Bästa strumpan, stadsvandring i vanliga skor???

Skall promenera i storstäder dagar i sträck. Besök etc. Behöver därför vara korrekt fotklädd, gympadojor, vandringsskor etc går ej. Har stadiga prydliga Rockport. Men..........bästa strumpan mot skavsår och fotbrand??
Tack för alla förslag och synpunkter!
 
??

Mina är väl ingångna, fungerar mkt bra, inga problem så till vida, godkända även i "salongerna", men hela dagar i sträck på promenad etc, seriöst, vilken strumpa hjälper till mot brand i fotsulan etc. Några säger ullfrotté, andra säger Seger-varor jogging osv.
Kul att du svarat men seriöst, vika tips kan man få....???
 
Ullfrotte

Personligen skulle jag valt ullfrotte. Jag hittade även en väsentligt tunnare variant i Ticonorbutiken som ligger i Östersund. Den använde jag tom i USA under ett besök i det ökenliknande landskap som finns i klippiga bergen.

Den modellen var tunn och inte så slitstark men pga av det låga priset (25 :) så köpte jag 10 par.

Annars brukar jag använda slitna ullfrotte när värmen kommer. De är ju då väsentligt tunnare men har ändå större delen av sina positiva egenskaper kvar.

Mvh Björn
 
Blisterguard

Har alltid problem med blåsor under fotsulan, vad jag än använder för skor. Nu tror jag att jag hittat lösningen. Vandrade nyss en vecka på Madeira utan minsta problem. Lösningen heter Seger precis som nämns i ett av inläggen, dock utan närmare precisering. Strumpan heter Running, Ultrathin BLG, där BLG troligen står för Blisterguard. Artikelnumret är 1039.
Dom har ett Teflongarn instickat som gör att dom fungerar som glidyta mot skon. Dom är mycket tunna och skall vara små i storleken. Jag tror nästan du kan ha dem under dina vanliga strumpor i skorna. Dom är tyvärr vita, så det kanske inte är så rätt alla gånger! Jag har alla detaljer framför mig eftersom jag köpte ett nytt par igår, att ha i reserv för veckans fjälltur. Pris? 150 pix, men det är det värt.
 
I storstan: flera par skor

Har tyvärr inga stumptips att komma med men väl tipset att ha med sig flera par skor och byta (låter som jättepackningen men man kan i allmänhet dra ner på antalet kläder istället. Byt t ex från de grova dagsskorna till de tunna kvällsskorna och vips så funkar samma kläder på dagens strövtåg som kvällens restaurangbesök (om man nu har tänkt sig sådana)).

Kristina
(som just packat väskan för en vecka till Teneriffa ett par shorts, två par byxor och sju par skor....)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.