Bästa och sämsta klädmärket?? Var med och rösta!

Skulle vara kul med en liten sammanställning vad "vi" tycker om klädvarumärkena.
Tala om 1-5 som du tycker är bäst och 1-5 som du tycker är sämst och motivera varför.

Eftersom jag drar igång detta så är det inte mer än rätt att jag också börjar.

__________________________________________________
BÄST:

1) ARCTERYX - Jag vet, men jag tycker att de fortfarande är de som är längst fram när det gäller innovation, snygghet, finish, detaljer mm. Dock kanske de inte alltid är det bästa ute på fältet.

2) MARMOT - Vissa produkter från Marmot är riktiga favoriter. De vet vad det handlar om känns det som.

3) PATAGONIA - Fick vara med pga av gamla meriter samt att jag gillar/gillade deras filosofi.

4) TIERRA - Även här har jag några gamla favoriter.

5) KLÄTTERMUSEN - En del riktigt schysta grejer som skiljer sig från mängden. Tyvärr är de ibland lite fööör rigida när det gäller att ha egna detaljlösningar och "eget" utseende.

-----------------------
SÄMST:

1) THE NORTH FACE - Outdoorvärldens Nike. Behöver jag säga mer...

2) HAGLÖFS - Snart ett nytt TNF? Visst har de en del schysta produkter men dessvärre har de inget som ingen annan har. Ett uppblåst svenskt friluftsföretag som förmodligen snart kommer vara till salu till högstbjudande.

3) LUNDHAGS - Varför halka omkring i ett par cellgummikängor som känns som ett par nya/gamla träskor??? Deras kläder är ett skämt och man kan bara hoppas på att de tar sitt förnuft till fånga och lägger ner det och satsar på att förbättra/mordenisera kängorna.

4) SALOMON - Jätten var tvungen att köpa kompetensen (Arcteryx) för att det skulle hända något.

5) PEAK PERFORMANCE - Räknas dom hit?
 
Nikke X; sa:
SÄMST:

1) THE NORTH FACE - Outdoorvärldens Nike. Behöver jag säga mer...


3) LUNDHAGS - Varför halka omkring i ett par cellgummikängor som känns som ett par nya/gamla träskor??? Deras kläder är ett skämt och man kan bara hoppas på att de tar sitt förnuft till fånga och lägger ner det och satsar på att förbättra/mordenisera kängorna.

Nej nu tror jag att några kommer att bli förbannade.
TNF Sämst nog gör dom forftarande ganska bra kläder, lite hypade kanske men jämför det med vad Arcteryx håller på att bli...

LUNDHAGS, jag har massor med kängor, (min flickvän påstod att jag är en skofetechist) en efter en vecka i keb området är jag fortfarande övertygad om att dom har en nich, mina professional funkade kalasskönt, behövde inte gå in dem kunde vada alla småvad utan att bli blöt etc etc.

Min flickvän hade Meindel med GTX och gissa vilka skor som stog högst i kurs:)

Men till kläderna som var huvudfrågan, Lundhags har faktist vissa godbitar i sitt sortiment, som ser väldigt fina ut!

TIERRA, inte direkt nyskapande men de har ganska mycket bra kläder i mellanprissegmentet.

Nej, jag sågar din sågning;-)

Men det finns så många märken att jag vägrar att rangordna dem, om vi kommer till enskillda jackor/byxor/skor då kan jag återkomma.
 

avslutad210712

Gäst
Nikke X; sa:
3) LUNDHAGS - Varför halka omkring i ett par cellgummikängor som känns som ett par nya/gamla träskor???

Tala om att starta en debatt *S*. Skulle visserligen handla om kläder men vi kan säkert räkna dit skorna vilket trådstartaren har gjort *L*.

