Fjällvandra i oktober?

Hallå!

Planerar att ge mig ut i svenska fjällen i oktober, och tänkte höra vad kunskapsbanken här på Utsidan har att råda med? Kungsleden är det lite sent för har jag förstått efter diverse sökningar, medan Höga Kusten-leden eller kanske Jougdadalen verkar vara rekommenderade. Någon som har andra trevliga tips?

Bor i Södra Sverige så ju längre söderut, desto enklare logistiskt. Kollektivtransportmöjlighet ett mycket stort plus. "Fjällen" kan tolkas mycket, mycket löst.

Har "full" sommarutrustning (3-säsongstält, kök, …) och en sovsäck som sovits i ned till 4°C, men ingen vinterutrustning, så ett snöfall kan ställa till stora besvär.

Norge självklart också ett alternativ.

Tips och råd?

MVH
 
Senast ändrad:
Kolla väderleksprognosen ofta innan du drar iväg. Kan komma snö på alla kalfjäll i Sverige den tiden men kan också funka utmärkt.

Hur många dar har du tänkt dig.

En tredagars rundtur t ex i Grövelsjöfjällen eller Härjedalen skulle jag föreslå.

Thure
 
Vi var i Grövelsjön förra veckan. Det låg lite snö kvar när vi kom upp på onsdagen och det var bra kallt på natten mot torsdag.

Jag har vandrat runt Skuleskogen och kan rekommendera det. Stugor finns om det behövs. Själv ska jag göra en bit av sörmlandsleden till helgen.
 
Runt Vålådalen

Hallå!

Planerar att ge mig ut i svenska fjällen i oktober, och tänkte höra vad kunskapsbanken här på Utsidan har att råda med? Kungsleden är det lite sent för har jag förstått efter diverse sökningar, medan Höga Kusten-leden eller kanske Jougdadalen verkar vara rekommenderade. Någon som har andra trevliga tips?

MVH

Hejsan,

Mitt förslag skulle vara att ta tåget upp till Undersåker och sen bussen in till Vålådalen och vandra i det området. Har varit uppe och jagat ripa i Oktober ett gäng gånger (typ5-10 i runda slängar...) och det är sällan något problem att ta sig fram, även om det givetvis kan bli lite snötrampande. Har även varit i området i November och även då har det varit möjligt att vandra. Visst har det varit något år då man fått "pulsa" i 1-2 dm djup snö, men det är inte värre än att det blir lite segt. Största bekymret brukar snarare vara att det kan bli ganska halkigt.

Området har två fördelar, dels så vandrar man till största delen nere i skogen/fjällbjörkskogen där snön sällan lägger sig så tidigt på säsongen och dels finns det ett väl utbyggt nät av stugor. Så om vädret blir extra surt med blötsnö och blåst finns alltid möjligheten att komma in i en torr stuga och värma sig :)

/ Stefan
 
Jag och frun funderade på Fulufjället till nästa helg (11-12). Eventuellt med tält annars på vandrarhem och ta dagsturer. Det borde väl knappast vara något problem?
 
Vet inte, men lite snö har börjat falla

Hejsan,

Kollar man in den närmaste webb-kameran i Bydalen (http://www.webbkameror.se/skidkameror/bydalsfjallen/index.php) så ser man att snön börjat pudra topparna.

Kollar man in SMHI´s prognos verkar det kunna bli sista helgen man kan vandra där uppe....ska komma lite drygt 2 dm med snö i början av nästa vecka (http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-...rtal-1.0//chart.do&geonameid=2665750)....fast det är ju klart att prognoser mer än 3-4 dagar fram i fjällen är mer att betrakta som en gissning än prognos.

/ Stefan
 
Från i lördagsmorse
15329036278_7519cbc388_c.jpg


Fint att i princip bo på fjället, är prognosen bra är det bara att sticka i väg, även om det är mitten av oktober! Men inget jag skulle göra om jag skulle köpa biljett hos sj tre månader i förväg, då är oktober för sent.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Peifen Fjällvandra nu Fjällvandring 7
kjpil Område att fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 16
Lunkan90 Fjällvandra söderut Fjällvandring 16
seemore Fjällvandra/national park Fjällvandring 7
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
backaj Nya ställen att fjällvandra, utanför leden! Fjällvandring 8
Mini87 Fjällvandra med 3-månaders bebis Fjällvandring 2
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
Noahspappa Fjällvandra med barnvagn Fjällvandring 6
Påveen Fjällvandra bland fjordar i norge tips. Fjällvandring 2
Snorkeljohn Fjällvandra nära Göteborg!? Fjällvandring 9
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
mli.86 Fjällvandra ensam? Fjällvandring 46
rottemark Fjällvandra i början av juni Fjällvandring 16
Erika80 Någon som är sugen på att fjällvandra i sommar? Fjällvandring 5
Annette A Fjällvandra v 33 Fjällvandring 0
yogafreak Fjällvandra i Norge i augusti, Tips på bra ställe? Fjällvandring 11
"Nubepensierosa" Fjällvandra med fyrbenta vänner Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
kullagulla Fjällvandra med komfort Fjällvandring 4
femma Fjällvandra med många barn - tips? Fjällvandring 11
2004-06-16 Varför fjällvandra ? Fjällvandring 50
pontusbergöö fjällvandra några dagar i maj-juni? Fjällvandring 5
Ace 374 Fjällvandra i Timberlandkängor ?? Fjällvandring 20
karin_h fjällvandra söder om Östersund? Fjällvandring 7
AniMal Ska fjällvandra för första gången.... Fjällvandring 8
Andréas Kronblad Var fjällvandra i slutet av september? Fjällvandring 12
sachsaren Fjällvandra gärna solo! (Tekniska aspekter) Fjällvandring 21
avslutatmedlemskap1004 Fjällvandra inte solo Fjällvandring 95
7508 Fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 2
wolfman Fjällvandra själv? Fjällvandring 5
humbug Fjällvandra nu Fjällvandring 1
graylingman Fjällvandra med rullstol?? Fjällvandring 8
telleus Fjällvandra i Hardanger!!? Fjällvandring 4
qvanting Fjällvandra i september? Fjällvandring 4
Fjällvandra i början av juni? Fjällvandring 7
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
jonw Grövelsjön/Femundsmarka i början av oktober? Fjällvandring 10
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
gurli Fjället i oktober? Fjällvandring 4
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
ksl65 Topptur till Galghøpiggen i oktober? Fjällvandring 2
Fjällrookiee Bestiga Ottfjället i Oktober? Fjällvandring 6
ksl65 Bestiga Sylarna i Oktober? Fjällvandring 8
olofkor Fjälltur slutet av oktober Fjällvandring 7
HELLRIK Basstavagge (Pastavagge) i Oktober Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.