Byte av styrstam: gängat eller ogängat gaffelrör?

Jag tänker byta styrstam på min MTB Tandem. Det finns tydligen i varianterna gängat och ogängat.

Har alla MTBs A-headset? Då vill jag minnas att en variant är mer passande?
 
Svaret beror nog mest på storleken på nuvarande gaffelrör. Om gaffelröret är en tum (25.4mm) i diameter är det gängat gaffelrör samt tillhörande headset. Om det är 1 1/8 tum (dvs 28.6mm), då ska det vara Aheadset.

Det finns visserligen 1 tums aheadset, avsedda för vägcyklar, och relativt ovanliga 1 1/8 gängade headsets, men det hör nog inte hit.

mvh,
Christian
 
På en mtb-tandem så skulle det kunna vara 1 1/4 " oxå! Dvs en sån styrstam finns inte hos varje cykelhandlare.

A-head-set, eller inte? Kolla här för olika styrstamstandards. Instruktioner finns oxå om du söker dig runt på hemsidan.

/Håkan
 
Kan jag riskfritt ta loss nuvarande styrstam för att se om gaffeln är gängad eller ej etc. utan att gaffeln glider ur ramen? Den sitter förstås fast ändå?
 
Kolla utan att skruva isär

argento; sa:
Kan jag riskfritt ta loss nuvarande styrstam för att se om gaffeln är gängad eller ej etc.

Du behöver TROLIGEN inte ta loss någonting alls för att se vilken typ av styrtapp du har.

Så här ser en typisk expandestyrtapp för ett gängat styrrör i gaffeln ut
DIM017_80_S.jpg

Den vertikala delen (med expandern) är nedstucken i framgaffelns styrrör.



Och såhär ser en framgaffel med en styrtapp för A-head ut:
headtype40.jpg



Även om din styrtapp skiljer sig från bilderna ovan borde det enkelt gå att se av vilken din styrtapp är.


/Håkan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.