Hålla cykeln ren på vintern?

Hej

Cykelpendlar till jobbet. 13.5km enkel resa varav ca hälften på grusväg...nån bit går även på jordväg/skogsväg. Av detta blir cykeln naturligtvis rätt skitig och mekaniken funkar inte alltid bra efter några dagar...
Vanligaste problemen är V-bromsar som ej vill återgå utan ligger kvar på fälgen samt uppväxlingar på bakdrev som sölar/uteblir pga att fjädern ej orkar dra den igenskitade växelföraren...

Lösningen är naturligtvis rengörning och smörjning...men var gör jag det? Förslag mottages tacksamt!

Vi bor i villa med kallgarage. I garaget blir det kallt som satan om fingrarna och ev vatten fryser. Inget avlopp finns det där heller.
Badrummet då? Nja...dubbarna lär riva sönder emaljen i badkaret. På klinkergolvet då? Näe...frun jublar inte över olja i klinkerfogarna.

Bensinmackarnas GDS-hall känns rätt lämpligt men jag tycker det kostar lite mycket....Är det inte uppåt 150spänn/timme eller nåt?

Hur gör ni?
 
Ang. rengöring av hojen

OK:s GDS-hallar har aldrig nekat mig att få spola av hojen gratis. Vissa är lite kinkiga och man får gå in och be dem öppna. Lyxigt att rulla in i värmen och återanvända alla svampar och flaskor med shampoo slattar bilisterna slängt. Har rundan varit lerig passar man på att skölja rent skor, skoskydd och benen med! Står du ute i kylan kanske någon deciliter T-röd i kokhett diskvatten funkar. Annars är en krok i taket på duchen väldigt praktiskt. Kör du med dubbat får du även utmärkt skrubbning av ryggen ;)

kedja.jpg
 
Med en specialanpassad

vintercykel blir behovet av rengöring mindre. Se http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=28798&page=4

En hink med varmvatten diskhandskar och ett par borstar samt trasor och diskmedel fungerar annars rätt bra.

Jag brukar bli rätt irriterad när cyklister tar in sina skitiga hojar i det duschrum jag brukar utnyttja på jobbet. Har till och med hänt att de låter cykeln stå kvar där och torka men även när det bara är en massa kvarlämnat grus på golvet brukar jag surna till.

Thure
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.