240 i raw från min 5D.) Externa lagringsenheter har ju hårddisk och känns inte lika säkert som flashkort och med dagens priser får man ju rätt många cf-kort för samma pris som en lagringsenhet. Möjligen skulle jag kunna tänka mig att ha en som extra säkerhet men jag skulle inte vilja lägga alla ägg i samma korg på en hårddisk baserad extern lagringsenhet. Då känns det säkrare med några minneskort.
 
När det gäller lagring så tycker jag inte det är ett så stort problem längre eftersom minneskortspriserna gått ner så mycket. Ett 4Gb går ju på ca 450 kronor och fotar man jpeg så får ju mycket plats. (I högsta upplösningen så ryms ca 725 bilder i jpeg och 240 i raw från min 5D.) Externa lagringsenheter har ju hårddisk och känns inte lika säkert som flashkort och med dagens priser får man ju rätt många cf-kort för samma pris som en lagringsenhet. Möjligen skulle jag kunna tänka mig att ha en som extra säkerhet men jag skulle inte vilja lägga alla ägg i samma korg på en hårddisk baserad extern lagringsenhet. Då känns det säkrare med några minneskort.

OK men skulle du verkligen köra runt i ett års tid med…*jaa för min del skulle det bli kanske 40-80 gb (fotar alltid raw) i CF-kort, och lita på att de höll!?? Personligen vill jag alltid ha minst två sparade kopior av bilderna. Om du tappar ett CF-kort från en meters höjd så kan du med lite otur säga hej då till alla dina bilder.

Däremot är det som du säger schysst hur pass mkt priset minskat –*när jag åkte iväg för 1,5 år sedan kostade 2 gb 900 kr –*nu får du säker 8 gb för det priset. =)
 
OK men skulle du verkligen köra runt i ett års tid med…*jaa för min del skulle det bli kanske 40-80 gb (fotar alltid raw) i CF-kort, och lita på att de höll!?? Personligen vill jag alltid ha minst två sparade kopior av bilderna. Om du tappar ett CF-kort från en meters höjd så kan du med lite otur säga hej då till alla dina bilder.

Däremot är det som du säger schysst hur pass mkt priset minskat –*när jag åkte iväg för 1,5 år sedan kostade 2 gb 900 kr –*nu får du säker 8 gb för det priset. =)

CF-kort är generellt betydligt säkrare än hårddiskar och om man har flera så sprider man ju dessutom riskerna. Är man ute ett år så kan ju dock någon kompletterande lösning vara användbar men själv skulle jag vara väldigt nervös om jag var tvungen att lägga bilderna på en 80 gigs extern lagringsenhet och inte ha nån annan backup. En extern brännare och bränna dubbla dvd-kopior varav den ena skickar man hem, som du visst gjort tidigare, känns säkrare. Dator tror jag inte på, på grund av den begränsade batterikapaciteten men det beror ju på hur och var man ska resa.

Angående priser på cf-kort så kollade jag precis och man får ett 16gb-kort (Sandisk extrem III) för 1679:-
 
Analogt är förvisso bra ur batterisynpunkt, det finns ju helt batterioberoende kameror som t ex Nikon FM2 och några Leica-modeller men då tillkommer ju plats, vikt och kostnad för film och om du fotar mycket så blir det nog billigare att köpa extrabatterier istället. (Men känslan med en klassisk reportagekamera och arbetshäst som t ex Leica M6 skulle nog möjligen väga upp nackdelarna en del) :)

En minox kanske skulle vara någonting att ha, vet att farsan körde med en sådan i sinai när han låg som fn-soldat där. Inga problem att få med sig överallt, storlek som ett siggpaket och tar mycket bra bilder! Stöldbegärligheten är också låg då det ser ut som en leksak för den som inte känner igen den.

Minox-35-gl-ml-hinnerk-ruemenapf.jpg


Annars skulle jag satsa på en kamera som tar standardbatterier, antingen genom batterigrepp ed eller i sig och mycket minneskort smat bränna dubbla.
 
Minoxen har ju sina nackdelar:

-Ingen zoom
-Ingen manuellt ställbar slutartid (om man inte sätter in en plastbricka i blixtsockeln och låser den på 1/125-del på det viset)
-Ingen fokuseringshjälp (man måste vara bra på ögonmått alltså)

Dessutom drar den faktiskt rätt mycket batteri (fast det används såvitt jag minns bara till exponeringsmätaren).


Sen gäller det ju att få tag på en, de säljs väl bara beg idag. Och att hitta en blixt som inte är dubbelt så stor som kameran:)
 
Har haft ett flertal

Minoxer EL, GL, ML, GLE etc under åren men tyvärr så håller de inte speciellt bra. T ex så är filmframmatningen mycket känslig. De digitala kompakter jag haft har hållit betydligt bättre trots zoomobjektiv.

