Bästa och sämsta klädmärket?? Var med och rösta!

Nordesjö; sa:
Jag säger absolut inte att jag är immun mot detta, men jag värjer mig mot att rangordna MÄRKEN (= marknadsavdelningar). Jag vill betygsätta produkter (= produktutvecklare).

Säga vad man vill om civilekonomer, men de är väl knappast de viktigaste i friluftsvärlden?
Om du inte vill rangordna märken så står det dig fritt att låta bli.

Jag tycker också att den enskilda produkten är det viktigaste men jag tycker också det är kul med människors olika syn på varumärken.
Dessutom har de flesta en tendens att vara hyfsat varumärkestrogen trots att det finns en uppsjö av olika kända och mindre kända varumärken.

Många märken erbjuder ytterst snarlika produkter (samma tyg, samma detaljer och nästan samma färger i nästan samma passform för samma pris) och då tycker jag att det är lite intressant att få veta Vad det är som gör att man väljer det ena men inte det andra. Jag betvivlar starkt att det är särskilt många som blundar och greppar det som ligger närmast.
[Ändrat av Nikke X 2004-08-17 kl 21:15]
 
Nikke X; sa:
Om du inte vill rangordna märken så står det dig fritt att låta bli.

Jag tycker också att den enskilda produkten är det viktigaste men jag tycker också det är kul med människors olika syn på varumärken.
Dessutom har de flesta en tendens att vara hyfsat varumärkestrogen då det finns en uppsjö av olika kända och mindre kända varumärken.

Många märken erbjuder ytterst snarlika produkter (samma tyg, samma detaljer och nästan samma färger i nästan samma passform för samma pris) och då tycker jag att det är lite intressant att få veta Vad det är som gör att man väljer det ena men inte det andra. Jag betvivlar starkt att det är särskilt många som blundar och greppar det som ligger närmast.

Det är det jag menar, man vill identifiera sig med något, då ofta exotiskt och gärna extremt. Som ajg skrev blev jag glad när jag såg någon annan som använde en likadan jacka som jag, och jag tror knappast jag är ensam om det. Det är klart att man tycker det är häftigt att Ola Skinnarmo använde kläder från Haglöfs på sin senaste expedition, om man själv har samma jacka. För då får man lite mer av en extrem identitet.
 
langby; sa:
Det är det jag menar, man vill identifiera sig med något, då ofta exotiskt och gärna extremt. Som ajg skrev blev jag glad när jag såg någon annan som använde en likadan jacka som jag, och jag tror knappast jag är ensam om det. Det är klart att man tycker det är häftigt att Ola Skinnarmo använde kläder från Haglöfs på sin senaste expedition, om man själv har samma jacka. För då får man lite mer av en extrem identitet.
Jag tror det kan vara En anledning.

En annan anledning kan vara att "kompisen" har ett visst märke eller att man helt enkelt tycker att vissa varumärken sammanfaller mer med ens personliga smak när det gäller färg och form (som tex Arcteryx med sin "rena" stil eller Fjällräven med sin ultra-klassiska etc).

En annan kan vara att man har goda erfarenheter av ett specifikt märke och då förblir trogen det.

Ytterligare en anledning kan vara att man söker sig till liknande forum som detta för att förhöra sig om den bästa softshelljackan och låta majoriteten avgöra vilket varumärke det blir...

Det finns säkert fler anledningar och bla därför skapade jag denna tråd.
 
Nikke X; sa:
Jag tror det kan vara En anledning.

En annan anledning kan vara att "kompisen" har ett visst märke eller att man helt enkelt tycker att vissa varumärken sammanfaller mer med ens personliga smak när det gäller färg och form (som tex Arcteryx med sin "rena" stil eller Fjällräven med sin ultra-klassiska etc).

En annan kan vara att man har goda erfarenheter av ett specifikt märke och då förblir trogen det.

Ytterligare en anledning kan vara att man söker sig till liknande forum som detta för att förhöra sig om den bästa softshelljackan och låta majoriteten avgöra vilket varumärke det blir...

