Bästa och sämsta klädmärket?? Var med och rösta!

Re: bergans och norröna?

todelod; sa:
Är det ingen som har några åsikter om dessa?

/t

Jo, jag.
I alla fall Norröna, vilket jag skrev i mitt första inlägg. Jag har dock även en Bergansrygga, men eftersom det gällde kläder tog jag aldrig upp den.
 
blomma; sa:
Jaha, och om vi ska göra diskussionen lite intressant, var hamnar Vadmalen?

Jag använde vadmalsbyxor (har sådana där från försvaret - vad de kan tänkas hete M58, kanske?) senast i vintras, för vinterfjäll-lek av olika slag. Tycker de funkar jättebra, men de är för varma för vissa aktiviteter, och de kräver ett vettigt underställ (och då helst inte försvarets i bomull) för att slippa den ökända "infanterielden" på insidan av låren. Tycker annars att vadmal är funktionellt, hyffsat smutsbeständigt, vettigt fuktbeständigt och framförallt billigt. Gav 50 spänn eller så för mina byxor, för något år sedan. Och snygga är de ju också, till min gamla fjällanorack med märken!
 
blomma; sa:
Jaha, och om vi ska göra diskussionen lite intressant, var hamnar Vadmalen?
Nu är ju inte vadmal något märke. Men vi kan ta företaget/märket Recover, http://www.re-cover.nu/ ,
som tillverkar bl.a. vadmalsskjortor.

Numera "utsätts" även vadmalen för design, som kanske lockar mer än kronans. Om jag ska basera ett utlåtande om ett märke baserat på test av en enda produkt, ger jag Recover högt betyg efter att testat denna vadmalsskjorta:

archipelago0.jpg


Den är dock att betrakta som ett renodlat förstärkningsplagg, ett alternativ till ylletröjan, fiberpälsen etc.

För övrigt ger jag Norröna högt betyg efter att ha testat två av deras produkter;-), deras Dovre-byxor och yllebalaklava. Kommer naturligt efter positiva erfarenheter att kolla Norröna nästa gång jag behöver ett plagg.

Raskesven
 
Expressen eller Aftonbladet

Om man vill ha igång en löjlig debatt ska man fråga om vilket märke som är bäst. Det är som att fråga om vilken bil som är bäst. Jag känner nog ingen som erkänner att han har en dålig bil.
För det första måste man titta på vad kläderna ska användas till. Ska de vara för någon liten kort tur vid sidan om motorvägen eller ska de hålla och fungera för extrema påfrestningar. Jag tycker hela frågeställningen är ett utryck för brist på sysselsättning, eller är det bara för att du känner för ett visst märke.

Nu tycker jag att en uppryckning är på plats, eller skrev du det bara för att retas?
Stick nu iväg och köp ett plagg av varje fabrikat och ut och testa, kom sedan tillbaka med din rapport.
 
Re: Expressen eller Aftonbladet

Dahlin; sa:
Om man vill ha igång en löjlig debatt ska man fråga om vilket märke som är bäst. Det är som att fråga om vilken bil som är bäst. Jag känner nog ingen som erkänner att han har en dålig bil.
För det första måste man titta på vad kläderna ska användas till. Ska de vara för någon liten kort tur vid sidan om motorvägen eller ska de hålla och fungera för extrema påfrestningar. Jag tycker hela frågeställningen är ett utryck för brist på sysselsättning, eller är det bara för att du känner för ett visst märke.

Nu tycker jag att en uppryckning är på plats, eller skrev du det bara för att retas?
Stick nu iväg och köp ett plagg av varje fabrikat och ut och testa, kom sedan tillbaka med din rapport.

Sarkasm någon?
Personligen är jag väldigt intresserad av avancerade kläder, nästan lite av en hobby (om än dyr). Jag tycker dock det är roligt att se vad folk tycker och tänker om olika märken, och gärna varför.
 
