Hur är 29 tums mountainbike (Bigfoot)

Jag har börjat spana på de nya mountainbikesen som har 29" hjul. Funderar på om någon har några erfarenheter att dela med sig av. Är det bättre än en hybridcykel? Är de vettiga att köra med 28" hybriddäck?
Svar motses tacksamt.
 
Jag har en stor fot!

Hej Martin,

jag har en Nishiki Bigfoot 29. 29" i det här fallet innebäratt ytterdiametern med terrängdäck är 29tum. Med vanliga "slicks" blir den som en "vanlig" cykel, dvs 28" diameter... Alltså, fälgen är av standardmått vilket är kanon om man tänker sig kunna varier landsväg och terräng. Jag kör både ock!

Körde Vätterrundan med slicks i sommras och voltade loss på Vildmarksleden i helgen!

En riktig kanoncykel tycker jag. Körde tidigare på en "vanlig" mtb med 26" hjul... Skillnaden ligger mest i (subjektiv åsikt från mig) att storfoten blir lite lite trögrörligare men den har bättre driv. Den är därmed kanske lite mindre lämpad för teknisk terrängåkning, men gillar man inte att köra i stenrösen är den kanon! stig, rötter, grusvägar, berg etc är finemang som underlag. :)

Dock, tror jag (vet ej säkert) att det finns begränsningar i att få deltaga i mtb-motionslopp med 29" hjul.

Mvh, och kör väl!
Niklas
 
Re: Jag har en stor fot!

lgniklas; sa:
stig, rötter, grusvägar, berg etc är finemang som underlag. :)

I somras stötte vi på en karl med en titan kona singlespeed på Rainbow Trail ovanför Salida. http://www.lowdin.nu/MTB/Colorado/MTB_around_Salida.html Han stannade o demonstrerade hojens finneser, och försvann sedan långt snabbare än oss. Han hade totalt kört ifrån sitt sällskap som hade minst sagt förskräckligt fina hojar, bl a en Turner Burner. I viss typ av terräng tror jag de är skitkul.

Per
http://www.lowdin.nu
 
Stigar som landsvägar...

Fina bilder Per! Och njutningsbara stigar... lite som landsvägar ;) De skulle vara kanon att cykla (både med 26 och 29 tum)...

Min erfarenhet av min "storfot" är att det man missar i teknik (då det krävs ett något högre moment i styrningen/vridningen) vinner man i "överbryggningen" som sker genom den större hjuldiametern. Jag tycker det blir ett lite lite annat sätt att cykla, men enbart positivt. Då skall noteras att jag inte klättrar i berg med hojen eller står och håller balansen i tre och en halv timma (ursäkta ironiserandet), jag cyklar.

mvh
Niklas

Trampa väl!
 
Bra vikbara ballongdäck

Om 29 tummaren slår så lär det väl inte dröja länge innan feta slicks (typ 2") med kevlar kommer ut på marknaden. Dessa blir nog vikbara, till skillnad från de klassiska balllongdäcken.

Kanske kan 29 tummaren öppna upp för trevligare vinklar pån "standardcyklar" i framtide? Jämför med navväxlade mtb så förstår ni vad jag avser.

/Niklas
 
Re: Bra vikbara ballongdäck

niking; sa:
Om 29 tummaren slår så lär det väl inte dröja länge innan feta slicks (typ 2") med kevlar kommer ut på marknaden. Dessa blir nog vikbara, till skillnad från de klassiska balllongdäcken.

Är det inte så att fälgdimensionen är samma på en 29" som en 28". Måttet är däckets ytterdiameter. Mao kan man sätta på vanliga racerdäck på en 29-tummare. Är jag ute och cyklar?
 
Gummits betydelse...

Fredrik,

jo som jag skrev tidigare... fälgen har samma diameter och det är däcket som gör skillnaden i diameter. Själv har jag kört på standard"slicks" och på de "vanliga" mtb däcken..

Mvh
Niklas
 
Där ser man. Det var som jag trodde, att jag var helt ute och cyklade. På fel stig dessutom. Ska nog skaffa mig såna där feta slicks när dom kommer, och hålla mig inne i stan i fortsättningen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nils73 "29 tums" MTB? Mountainbike 1
statemachine Däck, mountainbike Mountainbike 1
Pol1 Bästa mountainbike elcykeln? Mountainbike 3
aliquerer Mountainbike: Nybörjarresa med guide? Mountainbike 10
peribunkan Hjälp med väredering av mountainbike Mountainbike 6
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
jwflolz Nyinköpt Mountainbike - Missar 2 av växlarna bak! Mountainbike 4
Scholander Till er kunniga om en mountainbike Mountainbike 11
PhilipPersson mountainbike kompisar i Gällivare Mountainbike 1
niklaz Billig mountainbike för 82 kg gubbe/kille Mountainbike 30
summit.sdi mountainbike i Canada? Mountainbike 4
Tetrix Mountainbike i fjällen? Mountainbike 72
Ann-Cathrine Vilken mountainbike för skogsterräng? Mountainbike 12
Jörgen G Mountainbike butik i Helsingborg under 90-talet. Minns någon? Mountainbike 1
Rindmyr Mountainbike i Västerviksområdet Mountainbike 1
lenemingolla hjælp til mountainbike i Malmö området Mountainbike 8
peppepop Mountainbike för långa? Mountainbike 4
graylingman Impulsköp av mountainbike. Ett fynd eller har jag blivit blåst? Mountainbike 6
LillaI Mountainbike event i Finnmarken? Mountainbike 5
shikakui mountainbike andalusien Mountainbike 0
fibbla vättern runt på mountainbike? Mountainbike 6
Bjornd Mountainbike leder i Sthlm Mountainbike 3
jbella Mountainbike Växjö Mountainbike 2
david.nu Vilka "välkända" mountainbike märken? Hurricane bra? Mountainbike 7
Siven Mountainbike Malmö Mountainbike 4
floscharen Mountainbike-köp Mountainbike 3
upnorth Mountainbike/Cykelklubbar Mountainbike 3
SAMSare Mountainbike Swapmeet Mountainbike 1
SAMSare Mountainbike-Orientering, hur funkar den? Mountainbike 5
SAMSare SAMS- Sveriges Allmänna Mountainbike Sällskap Mountainbike 9
gosigagurra Mountainbike i Grekland Mountainbike 0
mipr Till Öland med mountainbike Mountainbike 1
adventure_pontus Mountainbike polare sökes....gbg! Mountainbike 1
jmtho Mountainbike i Västerås Mountainbike 5
adjo Mountainbike i Tranås? Mountainbike 1
Rambler Mountainbike i Stockholm? (undrende exil-nordmann!) Mountainbike 5
koma_82 Mountainbike SM 2002 Mountainbike 0
martinmat Mountainbike i Malmö Mountainbike 4
utter Lampa till mountainbike Mountainbike 14
Var är www.funsport.se/mountainbike????? Mountainbike 1
x29er värt att uppgradera Nishiki Bigfoot x29 ? Mountainbike 3
perssona Nishiki x29 bigfoot eller annan 29. Erfarenheter? Mountainbike 20
ulfbn Nishiki Bigfoot ? Mountainbike 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.