Har gått i sommar tillsammans med två stycken som hade GoreTex skor medans jag gick Lundhags. Vem som var torrast om fötterna och vem som klagade minst på ont i fötterna var inte GoreTex-pojkarna *L*. Allting är relativt - äger själv ett par Meindl - men JAG tycker att det är bättre att vandra i Lundhags.
 
Jag tycker att vi ska träffas allihop och så byter vi kängor med varandra, en Meindl på ena foten och en Lundhags på andra och så 10 km marsch i rask takt.
Fikapaus o så byter vi igen, Jörnkänga och sådan där som Malindo påstår är så bra ;-) osv.
Vore väl sjutton om vi inte kunde reda utt detta en gång för alla.
Vi kan ju passa på att byta jckor med varandra oxå vid varje paus så löser vi den frågan oxå.

/Gunnar stl44 / XL
 
jag vet inte riktigt om jag kan skriva ner en sån här lista för att de skiljer så mycket på vilket märke man har under sina aktiviteter men jag tycker nästan alla är bra! Men bäst är HAGLÖFS: Design/Funktion som tilltalar mig iaf!
 
Haglöfs = Junk !

Det kan man alltid vara säker på. Sedan har väl dom flesta märken vissa godbitar. Klättermusen och arcteryx är i toppen generellt.
 
Intressant ämne. Lustigt nog skulle listan se annorlunda ut i andra länder som har samma varumärken på sin marknad. Alltså handlar det väldigt mycket om hur duktiga de olika producenterna är på att tuta i oss konsumenter att de är jättebra.

Så jag låter bli att rösta. I alla fall nästan:
jag kan definitivt inte hålla med om att Tierra längre hör hemma på bäst-listan. De verkar ha tappat sin funktionalistiska inriktning och trycker in Windstoppermembran i alla sina kläder.

Och vem skulle inte kunna göra skitbra jackor om de fick kosta lika mycket som As'terix?

Själv klär jag mig inte i varumärken utan i kläder. Det har visat sig vara det bästa alternativet :)

Sen tycker jag att kläder egentligen är den oviktigaste friluftsutrustningen (till kläder räknar jag inte skor). Det funkar lika bra med budgetgrejer som överprissatta hajtecksaker, bara man vet vad man ska kolla efter.
Det är just därför som producenterna jobbar så hårt med att gnugga in varumärken i oss.

Alltså: skillnaden mellan de olika märkena är obetydlig. Köp det som passar ögat, kroppen och plånkan bäst.
[Ändrat av Nordesjö 2004-08-16 kl 10:54]
 
Lista?

OK, det här borde man inte ägna tid åt, men det var så corny så varför inte...

Arcteryx är väl till för kompromisslösa proffs och friluftslivets wannebees. Overkill i de flesta lägen, måhända?

Har bara dåliga erfarenheter av Tierra!

Haglöfs har gett mig grejor som är tio år gamla och som fortfarande funkar utmärkt! (Jag tror däremot att wannebees skyr märket, då det har blivit väääldigt populärt, och wannebees måste ju SE UT som proffs, d v s annorlunda)

Lundhags - kanonkängor! Har för lite erfarenhet av deras kläder, men varför denna eviga match mellan traditionella svenska kängor och membrandojjer? Jag tror att det är wannebees som vill vara different..?

Propsar på att det mesta Lowe Alpine släpper ifrån sig är både billigare och bättre än ovan nämnda märken! Absolut favorit!!!
 
"Alltså: skillnaden mellan de olika märkena är obetydlig. Köp det som passar ögat, kroppen och plånkan bäst."

Kunde inte sagt det bättre själv. De stora märkerna betalar miljoner för att få var och varannan city-kille att springa omkring med en 5000:- gore-tex jacka, medans, om vi ska vara ärliga, så hade en sunkig, billig jacka från kungens (ÖB) fyllt samma funktion som den dyrare. Stoppa vinden, hindra fukt, hålla dig varm.
Men det hindrar ju inte dig med mycket pengar att köpa dyrt... :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.