Bästa och sämsta klädmärket?? Var med och rösta!

olle11 (Patric Petersson) skrev:
Även om du efter köpet sprättar och innan köpet är medveten om ett MÄRKETS immateriella värden så kan det ju hända att märkets image i någon mån påverkar även dig mer eller mindre omedvetet inför valet av produkten.

Apselut! Metavärdena påverkar mig i högsta grad, även om jag sprättar. Men med sprättningen visar jag att jag inte vill att andra ska förstå det.
Det är också snobberi, men ett snobberi som passar mig bättre än att ha en helt vanlig bomullströja med Gucci-tryck (vilket är andra änden av skalan).
För ingen har väl sett en skräddarsydd finkostym med märke på ryggen?

Jag visar också att jag låtsas som att det är plaggets materiella kvaliteter som intresserar mig. Det är naturligtvis en lögn, men jag tycker ändå att det är ett steg åt rätt håll.

Men mest handlar det om att ett plagg utan varumärken bättre signalerar det JAG tycker att det ska signalera. Ett sätt att ta över rodret över de immateriella värdena...

PS2: De börjar sy på jävvligare sätt nu, tycker jag mig uppfatta...

Japp, laminerade plastloggor är det bara att kapitulera inför. Och brodyr på fleece...
 
Det är ju en ganska sympatisk inställning och även om jag inte går så långt att jag sprättar märken så köper jag nog ogärna plagg som ser ut som "reklamjackor". Jag tycker nog faktiskt att norrönamärket på ärmen på min jacka är lite för signalerande, men det är sytt genom goretexen och tejpat så det vore nog att försämra funktionen om jag gick lös med sprättkniven på det. ;)
Det jag reagerade lite mot i en del något snusförnuftiga inlägg var att en del hävdar att dom är immuna mot metavärden, att endast funktion är avgörande. Det tror jag få om någon är även om det finns en tydlig gradering i hur mycket detta betyder. Canadian goose jackorna är ju ytterligare ett extremexempel. Ett förträffligt plagg som ju dock passar bättre norr om polcirkeln än på östermalm. :)
Det vore dock intressant med en studie över hur starka metavärden olika friluftsmärken besitter, hur det är korrelerat till pris och kanske användarens attityd till sitt frilufsande. Eller nåt i den stilen. ;)

/David
 
Nordesjö; sa:
Japp, laminerade plastloggor är det bara att kapitulera inför. Och brodyr på fleece...

Jag gillar utvikningen - har samma tankar och känslor inför detta. Vi spelar ju liksom i samma lag, Martin. Dagens tips (knappast nytt måhända) är att ta en bra Overheadpenna och dutta i sömmen på den sydda loggan. Funkar för mig som nästan alltid köper svarta kläder (ett annat "problem" jag har).

Ideerna bakom mitt handlande återfinns i tankestråk som ovan men också i att jag för mig själv vill dölja associationsmöjligheten till Branding och Märkesimage när jag inte är på jobbet. Det blir mer ledighet då, jag funderar gärna på hur vi skall "sälja premium" på jobbet, men mindre gärna på hur lurad jag har blivit i andras ansatser... ;-)
 
En sak att ta upp när vi pratar kläder är det otroliga påslag butikerna gör på priset, kan vara upp till 200%Jag fick tag i en inköpslista och det var fan otroligt,ryggsäckar och byxor verkar ha dom värsta påslagen.
 
chrille_krokodil; sa:
Jag fick tag i en inköpslista och det var fan otroligt,ryggsäckar och byxor verkar ha dom värsta påslagen.

-Snälla, släng upp hela listan i detalj under en ny tråd på kläder eller leverantörer, där finns underlag för en diskussion... Tänk vad grymt att kunna ta med en utskrift till friluftsaffären och hala upp när de vägrar pruta vid stora köp, moahahaha... >:-[~
 
jamo; sa:
chrille_krokodil; sa:
Jag fick tag i en inköpslista och det var fan otroligt,ryggsäckar och byxor verkar ha dom värsta påslagen.

-Snälla, släng upp hela listan i detalj under en ny tråd på kläder eller leverantörer, där finns underlag för en diskussion... Tänk vad grymt att kunna ta med en utskrift till friluftsaffären och hala upp när de vägrar pruta vid stora köp, moahahaha... >:-[~

Kan bara hålla med, visa oss listan ;)
 
Är det bara jag som upplever att Tiera har dålig kvallitet på sina kläder? Har köpt ett par tröjor och alla har tappat färgen och förlorat formen efter bara några tvättar..

Jag märker då ingen skilland på kläderna om det står haglöfs eller henne (möjligtvis i plånboken) om man tänker på användning, kvallitet är en annan sak.
Jag tycker väl mig vara en van friluftsmänniska och har provat de flesta märkena.

Det enda jag känner stor skilland på är strumpor. Favoriten är Bridgedale.
 
dave1; sa:
Det jag reagerade lite mot i en del något snusförnuftiga inlägg var att en del hävdar att dom är immuna mot metavärden, att endast funktion är avgörande. Det tror jag få om någon är även om det finns en tydlig gradering i hur mycket detta betyder. Canadian goose jackorna är ju ytterligare ett extremexempel. Ett förträffligt plagg som ju dock passar bättre norr om polcirkeln än på östermalm. :)
Det vore dock intressant med en studie över hur starka metavärden olika friluftsmärken besitter, hur det är korrelerat till pris och kanske användarens attityd till sitt frilufsande. Eller nåt i den stilen. ;)

/David

Jag tror det är svårt att gradera metavärden i varumärken men ett som är säkert(?) är att generellt starka varumärken påverkar fler människor starkare än generellt svaga varumärken.

Jag tror det i huvudsak består av två olika personligheter när det gäller varumärken:

1. Follower. Följer massan, trenden, anti-trenden, kompisarna, testresultaten mm.

2. Leader. Vill finna "sin egen" produkt. En del går så långt så de tillverkar "egna" produkter.

De flesta tillhör kategori 1 men det finns säkert många som tror sig tillhöra kat. 2.
Även de som syr ihop sina egna små grejer kan mycket väl tillhöra kategori 1, dock oftast omedvetet, skulle jag tro.
Som jag ser det finns det en massa undergrupper i kat. 1 medans det endast finns en i kat. 2. De som befinner sig i kat.2 är immuna mot metavärden.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.