Det finns säkert fler anledningar och bla därför skapade jag denna tråd.

Hehe, visst har jag frågat en hel del om den bästa (om den nu finns) mjukskalsjackan, och visst blev jag påverkad av vad andra tycker, både på forumet och när jag snackar med folk personligen. Och det är ju trots allt bra att det finns folk som vill dela med sig av sina erfarenheter, många gånger gör det det lättare att välja plagg.
 
Ganska löjlig fråga.

Skall man kunna sätta betyg på ett klädesplagg så skall man nog ha använt det välldigt mycket (i alla väder). Skall man dessutom såga ett märke så skall man ha en bra förklaring för det.
Det verkar som att en del personer bara har friluftskläder som intresse. Nån har en lista på dom fem bästa och dom fem sämsta klädesmärkena.
Gör man inget annat en går omkring och testar kläder då? Vad har man för garderob hemma? Det räcker ju tillexempel inte bara att testa en skaljacka t.ex, man skall ju även testa skor, kanske underställ, mössor, handskar etc etc från samma klädesmärke också för att kunna hylla eller såga dom.
 
Re: Ganska löjlig fråga.

sfrge; sa:
Skall man kunna sätta betyg på ett klädesplagg så skall man nog ha använt det välldigt mycket (i alla väder). Skall man dessutom såga ett märke så skall man ha en bra förklaring för det.
Det verkar som att en del personer bara har friluftskläder som intresse. Nån har en lista på dom fem bästa och dom fem sämsta klädesmärkena.
Gör man inget annat en går omkring och testar kläder då? Vad har man för garderob hemma? Det räcker ju tillexempel inte bara att testa en skaljacka t.ex, man skall ju även testa skor, kanske underställ, mössor, handskar etc etc från samma klädesmärke också för att kunna hylla eller såga dom.

Först var jag lite skeptisk, men sen insåg jag att det ju uppenbart finns en poäng i att försöka rangordna varumärken utifrån sina egna subjektiva föreställningar. Det är ju inte frågan om att objektivt bedöma märkena utan att på ett sätt mäta friluftsintresserade människors attityder till olika varumärken. Detta är ju på ett djupare plan ganska intressant eftersom det i hög grad styr vår konsumtion. Som jag skrev tidigare så väljer jag till exempel bort arcteryx, inte för att de är dåliga eller för att de är dyra utan bara för att de känns för hypade. På samma sätt väljer säkert många bort fjällräven för att det känns för mossigt etc och jag tror nog att de flesta har sina favoriter fastän de i sten fortsätter hävda att de inte låter sig påverkas av varumärkesvärden och enbart väljer sina plagg utifrån funktion. Det torde väl vara ett välkänt faktum att det inte ligger till på det sättet.

/David
 
Många bra poänger i denna tråden!!
Kan ju själv erkänna att jag aldrig skulle köpa tex en haglöfsjacka även om den vore bättre, billigare, hållbarare och snyggare än en klättermusen. Frågan är ju varför. Är jag konstig? :)
 
_Erik_; sa:
Många bra poänger i denna tråden!!
Kan ju själv erkänna att jag aldrig skulle köpa tex en haglöfsjacka även om den vore bättre, billigare, hållbarare och snyggare än en klättermusen. Frågan är ju varför. Är jag konstig? :)

fåfänglig personlighet kallas det...
 
Om man nu ska göra en sádan häringa lista bör man väl áven antyda till vad palterna ska anvándas, varför jag nu gör sá:

Prylar som funkat bra vid extremare anvándning: Bl.a Klättermusen, Grifone, Mountain Equipment

Sköna och funktionella kläder till mer allround frilufsande: Bl.a Axes Quinn, Echoroba, Ternua, Fjällräven, Trango

Suveräna "res/äventyrskláder": Ex Officio

Mindre kul är till exempel: La Fuma, Aigle, Columbia, Quetchua

Nár sker röstsammanstállningen? (haglöfs: trois points)

Mvh / Mats
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.