Är cykeln värd priset?

Hej!

Här om dagen hittade jag en cykel som fångade mitt intresse och jag bestämde mig för att kanske köpa den?
Men jag är lite tveksam om priset är det rätta? Därför vill jag gärna ha andras åsikter för att lättare kunna bestämma mig angående köpet...
Cykeln GT STS2 är utrustad med Ramen carbon/aluminium. Carbon styre. Justerbar framdämpare (Rock Shox judy) och justerbar bakdämpare (Rock Shox coupe Deluxe).
XT vxl/broms reglage. XTR bakvxl. LX fram. XT bromsar fram och bak. XT belägg. XT vevarmar. Allt i mycket gott skick. Hjulen är extrema SGENGLE MTB hjul....

Priset på den ligger just nu på 8 995 Kr
 
johankse; sa:
Det finns ju bara en person som kan avgöra det, du själv!
Vill du ha paketet, behöver du det, har du råd med det?
Go tur

Tack för ditt svar,
Jag vill ha nåt extra och den cykel verkar vara "det" jag söker...Egentligen är mest intresserad av Porsche FS Evolution men den är för dyrt för mig...

Problemet är att jag hittar inte så bra info om just den MTB GT STS2 carbon och därefter kommer tveksamheten...
 
Känner inte alls till cykeln. Den är begagnad?

Blandningen av LX-, XT- och XTR-komponenter känns omotiverad (hellre färre XTR- och LX-prylar och mer XT).
Jag skulle inte köpa en mtb med carbon-delar (japp, jag är konservativ...).

/Håkan
 
Nej den ligger ju inte längre på GTs sida men det finns en rätt bra sida på tyska om den...
Har bara själv erfarenhet av äldre och enklare GT, det var prima grejor...
 
Håkan K; sa:
Känner inte alls till cykeln. Den är begagnad?

Blandningen av LX-, XT- och XTR-komponenter känns omotiverad (hellre färre XTR- och LX-prylar och mer XT).
Jag skulle inte köpa en mtb med carbon-delar (japp, jag är konservativ...).

/Håkan
Hej!
Ja den är begagnad, utifrån din svar ser jag att du förstår dig på cyklar och dess delar, berätta gärna lite mer om den blandningen (hellre färre XTR- och LX-prylar och mer XT).Och varför inte Carbon-delar?
Jag är liksom en nybörjare...He,he...
 
johankse; sa:
Nej den ligger ju inte längre på GTs sida men det finns en rätt bra sida på tyska om den...
Har bara själv erfarenhet av äldre och enklare GT, det var prima grejor...

Vilka skillnader kan du se på den nya modellen utifrån den gamla? Vad tror du själv om priset för en sån GT cykeln?
Snälla ge mig den sida som är på Tyska om du hittar den igen...
 
Hur gammal är den? Hur hårt är den cyklad?
Googlar man lite snabbt på dämparen så verkar det som om det är omöjligt att få tag på delar, så om den är sliten och går sönder måste du köpa helt ny dämp.
Gaffeln är inte heller så värst bra.

Vad ska du ha cykeln till? För dom pengarna skulle jag nog rekomendera att köpa en lite bättre HT(hardtail) istället.
Hjulen är jag också lite kondunderad över, aldrig hör talas om och hittar inget med google.
Jag antar att det är fälgbromsar så kolla att inte fälgarna är helt slut, kostar trots allt några kronor att fälga om ett par hjul.

Edit:
Hm, lite mer googling visar att modellen är från -98.
Jag hoppas verkligen att den tillverkades länge. Är den äldre än 5 år är den def. inte värd 9000 kr.

[Ändrat av Jonas P 2006-08-23 kl 17:46]
 
Cykeln du kollat på var rätt så grym när den kom. Avancerad dämpning men tyvärr ganska komplicerad med många bussningar som till slut glappar upp och ska bytas. Det blir säkert lite problem med att hitta nya nu när den blivit gammal. Carbon i cykelramar är helt rätt! Både landsväg och MTB. Har själv en helcarbon GIANT Team MCM, fast det är en hard-tail. Absolut skönaste ramen jag haft. Har även aluminium och stål.

Att komponenterna är lite blandade med en XTR bakväxel och en LX framväxel är helt normalt och spelar ingen roll. Det var nästan standard tills för bara ett par år sen att framväxeln var av en modell lägre än övrig utrustning. Hållbarhetsmässigt så är LX-växeln snarare mer av en slitvarg än XTR-bakväxeln.

Hjulen är Spengle och inte Sgengle! Spengle gör kalasbra hjul.

Det är som tidigare nämnts bara du som kan avgöra ifall cykeln är prisvärd i o m att det är ditt behov som ska täckas. 8995:- låter dock i mina öron tokigt dyrt. 6000:- eller mindre om en enda detalj inte är i absolut nyskick är mitt råd.
 
Nåja, jag är kanske något konservativ när det gäller cykelramar... alu och stål är betydligt lättare att bedöma om prylarna är ok. Du vet inte vad cykeln har varit utsatt för av den förre ägaren, men det syns betydligt lättare på en ram i alu.

