Stöldskydda cykeln?

Vilka anordningar är de bästa för att förhindra cykelstöld?

För tillfället använder jag ett Abus-bygellås som jag trär över kedjestaget och vidare genom bakdäcket och sen runt cykelstället.

Om jag vänder på hojjen, dvs låser fast framgaffeln i cykelstället...då skiter det sig på en gång eftersom jag bara kan låsa fast däcket med bygellåset...

...då tar ju tjuvarna som bekant resten av hojjen!

Jag har funderat på att skaffa en vaijer eller kedja som är inplastad och som dras som en slinga genom bak- och framdäcket som låser fast däcket i gaffeln osv.

Men en riktig tjurskalle...hm....knipsar ju lätt av en kedja eller vaijer med en bautatång! Såvida man inte släpar på en kätting på 10kg.

Det finns ju även lås man fäster i hålen på bromsskivorna...med det hindrar ju inte nån från att bära iväg cykeln.

Vad finns det för smarta lösningar???

//Andreas
 
Har själv ett mopedlås á la flera kg i modell bygellås det har funkat hur bra som helst. Dock ett h-vete att släpa på.

///Björn
 
Cykeln skall _alltid_ låsas i ett objekt som inte går att flytta, montera isär eller ta med sig. Dessutom låser man bakdäck, framdäck och ram i objektet.

Låset sätter man så att det blir så lite "luft" som möjligt i låset. Desto mindre utrymme desto svårare för tjuven att få hävarm när han försöker få upp låset.

Köp ett lås som har tillräckligt hög "klass", typ 8 eller 10 (tror det är det ). Då är dom lagom svåra att få upp. Ett cykellås stoppar tillfällestjuven och den tjuv som inte är professionell. En professionell tjuv (elelr om dom fått ett beställningsjobb) lyckas nästan alltid få med sig cykeln.

Det bästa är alltså att låsa cykeln på ett ställe där man har uppsikt över den.

Ett tips som jag läste förut var att om man pendlar mellan samma två adresser så släpar man inte med sig låset, utan man har ett lås hemma och ett på (till exempel) jobbet. Då behöver man bara bära med sig en extra nyckel, och jämförelsevis så väger det ingenting mot ett lås?

Låset som inte används låser man på ett bra ställe så att ingen får för sig att plocka med sig det :)

/Mattias
 
På jobbet så tar man helt sonika med sig upp cykeln på kontoret, där man har ett mindre lås enl Mattias modell. (Det ser ju dessutom så j-la fräckt ut med en hoj på arbetsplatsen...)

/Håkan
 
Det går att byta ut snabblåset för hjul och sadel mot en "specialmutter". De flesta motargument mot denna lösning är att det går alltid att köpa en likadan "specialnyckel" men än så länge har jag aldrig träffat på någon annan med samma modell som jag och min flickvän har på våra cyklar. (Vi har 4 olika varianter.) Fördelen är att man inte behöver oroa sig så mycket för att hjul eller sadel ska vara borta om man bara låser i ramen. Det underlättar även när cykeln blir fastlåst på biltaket utan uppsikt. Sen blir det lite krångligare om man ska göra snabbyten, men på den nya cykeln som står i förrådet och bara används i skogen sitter snabblåsen på för det mesta. I slutänden gäller det ju ändå att göra det så krångligt som möjligt för tjuven, men vill han/hon verkligen sno cykeln spelar det nog ingen roll hur man gör.
/Martin
 
Man hindrar den tillfällige tjuven genom att ha en ful cykel som ser kass ut. Måla cyklen mattsvart, rista in namn och telefonnummer på massa ställen (polisen lånar ut gravyrpennor), ta bort alla märken på växlar, axlar, bromsar etc. Håll ramen smutsig och sliten. Gör cyklen oattraktiv helt enkelt - det är roligare att ha en ful och bra cykel än ingen cykel alls.

/Linda
 

avslutad210712

Gäst
Onödigt omständigt

Gör som jag - flytta till landsbygden. Jisses vilken känsla att ha cykeln stående utomhus på gården olåst veckor i sträck. Jämfört med Luleå där jag bodde förut där jag blev av med cyklar, framhjul och ta mig f*n allt med jämna mellanrum
 
Jag har ett vanlig "pinnlås" monterat för att låsa bakhjulet och använder sedan ett bygellås för att låsa fast framhjul och ram i det fasta föremålet (lyktstolpe, staket eller liknande). På det viset kan tjuven varken ta med hjul eller ram om de får för sig att jävlas. Sadeln kan ju, som någon i ett tidigare inlägg nämnde, förses med en speciell mutter i stället för snabbkoppling. Har fungerat utmärkt för mig i 6-7 år.

/Peter
 
Jga hoppas det är OK att flumma lite kring ämnet stöldskydd utan att egentligen svara på din fråga?
Jag har funderat lite kring stöldlarm för cykel.
Typ att man skulle ha ett stötkänsligt larm som går igång om cykeln flyttas. Det finns ju överfallslarm som tjuter duktigt så ett sådant kanske man kan använda för sirenbiten.
Ett problem jämfört med billarm blir att det är ganska lätt att komma åt larmet eftersom det måste sitta utanpå cykeln, varför det måste kapslas in bra tillsammans med strömförsörjning.

Är det någon som hört talas om något liknande eller byggt något liknande?
 
Kanske kunde man utnyttja den idén på lösa delar på cykeln, såsom sadel etc. hat sätta den under sadeln, kanske instoppad i en bit gammal slang. Och sedan koppla den till ramen, kanske med stålvajer ist. för snöret som sitter i larmet från början. Man kan ju klart bara använda vajern direkt direkt mellan sadel och ram och skippa larmet.
Annars är sadeln nog ett bra ställe att sätta larmet på var man är kopplar larmet.
Ska nog testa att larma cykeln ngn gång.

///Björn
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.