Kommer handla om att laga mat ute. Mer fokus på god men enkel matlagning, råd och tips vad man kan ta med sig. Jag är mest ute med min familj och därför är maten anpassade för att vara ute och kunna njuta tillsammans.

Tycker om att tillbringa min lediga tid ute, främst tillsammans med min familj. Vandra, åka skidor, cykla i skogen eller paddla kajak. Har också ett stort matintresse och tycker om att laga mat med riktiga råvaror både hemma och ute på turer.

Användarnamn: Kabis

Intressen: Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Mountainbike, Bär & svamp, Paddling, Utförsåkning, Resor

2013:
Mars, April, Maj, Juni, Juli

Livets vatten...

..nästan religiöst! Inlägget kommer handla om vatten....

Hittade ett gammalt kort från en fjällvandring med våra barn för säkert 7-8 år sedan och då mindes jag hur gott det är med fjällvatten!! Finns det något friskare och godare! Kommer ihåg hur barnen sprang mellan vattenställen och drack och kallade det för "supervatten". Vi hade berättat för dem att man blev stark av fjällvattnet och det funkade!! Vi kom alltid ytterligare någon kilometer efter att de fått dricka lite.

Jag dricker gärna vattnet som det är när vi är ute och vandrar men har också börjat smaksätta det en hel del. När man fjällvandrar så är man ju lite mer begränsad men det finns ju alltid något man kan ta med sig och smaksätta med. Barnen älskar iste så vi brukar ta med oss några pulverpåsar med iste för att ha till middagen på kvällen.

Olika förslag till smaksättning av vatten är t ex:

blåbär + kanel (gärna färska blåbär)

färsk ingefära (gott att ha med sig till fjällen)

Torkade hallon (fjällen)

citron/lime (droppar eller färsk)

Alla möjliga frukter (melon är gott!)

Mynta

Gurka

"Det vatten smakar rätt, som intet smakar" (Carl von Linné)

2013-05-04 04:52   såg
det godaste vatten är kallkälla vatten.

2013-05-04 17:31   Anders_sthlm
Det är nog bra om du smaksätter ‘fjällvattnet’. I längden är det ju inte bra att dricka detta vatten, utan mer leta efter kallkällor, alltså vatten som pulserar utifrån att den kommer ifrån någon källåder i marken. Ytvatten som rinner runt ifrån smält snö är ju i princip destillerat så efter ett tag så kan kroppen sakna saltet och dricker du allenast sådant vatten får du saltbrist, blir trött och orkar mindre.

2013-05-12 23:01   fowwe
Visst är fjällvatten det godaste vatten som finns! Bara vattnet är värt resan dit. Det här med saltbrist fick jag undervisning om på fjällkurser på 70-talet, men det verkar som man numera anser att det inte är något större problem. Man får ju i sig mycket salter genom maten. Men om man dricker stora mängder vatten, t ex under värmeböljor, kan den där smaksättningen säkert göra nytta.

2013-05-14 15:07   Karin Bistedt
Håller med om att man ska vara aktsam med vad man tar vattnet! Ang salter så ser jag inte heller det som något större problem när vi är ute en vecka med barnen. Dels svettas vi inte så mycket utan tar det lugnt men framförallt så saltar och kryddar vi maten (tjejerna vill gärna poppa lite popcorn innan maten och saltar ganska rejält!)

Dagsturer kajak

Denna veckan har ju bjudit på riktigt skönt väder och eftersom vi är lediga och tänkte oss att göra lite utflykter på hemmaplan så har vi bl a varit ute och paddlat kajak i två dagar (olika turer).

Hyrde i söndags kajaker på Marstrand och stack ut mot Ängholmen (en bra ö om man vill tälta) och paddlade runt lite och njöt av det härliga vädret. Bra kajaker, god mat och trevligt sällskap - kan det bli bättre!

Något snabb och gott innan maten

När vi är ute och ska övernatta i tält så blir det ofta så att när man väl hittat en tältplats och fått upp tältet så är alla ganska hungriga. Vi brukar alltid starta med något att äta innan vi sätter igång med själva middagen.

Alla har väl sina favoriter på vad man brukar plocka fram. I vår packning så har vi två stora favoriter och det är popcorn eller quesadillas. Båda sakerna går fort att fixa med vårt trangiakök (med gasol). Allra snabbast är ju annars att ta fram lite olika nötter.

Via ferrata - tips inför sommaren!

Förra sommaren semestrade vi i Schweiz, ett otroligt vackert land och fullt med vackra berg!

En semesteraktivitet som vi lovat barnen (och oss själva!) var att klättra Via ferrata när vi kom ner till Alperna. Vi testade det första gången för 4-5 år sedan på Skuleberget vid Höga Kusten och tyckte det var jätteroligt och lagom spännande för barnen.