Vad gäller blandningen av LX, XT, XTR, så håller jag med engel om att LX i vissa fall står emot slitage bättre än XTR. Och det är just det som är min invändning; XTR-prylar (beroende på vilken pryl, nav t ex undantagna) är (oftast) lättare och inte märkbart bättre än motsvarande XT, de är dock rejält dyrare! Men i och med att cykeln är begagnad så blir väl "påslaget" för XTR mindre än vad det var när cykeln var ny.

Om man skulle gå från andra hållet, istället för att se på en viss cykel och om den är prisvärd. Vad ska du ha cykeln till? Finns något som den måste ha/inte ha? Vad får den kosta?

/Håkan - som faktiskt har carbonprylar, på racern
 
En såpass gammal skogscykel är ett stort frågetecken.
Om cykeln är i nyskick överallt, köp den. Men försök pruta en bit.
Om den är beg och lite sliten, fundera på det. Är den riktigt sliten, läckage, slitna drev, ser meckad ut. Pruta rejält eller finn ett annat objekt
Den tyska sidan diskuterade hur häftigt GT och bla modellen var, knappast mer än pubetetssnack av föga värde för den som skall värdera.

Go tur
 
johankse; sa:
En såpass gammal skogscykel är ett stort frågetecken.
Om cykeln är i nyskick överallt, köp den. Men försök pruta en bit.
Om den är beg och lite sliten, fundera på det. Är den riktigt sliten, läckage, slitna drev, ser meckad ut. Pruta rejält eller finn ett annat objekt
Den tyska sidan diskuterade hur häftigt GT och bla modellen var, knappast mer än pubetetssnack av föga värde för den som skall värdera.

Go tur
Ja, du har rätt!Killen har sagt att den är i toppen skick, inte cyklat så mycket men att det finns vissa repor och det är nästan allt..
Men,men?
Jag är mer och mer tveksam att köpa den på grund av alla era svar till mig...
Just nu vet jag inte vad göra men det kommer...
Jag har också inset att det blir svårt och dyrt att hitta nya delar till cykeln när de gamla delarna blir slitna.
Han sa också att han kan sänka priset till 8000 men bilden är så litet för att kunna bedömma, so jag bad han att skicka flera från olika vinkel.

Du kan läsa vad han har skrivit också;

http://www.blocket.se/vi/9150553.htm?ca=13_s
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
Anette Grinde Roslagsleden är ingen cykelled. Mountainbike 38
tango Mäta om kedja/kasset/kransar är slut? Mountainbike 8
kenny_lex Är min Scott felmonterad? Mountainbike 6
Foss Vad är den här värd? Mountainbike 1
Stuvarn Mtb eller Cyclocross,det är frågan? Mountainbike 3
scand Happy är nere Mountainbike 0
azur För billigt vad är haken? Mountainbike 1
larsakarlsson Hur är vevlagret gängat på 10år gammal cyclepro ambush Mountainbike 1
Smartin Är "Hudson F4 Draken Herr" ett bra val? Mountainbike 2
danground Är deore så mycket bättre? Mountainbike 7
.... Är denna cykel bra? Mountainbike 7
snutte hur ömtåliga är Magnesiumramar? Mountainbike 1
vid Kedjan hoppar och byter växel fast allt är nytt,kylan? Mountainbike 2
maknu Vilka MTB-filmer är det som gäller? Mountainbike 3
maknu Vilken barnsits är bra? Mountainbike 6
Drifter Vilket är bästa smörjmedlet till kedjan? Mountainbike 5
jojken2 Är Kona Caldera så bra som alla säger? Mountainbike 23
pathfinder77 Olyckan är där när man minst anar det! Mountainbike 16
perlowdin Våren är här Mountainbike 1
MTBaren Är omvänd bakväxelfunktion bättre på något vis? Mountainbike 3
cybber Giant MTB på G är det något å ha. Mountainbike 0
MartinB Hur är 29 tums mountainbike (Bigfoot) Mountainbike 11
Niclas Är Marzocchi Z2 Bomber bra?? Mountainbike 5
kalleka SILJANSLEDEN - hur är den som MTB-led? Mountainbike 5
kalleka SLANGLÖSA DÄCK - vilka är fördelarna? Mountainbike 12
mgullo Vad är Dual? (MTB) Mountainbike 3
perlowdin Vilken MTB ram är bäst? Mountainbike 6
appelo Vilka nav är bäst? Mountainbike 9
buggjosse Vad är Montana förnått? Mountainbike 1
johnjohnsen Är Trek bra märke på hybridcykel ? Mountainbike 0
utter Säsongen är inte över än... Mountainbike 3
käre MTB-guru: vad är skillnaden egentligen? Mountainbike 1
Var är www.funsport.se/mountainbike????? Mountainbike 1
mommik Helt Sörmlandsleden på cykeln Mountainbike 6
mattiase Hålla cykeln ren på vintern? Mountainbike 2
gunnargren Vad tror ni om den här cykeln? Mountainbike 8
Axlsson tar cykeln stryk.. Mountainbike 3
bergholm Stöldskydda cykeln? Mountainbike 12
niking Orienteringslampsbatteri på cykeln Mountainbike 7
Don Piero Hur bära ryggan på cykeln Mountainbike 4
pege36 Uppgradera cykeln Mountainbike 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.