Minox kan ta mycket bra bilder men det är lite begränsat med bara 35 mm objektiv. En annan liknande kamera är Ricoh GR1 analog med 28 mm fast objektiv, finns senare modeller också GR1s GR10, GR21. Bra optisk kvalitet vilket det inte brukar vara på vidvinkelläget på digitalkompakter. Den Ricohkameran kan det vara intressant att ha med som en analog reserv om man är borta länge från laddningsmöjligheter. I extrem kyla kan en sådan här analog kamera vara en backupmöjlighet då digitala kameror ju är helt beroende av batterier och tyvärr blir batterikapaciteten alltid betydligt sämre i kyla även om det varierar lite mellan olika batterislag.

Men jag tror inte att det är någon kameratillverkare som fortfarande gör analoga kvalitetskompakter längre så du får leta begagnat. (Leicas mätsökarvarianter har ju utbytbara objektiv).

Systemkameror har berörts i tidigare inlägg.

Thure
 
Packa väl

Ska iväg på en längre tur på cykel och undrar vad som är smartast när det gäller kamera. Tänkte köra kina, tibet, nepal, indien sen mellanöstern. Under vissa streckor kommer jag troligtvis inte ha möjlighet att ladda kamera och jag vill inte gå miste om att ta bilder på vissa områden.

kör ni massa extrabatterier när ni sticker iväg på längre streckor?
är analogt att föredra?

Hej du!
Jag sitter själv med att lista ut den absoluta "bästa packnings alternativet" Men när det gäller Digitalt / Analogt så rekommendear jag dig att köra med både Analogt och Digitalt.
Om ditt Digitala alternativ börjar krångla så har du ju en backupp och sedan så tror jag att du kommer att tycka det är kul att kunna fota Dia och riktigt svartvitt med din analoga värld. Men detta är ju en smaksak.
Sedan tycker jag att man ska packa på det sättet att man lätt kan få upp kameran just för alla ögonblicksbilder som dyker upp längs vägen.
Detta är ju ett sätta att kunna dokumentera sitt resande förutom minnena så ta gärna med ett eller två objektiv extra. Här tycker jag att lite extra vikt har 0 betydelse.
Lycka till.
Eleuthera
 
Tack!

Stort tack för all givande info.
Extra batterier och extra backup låter som en bra lösning och vikten som nämndes tidigare är väl inget att direkt försöka spara in på med tanke på vad man får ut av kameran.
 
Ska iväg på en längre tur på cykel och undrar vad som är smartast när det gäller kamera. Tänkte köra kina, tibet, nepal, indien sen mellanöstern. Under vissa streckor kommer jag troligtvis inte ha möjlighet att ladda kamera och jag vill inte gå miste om att ta bilder på vissa områden.

kör ni massa extrabatterier när ni sticker iväg på längre streckor?
är analogt att föredra?

Analogt har sina fördelar men jag tycker ändå att digitalt är att föredra i längden. Hade tidigare en digital systemkamera och gick sedan över till att ha två systkameror, digital och analog. Insåg efter några månader att det var för mycket så nu använder jag bara den digitala. Använder en Nikon D70 och har ett extra batteri med mig. Med två fulladdade batterier kan jag ta nästan 1000 bilder och fler behövs inte för mina behov. Även i ödemarken brukar det finnas ställen att ladda på. Brukar sällan vara två veckor mellan ställena man kan ladda på... Det är lungt i alla fall i Mellanöstern, Kina och Tibet... Jag använder 4 minneskort (2x 2gb, 2x 1gb). När de är fulla skickar jag hem CD:s. Tar dubbla koppior och skicka hem en. När den är i Sverige dumpar jag den andra och radera minneskortet. USB-minne är billigare än kamera-minne.

/Stellan
sandstorm.se
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sts Vad gör ni av cykeln nattetid? Långcykling 4
mamil Hur gör ni med värdesaker/handlingar? Långcykling 4
rimn Hur gör ni med alla väskor vid kortare stopp? Långcykling 18
liquidmonkey va gör man för el? Långcykling 4
vid Byte av vevparti hur gör man ? Långcykling 11
martinj Hur gör dämparen hårdare? Långcykling 7
lillrune Sponsor till långfärdscykling, hur gör man? Långcykling 6
tango Ny mobilväska på styret? Långcykling 17
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
avslutmedlemskap0904 Längd på cykelkedja Långcykling 7
olaab Bra väska för cykeltransport på flyget? Långcykling 6
rikard500 Dagsetapper och vikt på packning Långcykling 5
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
olaab Att dricka på långtur? Långcykling 33
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
mThureson lowrider på racer Långcykling 11
thezood Tälta på Kattegattleden Långcykling 4
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Sam Borombon Bosnien på två hjul Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
HasseQ Bike-bilder på Flickr ... ! Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
KoreaStyle Funderar på Tallinn - Riga Långcykling 10
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
thureb Cykelprylar på Lidl denna vecka Långcykling 1
Henrik.nu "Lowrider" på dämpad framgaffel? Långcykling 21
M_gnus Sällskap på Tour De Europa 2014? Långcykling 4
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
fredl När börja träna valpen på cykeltur (i kärra)? Långcykling 7
musse592 Vad lagar ni på stormköket? Långcykling 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.