Nyinköpt Mountainbike - Missar 2 av växlarna bak!

Hej!

Köpte nyligen min första (begagnade) mountainbike. Den är 21växlad. Bild #1 som visar vilka drev som hoppas över:http://i.imgur.com/1AdteSS.jpg bild 2 http://i.imgur.com/6YmDazB.jpg bild 3 http://imgur.com/delete/MpMnTjAiHkhcw8K Är nybörjare på det här med cyklar, så jag har läst en hel del på internet. Växelreglagen var tvugna att bytas ut, och istället för att lämna in den, gjorde jag det själv. Gick väldigt bra, förutom en sak. Jag får i alla 3 växlar där fram, men jag får bara i 5 växlar där bak!

Cykeln verkar hoppa över två växlar på bakväxeln. I grundläget, alltså då kedjan är på den lättaste (största) växeln, går det bra. Om jag växlar till en tyngre växel, alltså vrider på reglaget, så händer det ingenting. Vrider jag en gång till så växlar den till drev nummer 3. Vrider jag en gång till växlar den till nummer 4, men om jag vrider ännu en gång så missar den även växel nummer 5. Nummer 6 och 7 fungerar som dom ska. Se på dom bifogade bilderna. Blid 1 är på dreven bak, och jag har markerat vilka 2 som hoppas över. Dom andra 2 är bara för att visa hur det ser ut.

Jag skulle kunna lämna in cykeln bara och få dem justerade, men jag vill lära mig. Varör hoppas 2 av växlarna över? Har förstått att det finns 4 saker som ställer in växlarna. H-skruven, L-skruven, B-tension-skruven och Indexskruven. Vilken av dessa skruvar är det som behövs skruvas på, och/eller behöver jag spänna eller släppa på vajern?

Skulle verkligen uppskatta tips på hur jag löser detta på bästa sätt.

Tack på förhand, J.
 
Senast ändrad:
Din växel bak är en positrontyp för 5 vx. Vill du kunna växla 7vx bak måste du ha en positron för 7 vx bak eller en rak analog.
Han som sålde gjorde sig av med gammal smörja och du bör nog handla där de kan cyklar framledes.
Din hoj se skitig ut, gör ren den, även bakdreven.
go tur
 
Din växel bak är en positrontyp för 5 vx. Vill du kunna växla 7vx bak måste du ha en positron för 7 vx bak eller en rak analog.
Växeln bak har inga fasta lägen för 5 eller 7 växlar. Det är möjligen vredet/reglaget på styret som har det. Om du har 7 olika lägen på växelreglaget så bör allt kunna fungera efter några åtgärder.

Mitt tips är att byta vajrar och vajerhöljen, göra rent drev och reglage och justera max- och minlägen på de justerskruvar som finns på bakväxeln.

Nästa steg är att byta drevkassett bak och kedja.

En kunnig cykelmek kan nog få ordning på din cykel.
 
Det finns bra instruktionsfilmer på Youtube för olika växlar. Alt. kolla på Happymtb.org. Park Tools har också en bra cykelreparationshanbok. Jag får fortfarande kolla i den när jag justerar växlarna men snart sitter det nog utantill.

Kort sagt så ska du släppa på växelvajern bak och justera kedjans ändlägen på kassetten först (så du inte växlar kedjan av kassetten alltså). Sedan justerar du växellägena så den växlar bra och inte skrapar.

Du hade redan kollat på Happy ser jag: http://happymtb.org/forum/read.php/1/2318162
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
statemachine Däck, mountainbike Mountainbike 1
Pol1 Bästa mountainbike elcykeln? Mountainbike 3
aliquerer Mountainbike: Nybörjarresa med guide? Mountainbike 10
peribunkan Hjälp med väredering av mountainbike Mountainbike 6
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
Scholander Till er kunniga om en mountainbike Mountainbike 11
PhilipPersson mountainbike kompisar i Gällivare Mountainbike 1
niklaz Billig mountainbike för 82 kg gubbe/kille Mountainbike 30
summit.sdi mountainbike i Canada? Mountainbike 4
Tetrix Mountainbike i fjällen? Mountainbike 72
Ann-Cathrine Vilken mountainbike för skogsterräng? Mountainbike 12
Jörgen G Mountainbike butik i Helsingborg under 90-talet. Minns någon? Mountainbike 1
Rindmyr Mountainbike i Västerviksområdet Mountainbike 1
lenemingolla hjælp til mountainbike i Malmö området Mountainbike 8
peppepop Mountainbike för långa? Mountainbike 4
graylingman Impulsköp av mountainbike. Ett fynd eller har jag blivit blåst? Mountainbike 6
LillaI Mountainbike event i Finnmarken? Mountainbike 5
shikakui mountainbike andalusien Mountainbike 0
fibbla vättern runt på mountainbike? Mountainbike 6
Bjornd Mountainbike leder i Sthlm Mountainbike 3
jbella Mountainbike Växjö Mountainbike 2
david.nu Vilka "välkända" mountainbike märken? Hurricane bra? Mountainbike 7
Siven Mountainbike Malmö Mountainbike 4
floscharen Mountainbike-köp Mountainbike 3
MartinB Hur är 29 tums mountainbike (Bigfoot) Mountainbike 11
upnorth Mountainbike/Cykelklubbar Mountainbike 3
SAMSare Mountainbike Swapmeet Mountainbike 1
SAMSare Mountainbike-Orientering, hur funkar den? Mountainbike 5
SAMSare SAMS- Sveriges Allmänna Mountainbike Sällskap Mountainbike 9
gosigagurra Mountainbike i Grekland Mountainbike 0
mipr Till Öland med mountainbike Mountainbike 1
adventure_pontus Mountainbike polare sökes....gbg! Mountainbike 1
jmtho Mountainbike i Västerås Mountainbike 5
adjo Mountainbike i Tranås? Mountainbike 1
Rambler Mountainbike i Stockholm? (undrende exil-nordmann!) Mountainbike 5
koma_82 Mountainbike SM 2002 Mountainbike 0
martinmat Mountainbike i Malmö Mountainbike 4
utter Lampa till mountainbike Mountainbike 14
Var är www.funsport.se/mountainbike????? Mountainbike 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.