Kommer handla om att laga mat ute. Mer fokus på god men enkel matlagning, råd och tips vad man kan ta med sig. Jag är mest ute med min familj och därför är maten anpassade för att vara ute och kunna njuta tillsammans.

Tycker om att tillbringa min lediga tid ute, främst tillsammans med min familj. Vandra, åka skidor, cykla i skogen eller paddla kajak. Har också ett stort matintresse och tycker om att laga mat med riktiga råvaror både hemma och ute på turer.

Användarnamn: Kabis

Intressen: Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Mountainbike, Bär & svamp, Paddling, Utförsåkning, Resor

2013:
Mars, April, Maj, Juni, Juli

Gott efter maten

När man har med barn ute på vandring så gäller det att inte glömma efterätten på kvällen! Tycker i och för sig också att det är gott med något efter maten men för min del räcker det med en bit choklad och kaffe!

Hade en liten diskussion hemma om vad vi ska ha med oss för efterrätter på fjällvandringen i sommar. Vi får med oss vår yngsta dotter på 11 år på vandringen, så det gäller ju att göra henne nöjd :-)

Fast viktigast för henne är nog chokladpuddingen även om det saknas vispgrädde därtill!

En annan sak som vi brukar ta med oss är jordgubbskräm och minimarchmallows därtill

Nyponsoppa med mandelbiskvier är också enkelt.

Alla typer av krämer, mousser och puddingar som blandas med vatten eller mjölk kan man ju ta med sig och lägga till lite extra som t ex choklad, kex eller godis

Krabbelurer har väl ingen missat...

Krabbelurer

2 kkp mjöl

1kkp socker

1/2 tsk bikarbonat

1/2 tsk bakpulver

1 ägg

1/2 kkp mjölk

Blanda alla ingredienser, häll lite olja i stekpannan och klicka sedan ut smeten och stek dem. Vänd gärna de färdiga krabbelurerna i socker när de är klara!

Om man tar med sig lite torkad frukt så går det alltid lätt att koka lite egen kräm (t ex torkade äpple!). Ta med lite potatismjöl och socker och blanda allt med lite vatten och koka till lagom konsistens.

Funderar på att ta med mig och göra en gino till första kvällen. Kan ju vara bra att ladda lite med färsk frukt. Jag brukar ta banan, kiwi och hallon men det kanske bli lättare att få med sig några jordgubbar eller så får det bli en apelsin (gott med lite syrligt). Hacka all frukt och lägg i stekpannan, riv över ganska mycket vit choklad och sedan så steker du upp allt lite snabbt så att chokladen smälter lite grann.

Tänkte testa Tiramisu som jag hittade i Kokbok för friluftskockar, kanske inte lika gott som orginalet men man är ju inte så kräsen när man vandrar.

Tiramisu

10-20 savoiardikex

konjak eller något starkt (kan uteslutas)

Starkt kaffe

Marsansås och pulvermjölk att blanda såsen med

kakao

Blanda och gör marsansåsen, den ska vara ganska stabbig i konsistensen, du ska få ca 2 dl sås. Koka starkt kaffe och låt det svalna. Lägg ett lager kex i botten av en kastrull, häll över kaffe och ev sprit så att det sugs upp av kexen (inte för mycket). Bred på lite marsansås och sedan ett lager kex till som du också häller på kaffe och sprit. Avsluta med den sista såsen och strö kakao över allt. Om du har möjlighet så ställ den svalt i en timma med lock.

Pannkaksbak på en camping i Norge, på väg till Jotunheim

En annan sak som vi ofta har med oss är färdig pannkaksmix. Ibland gör vi det som lite lyxfrukost men det går ju alldeles utmärkt som efterrätt och servera flytande honung, lönnsirap eller kanske egen varm chokladsås (enkelt!).

Chokladsås

1/2 dl kakao

1/2 dl vatten

1/2 dl strösocker

Koka upp allt och servera till nygräddade pannkakor.

Så här gott kan det smaka när storasyster bakar pannkakor!

2013-05-24 14:14   niklaz
Då lärde jag mig att kkp = kaffekopp = 1,5 dl och inte Kinas Kommunistiska Parti :) Bra tips på efterrätter!

2013-05-25 11:24   seobserver
Bra tips.
Frystorkad glass gott ovanpå kaffet eller kakaon.
Hemlagade fruktmuffins håller flera dagar, med lite diciplin.
go tur

Svar 2013-07-01 11:50   Karin Bistedt
Köpte två paket för att överraska barnen, men jag har aldrig ätit det.
Lägger du det bara i varm choklad , eller hur äter du det bäst??

2013-05-26 17:04   majkelsson
efterrätter är underskattade, alltid gott. själv efterlyser jag chokladpudding på kokt mjölk samt så har torkade päronskivor försvunnit plötsligt från ALLA butiker samtidigt, hmm...

2013-05-27 18:23   annakari
Underbart med nya influenser. Mitt bästa tips är torkat äpple som blötläggs. Sen smälter man smör i stekpanna tillsätter socker ,kanel o havregryn o steker. Äpplena läggs i på slutet så de blir varma. Men glöm inte hälla bort vattnet först. Servera med marsansås.

2013-05-29 22:50   Karin Bistedt
Tack för kommentarer och tips!

2013-06-30 10:14   Dgvv
Jag brukar köra med följande recept på krabbelurer för att minska vikten och öka hållbarheten:

För varje dl Mjöl tar jag
1msk socker
1msk mjölkpulver
1tsk vaniljsocker
1tsk bakpulver

Väl ute är det bara att blanda lika delar vatten och torrt och steka i lite matfett.

Svar 2013-07-01 11:48   Karin Bistedt
Smart! Ska testa det i fjällen i sommar - tack!

Dagsturer kajak

Denna veckan har ju bjudit på riktigt skönt väder och eftersom vi är lediga och tänkte oss att göra lite utflykter på hemmaplan så har vi bl a varit ute och paddlat kajak i två dagar (olika turer).

Hyrde i söndags kajaker på Marstrand och stack ut mot Ängholmen (en bra ö om man vill tälta) och paddlade runt lite och njöt av det härliga vädret. Bra kajaker, god mat och trevligt sällskap - kan det bli bättre!

Något snabb och gott innan maten

När vi är ute och ska övernatta i tält så blir det ofta så att när man väl hittat en tältplats och fått upp tältet så är alla ganska hungriga. Vi brukar alltid starta med något att äta innan vi sätter igång med själva middagen.

Alla har väl sina favoriter på vad man brukar plocka fram. I vår packning så har vi två stora favoriter och det är popcorn eller quesadillas. Båda sakerna går fort att fixa med vårt trangiakök (med gasol). Allra snabbast är ju annars att ta fram lite olika nötter.

Via ferrata - tips inför sommaren!

Förra sommaren semestrade vi i Schweiz, ett otroligt vackert land och fullt med vackra berg!

En semesteraktivitet som vi lovat barnen (och oss själva!) var att klättra Via ferrata när vi kom ner till Alperna. Vi testade det första gången för 4-5 år sedan på Skuleberget vid Höga Kusten och tyckte det var jätteroligt och lagom spännande för barnen.