Re: Expressen eller Aftonbladet

Dahlin; sa:
Om man vill ha igång en löjlig debatt ska man fråga om vilket märke som är bäst.
Jaha... menar du att ämnet "vilket märke är bäst" är "löjligt" i sig oavsett eller menar du att ämnet ifråga skapar en debatt, dvs drar till sig många debattörer som skriver många inlägg, som blir/ÄR? "löjlig"...? Betyder det i så fall att många människor tycker om att föra "löjliga" debatter...?
Dahlin; sa:
Det är som att fråga om vilken bil som är bäst. Jag känner nog ingen som erkänner att han har en dålig bil.
Men känner du Någon som egentligen skulle vilja ha en ANNAN bil?? Känner du Någon som INTE vill ha vissa bilmärken...?
Dahlin; sa:
För det första måste man titta på vad kläderna ska användas till. Ska de vara för någon liten kort tur vid sidan om motorvägen eller ska de hålla och fungera för extrema påfrestningar.
Menar du som folk väljer bilar eller klockor tex? Varför ska man ha en SUV i stan för? Varför köper folk sportbilar med mer än 250 hk för? Hur många använder chronografen på klockan? Varför lägga ut 25000:- för en klocka som inte går lika exakt som en för 250:-...?
Dahlin; sa:
Jag tycker hela frågeställningen är ett utryck för brist på sysselsättning, eller är det bara för att du känner för ett visst märke.
Tyvärr kan jag inte påstå att jag har brist på sysselsättning dock "missbrukar" jag min fritid ibland (försöker bättra mig).
Jag hade lika gärna uteslutit mina egna värderingar i frågan men eftersom jag tycker det är bra att försöka föregå med gott exempel så valde jag att ta med dem trots allt.
Dahlin; sa:
Nu tycker jag att en uppryckning är på plats, eller skrev du det bara för att retas?
I ärlighetens namn så trodde jag inte att min frågeställning och mina subjektiva värderingar skulle skapa den här typen av irritation... men jag antar att man utgår från sig själv och personligen så ignorerar jag sådant som jag anser är "löjligt" eller frånstötande på något sätt...
Dahlin; sa:
Stick nu iväg och köp ett plagg av varje fabrikat och ut och testa, kom sedan tillbaka med din rapport.
Jag har inte för avsikt att "sticka iväg och köpa ett plagg av varje fabrikat". Möjligtvis så göra jag det när/om jag vill göra ett utförligt "varumärkes-produkttest". Men så var ju icke fallet denna gången (vilket jag hoppas att du har insett vid det här laget).
 
Trollnikke

Trollnikke X verkar inte vara så äkta. Kollar man hans profil så verkar den ju vara minst sagt barnslig i sin anonymitet, fast det kanske behövs när man ska skriva en massa trollinlägg.

/K
 
Kanske är diskussionen för avancerad för vissa (mig inräknat, uppenbarligen :))

Jag missförstod och trodde att frågan var "vilket märke gör bäst kläder?". Den frågan tycker jag är ointressant, vilket jag påpekade.

Men nu handlar det om VARUMÄRKEN. Immateriellt, inte materiellt. Metavärden, inte funktionsvärden.
Det är, tycker jag, en klart intressant diskussion.

Så frågan är alltså:
Vilka märken har de bästa värdena?

(Det är klart att det är omöjligt, och dumt, att mäta det utan att blanda in produkternas kvaliteter, men den biten är bara en pusselbit av många)

Så nu när jag har fattat kan jag komma med ett svar:
Det bästa varumärket är JAG.
Därför sprättar jag om möjligt bort alla synliga varumärkesgrunkor. Om jag väljer en snygg jacka som dessutom har god kvalitet och funkar som den ska så är det JAG som ska få poäng för det, inte tillverkaren av plagget. De får köra sin reklam nån annanstans :)

Det är inte ett sätt att vända sig mot varumärkestänkande, utan ett sätt att använda det till min egen fördel.
 
Nordesjö; sa:
Det bästa varumärket är JAG.

Även om du efter köpet sprättar och innan köpet är medveten om ett MÄRKETS immateriella värden så kan det ju hända att märkets image i någon mån påverkar även dig mer eller mindre omedvetet inför valet av produkten.

Kanske inte mest för vad du visar (i och med sprättningen) utan på hur du kanske värderar olika fakta beroende på dina "ideer" om franska produkter, produkter som har varit på Everest/Nordpolen, produkter som har en viss marknadsföring/namn/galjonsfigur...

Men Martin, jag tror mig veta att redan är där i dina tankar...

På det stora företaget jag jobbar på så spenderar vi en hel del slantar på att produkter skall uppfattas på ett speciellt sätt, för att vi kan ta betalt för det... Det gör (till viss del) att vi kan ta ett så kallat premiumpris. Lönsamt för oss, och säkert "prisvärt" för många kunder. ;-) (Vem vill exvis åka Skoda när man kan betala mycket mer för nästa samma bil med märket Audi...)

Patric,
PS: Som också sprättar bort loggorna när det går. Delvis av andra skäl än att JAG är ett bätttre varumärke utan "konkurransen", eller hur det nu uttrycktes... ;-)
PS2: De börjar sy på jävvligare sätt nu, tycker jag mig uppfatta...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.